چگونه گل پیچ اسکارلت را تکثیر کنیم؟

14

پیچ اسکارلت یکی از زیباترین گل های موجود می باشد که شما می توانید با توجه نوع آب و هوایی دارید به پرورش گل پیچ اسکارلت بپردازید پس با ما همراه باشید.

گیاه بالارونده پیچک اسکارلت

نام علمی:    Ipomoea hederifolia, Ipomoea luteola

نام انگلیسی: Scarlet morning glory, Scarlet creeper

خانواده: پیچکیان (Convolvulaceae)

یچک اسکارلت

در جنس Ipomoeaکه همه بنام رایج Morning Glory نیز نامیده می شوند؛ بیش از ۵۰۰ گونه گیاه وجود دارد که بیشتر آن ها به دلیل داشتن ساقه های پیچ دار و بلند، توانایی بالا رفتن از دیگر اجسام را دارند. اغلب گونه ها دارای گل هایی زیبا هستند و به عنوان گیاه زینتی استفاده می شوند.رشد سریع این گیاهان و قدرت جوانه زنی بالای بذر این گیاهان، باعث شده تا کاشت آن به عنوان گیاه یکساله در همه مناطق مقدور باشد و به این دلیل ارقام بسیاری با تنوع در رنگ و  گاهی شکل گلبرگ ها ایجاد شده و بذر آنان امروزه در فهرست معروف ترین گیاه بالا رونده به فروش می رسد. این گیاهان برای بالا رفتن احتیاج به قیم دارند و سبکی ساقه های کرکدار آن ها این امکان را می دهد که به راحتی آن ها را بتوان به هر جسمی متصل کرد.پیچک اسکارلت گیاهی یکساله است و ارتفاع آن در صورت داشتن تکیه گاه به ۲ متر می رسد.گل ها قیفی شکل و بسیار ظریف هستند و رنگ آنها قرمز روشن است و دوتایی بر ساقه می رویند. زمان گلدهی معمولاً از اوایل تابستان تا اولین سرمای پاییز است.گل های رقم معروف ‘Sunspots’ برنگ قرمز روشن مایل به نارنجی هستند و مرکز آنها زرد است. گل های این گونه از گلهای دیگر گونه های Morning Glory ظریف تر هستند ولی از جذابیت چیزی کم ندارند.غالباً رنگ برگ ها سبز روشن است و فرم برگ قلبی شکل است ولی به اشکال دیگری هم می تواند باشد.

نیازمندی های  محیطی

خاک:

در هر نوع خاکی به خوبی رشد می کند. به خاک های سنگین کمی پیت ماس اضافه کنید تا زهکش آن بهتر شود. خاک مناسب آن ترکیبی از خاک برگ و خاک معمولی باغچه است. استفاده از خاک برگ به جای کود دهی نتیجه بهتری در گلدهی دارد.

آبیاری:

با این که گیاه کاشته شده ای که در وضعیت تثبیت هست نسبت به خشکی مقاوم است، برای بالندگی به رطوبت متوسط و همیشگی خاک نیاز دارد.این گیاه را زمانی آبیاری کنید که سطح خاک تا عمق ۳-۲ سانتیمتری خشک شده باشد.

نور:
به نور مستقیم و زیاد آفتاب برای حداقل ۸-۶ ساعت در روز احتیاج دارد. با این که نور صبحگاه تا ظهر بر نور عصر ارجحیت دارد و سایه بعد از ظهر برای آن خوب است ولی در مکانی که نور زیاد و همیشگی آفتاب هست، با آبیاری منظم می توان گیاهی شاداب داشت.

دما:

بهترین رشد برای این گیاه زمانی است که دمای خاک بالاتر از ۱۸ درجه شده باشد. در گرمای زیاد و وجود نور مستقیم و طولانی آفتاب با آبیاری منظم گیاه را شاداب نگه دارید.

تکثیر
از طریق کاشت بذر، این گیاهان به آسانی تکثیر می شوند. در مناطق مساعد بذر های ریخته شده از سال قبل به آسانی جوانه می زنند و چون این گیاه رشد سریعی دارد می تواند به گیاهی مزاحم و هرز تبدیل شود.

منبع: گل و گیاه

myportal

۲ مهر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی