هر روز آمار استقبال از جراحی ها زیبایی و عمل های زیبایی بین مردم افزایش پیدا می کند و چهره های شبیه عروسک بیش از از بیش در جامعه به چشم می خورند این در حالی است که ایران کم کم به قطب اول این گونه عمل ها در حال تبدیل شدن است. امروزه جراحیهای زیبایی بازار داغی در بین جوانان دارد به نحوی که روز به روز بر تعداد این عملها افزوده میشود.
شاید بتوان شروع سونامی عملهای زیبایی را جراحی پلاستیک بینی قلمداد کرد به نحوی که در دهه اخیر ایران را در رتبههای اول تا سوم جهان از نظر جراحی زیبایی قرار داده است. عملهایی که ضروری نبوده و صرفا برای زیباتر شدن در بین بانوان رواج پیدا کرد و البته برخی پسرها هم از این غافله عقب نماندند و دست به انجام این عملها زدند. عواملی که موجب تشویق فرد به انجام عملهای زیبایی میشود معایب و معضلات ناشی از جراحیهای زیبایی نقش رسانه و خانواده در جلوگیری از جراحیها
جدای از هزینههای بالا و برخی عوارض جانبی در برخی موارد هم ممکن است عمل انجام شده رضایت کامل فرد را به همراه نداشته باشد به نحوی که فرد را دچار افسردگی و سرخوردگی بکند.
در این گزارش قصد داریم به بررسی علل و چرایی انجام این عملها بپردازیم. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی بر تعداد جراحیهای زیبایی هم افزوده میشود به نحوی که تا چند سال پیش تنها شاهد جراحی زیبایی بینی بودیم اما امروز کاشت گونه، پروتز لب، کاشت مو، چال لپ و تغییر حالت گوش را هم میتوان به این جراحیها اضافه کرد.
جعفر بای جامعهشناس و استاد دانشگاه در تشریح و واکاوی این معضل، گفت: در این مسئله نگاه جامعهشناسانه میگوید افرادی که دست به چنین عملهایی میزنند دچار عقدههای خود کمبینی و خود زشتبینی هستند یعنی احساس حقارت نسبت به خویش باعث میشود که نگرش فرد نسبت به خود منفی باشد و این مسئله باعث رنج بردن وی از نگاه القا شده به وی شود.
وی افزود: به عبارت دیگر انسان حتی در نگاه به خویشتن خویش که یک اقدام فردی است از جامعه الهام میگیرد یعنی تحت تأثیر نگرش جامعه قرار دارد و جامعه است که به او میگوید که زشت یا زیبا هستی. چرا که انسانها حتی فردیت خود را از جامعه دریافت میکنند و جامعه بسیار تأثیرگذار است در اینکه من کیستم و چگونهام و چه وضعیتی دارم.
بای با تأکید بر اینکه انسانها از القائات نادرست تأثیر میپذیرند، گفت: وقتی این القائات منفی باشد فرد در صدد رفع نقص بر میآید و تصور میکند که این جراحی میتواند این نقص را رفع کند.
این جامعهشناس چشم و همچشمی را دومین عامل برای انجام اینگونه عملها دانست و اذعان داشت: کافیست فردی از کاری رضایت داشته باشد و تحت تأثیر مقبولیت اجتماعی واقع شود دیگر دوستان، همکاران و آشنایان وی دست به انجام این عمل میزنند.
بای ادامه داد: سومین مورد پیروی از مد است؛ زمانی که در جامعه برجسته شدن گونه و متورم شدن لب و کوچک شدن بینی مد می شود جوانان تحت تأثیر قرار گرفته و دست به انجام این عمل ها میزند.
به گفته این جامعهشناس تبلغات عامل دیگری است که از سوی جامعه پزشکان انجام میشود، چرا که برخی پزشکان برای کسب درآمد با تبلیغات جوانان را ترغیب به این جراحیها میکنند .
این جامعهشناس در ادامه گفت: در بسیاری موارد پزشکان جراحی را درمان پزشکی میخوانند اما گاهی اوقات در برخی از این عملها نه تنها درمانی حاصل نمیشود بلکه باعث نقص درفرد هم میشود.
وی افزود: یکی دیگر از معایب این جراحیها مقوله یکسان شدن و شبیه به هم شدن افراد است. بطوری که در جامعه در موارد متعدد شاهد این مسئله هستیم. چه بسیار افرادی هستند که بینیها، گونه، لبها و تقریبا ترکیب چهرهشان یک شکل است.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: در این میان رسانه میتواند با بیان معایب این عملها و اطلاعرسانی نقش تأثیرگذاری داشته باشد.
وی در پایان گفت: خانواده تأثیر مهمی در این عملها دارد چرا که اگر خانواده بخواهد میتواند جلوی اینگونه عملها را بگیرد یا با پشتیبانی مالی فرد را تشویق به انجام عمل کند.
منبع/باشگاه خبرنگاران