نکات طلایی درباره ی گل حنا گینه ای

15

گل حنا گینه ای از جمله گلهای زینتی می باشد که می تواند با رنگ و تنوع بالایش خانه ی شما را زیبا تر و سرسبز تر از همیشه نشان دهد.

گل حنا گینه ای

نام علمی:  Impatiens hawker

نام انگلیسی:  New Guinea impatiens

خانواده:گل بی صبریان (Balsaminaceae)

گل حنا گینه ای

این گیاه همچو گل حنا سایه دوست از رایج ترین گیاهان کاشت باغچه ای در آمریکا و دیگر نقاط می باشد. با این حال تا سال ۱۹۷۰ به آمریکا معرفی نشده بود. از علل محبوبیت آن می توان به رشد آسان و گلدهی بی وقفه در مکان های نیمسایه اشاره کرد که در این زمینه همتایی ندارد.زادگاه این گیاه علفی چند ساله، گینه نو (جزایر پاپوا) بوده و به سرما حساس است و در مناطق سرد یا به عنوان گیاه یکساله کاشت می شود و یا در فصل سرما با توجه به سایه دوست بودن آن به آپارتمان انتقال داده می شود. همچنین گیاه زیبایی برای درست کردن سبد آویز گل است.ساقه های گیاه ایستاده و ضخیم؛ ولی نرم است و ارتفاع آن به ۷۰ سانتیمتر هم می رسد ولی معمولا کوتاه تر است. معمولا ساقه اصلی منشعب می شود و گیاه گستردگی بین ۶۰-۴۵ سانتیمتر را اشغال می کند.برگ ها بدور ساقه می رویند و برگچه ها ۷-۳ عدد است. برگ ها بیضی تا تخم مرغی شکل و نوک تیز هستند و به طول ۱۲سانتیمتر می رسند. رنگ برگ ها سبز تیره است ولی ارقام مختلفی از آن هم هست که رنگ برگ ها برنز یا چند رنگ است.گل ها دارای ۵ گلبرگ هست و شکل گل تخت می باشد و رنگ آن ها طیف  متنوع از سفید، صورتی، نارنجی، قرمز، بنفش و ارغوانی است. قطر گل ها ۵ سانتیمتر است.گلدهی آن می تواند از اواسط بهار شروع شود و تا شروع سرما ادامه داشته باشد.گاهی ساقه های این گیاه بسیار بلند و بدون گل می شود که در این حالت به شرطی که ۱۵-۱۰ سانتیمتر از ساقه باقی بماند، نیمی از آن را کوتاه می کنند تا گیاه به تولید گل بیشتر تحریک شود.این گیاه به بیماری “سفیدک پودری گل حنا” مستعد است که نشانه آن پوشش سفید رنگی در پشت برگ ها می باشد. گیاه آلوده را از دیگر گیاهان جدا کرده و از بین می برند و از آن خاک برای کشت دوباره گل حنا استفاده نمی کنند.

نیازمندی های محیطی

خاک:

بهترین نتیجه را در خاک هایی غنی از مواد آلی با زهکش خوب و کمی اسیدی دارد. خاک مناسب آن خاکی است که هم آب اضافه در آن نماند و هم رطوبت خود را سریع از دست ندهد. بنابر این استفاده از پیت ماس در بستر کشت مفید است.کوددهی ماهانه در فصل رشد باعث گلدهی بیشتر می شود. بهتر است نسبت نیتروژن کود مورد استفاده به فسفر کمتر باشد تا گلدهی بیشتر از رشد شاخ و برگ شود.

آبیاری:

این گیاه به خاکی مرطوب و آبیاری منظم نیاز دارد. نسبت به خاک غرقابی و خیس مقاوم نیست و خشکی کشیدن گیاه نیز موجب کاهش گلدهی و ریزش برگ ها می شود.

نور:

نسبت به گل حنا مقاومت بیشتری در مقابل نور مستقیم آفتاب دارد. ولی در کل مکان کاشت این گیاه باید جایی باشد که حداکثر ۶ ساعت در روز در معرض مستقیم آفتاب قرار گیرد. بهتر است که این آفتاب مستقیم در صبح باشد و عصر ها گیاه در سایه قرار گیرد.از محاسن این گیاه گلدهی در نیم سایه است و نسبت به سایه کامل هم مقاوم است.

دما:

هنگام رشد و گلدهی بهتر است که دما به زیر ۱۶ درجه نزول نکند. گرمای زیاد موجب کاهش گلدهی و ریزش گل ها می شود و به همین دلیل در فصل گرما هر چه مکان گیاه از سایه بیشتری برخوردار باشد، عمر گل ها طولانی تر است.

تکثیر

به آسانی با کاشت بذر تکثیر می شود. با استفاده از قلمه نیز می توان این گیاه را تکثیر کرد. در زمان تهیه قلمه، برش را از زیر ناحیه ای که برگ وجود دارد زده و قلمه هایی به طول ۱۰-۷ سانتیمتر تهیه می کنند.

منبع: گل و گیاه

myportal

۲ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی