طریقه نگهداری از غذاهای نذری به مدت طولانی

hou12098

غذای نذری به عنوان یکی از متبرک ترین غذاها می باشد که که معمولا پخت این غذاها از ابتدای ماه محرم اغاز میگردد و معمولا تا پایان ماه محرم نیز ادامه پیدا می کند .در مطلب زیر طریقه نگهداری از غذاهای نذری را برای شما گذاشته ایم.

نکته هایی مهم برای نگهداری اصولی غذاهای نذری
این روزها به برکت مراسم عزاداری امام‌حسین علیه‌السلام هر کدام از اهالی خانه که از مجلس عزا برمی‌گردند دست پر و با چند ظرف غذا به خانه وارد می‌شوند و گاهی هر کدام به نیت دیگری هم غذایی نذری در دست دارند. نگهداری غذای نذری راه و رسم و فوت‌و‌فن خاص خودش را دارد چون این غذاها در حجم زیاد پخته می‌شوند و مراحل آماده‌سازی آنها ممكن است از روزها قبل صورت گرفته باشد و در روز موعد، صرفا اجزای غذا باهم تركیب شده باشند احتمال فاسدشدن آنها هم بیشتر از غذاهای دیگر است، بنابراین برای مصرف آنها باید توجهات ویژه‌ای به خرج دهید.

ما امروز چند پیشنهاد قابل تأمل برای نگهداری این غذاها داریم و یك پیشنهاد فوق ویژه برای كسانی كه علاقه فراوانی به نذری دادن دارند و چون گمان می‌كنند از عهده‌اش برنمی‌آیند از این فیض محروم می‌شوند.

حواستان به آسایشگاه ها باشد
اگر شما بانی برگزاری یك مراسم هستید و غذایی كه پخته‌اید بیشتر از اندازه‌ای است كه محاسبه كرده بودید، برنج و خورش را بدون ریختن در ظرف یكبار‌مصرف، یعنی بدون مخلوط كردن آنها با هم، در قابلمه‌هایی مناسب بریزید و به آسایشگاه سالمندان یا مراكز نگهداری از كودكان بی‌سرپرست یا مراكزی مانند اینها كه حتما از غذای سالم شما استقبال می‌كنند، ببرید.

تا جایی كه می‌توانید در كنار غذا از ماست به جای سالاد استفاده كنید و دوغ را هم جایگزین نوشابه كنید. سعی كنید از مصرف ظرف‌های پلاستیكی و فومی خودداری كنید. از اطرافیان، همسایه‌ها و دوستان و نزدیكانتان هم بخواهید كه برای گرفتن غذای نذری‌شان ظرفی همراه خود بیاورند تا هم هزینه‌ها و هم مضرات مصرف و بازیافت نشدن این ظروف به عهده شما نباشد.

مراقبت باشید غذای نذری طمع نداشته باشید
درست دقایقی بعد از اینكه غذای نذری را به دست‌تان دادند، تصمیم بگیرید كه می‌خواهید با این غذا چه كنید؟ معمولا غذاهای نذری را در ظرف‌های فوم و پلاستیك می‌كشند و داغ بودن غذا ممكن است طعم پلاستیكی و نفتی‌مانندی را به غذا منتقل كند و نگهداری آنها برای ۲ تا ۳ روز اصلا كار درستی نیست.

اگر گمان می‌كنید تا روز بعد، مصرفی برای غذاهای نذری ندارید، از انباركردن غذا در یخچال پرهیز كنید چون هم غذا كیفیتش را از دست می‌دهد و هم ممكن است به غذایی ناسالم تبدیل شده باشد. اگر در راه رسیدن به خانه عابران یا كارگران و كودكان كار را دیدید، می‌توانید غذا را به آنها بدهید.

حتی گاهی ممكن است گرفتن یك ظرف غذا برای یك خانواده ۳ تا ۴نفره كافی باشد. اگر كه متبرك بودن غذای عزاداری اباعبدالله مدنظر باشد، خوردن و چشیدن از یك غذا برای تبرك جستن كفایت می‌كند. همسایه‌ها هم گزینه مناسبی برای دادن غذاهای نذری هستند، قبل از اینكه كلید را داخل در خانه بچرخانید، یك یا ۲ غذا را برای آنها ببرید.

زود تصمیم بگیرید
یادمان باشد قرار است اسراف نكنیم و نمی‌خواهیم یك غذای نذری را كه زحمات فراوان و همینطور هزینه قابل‌توجهی برای تهیه آن انجام شده است، روانه سطل زباله كنیم. از طرف دیگر نباید با مصرف خوراكی‌هایی كه مدتی طولانی مانده‌اند سلامت خود را به خطر بیندازیم و مسموم شویم.

رطوبت، گرما و هوای گرد و خاكی بیش از هرچیز دیگری می‌توانند غذا را فاسد كنند. اگر غذای نذری را برای نگهداری به منزل آوردید، بلافاصله آن را از ظرف یكبار مصرف خارج كنید و داخل یك ظرف شیشه‌ای یا مناسب كه در آن به خوبی بسته می‌شود و هوا نمی‌كشد، بریزید.

بهتر است برای گرم كردن غذا هم از شعله گاز استفاده كنید و باید بدانید كه هرگز نباید غذاهای نذری را با ظرف پلاستیكی یا فومی آن داخل مایكروویو قرار دهید چون با این كار مقدار فراوانی مواد مضر را همراه با هر قاشق از غذا، وارد بدنتان می‌كنید. كیفیت غذاهای نذری و یا حتی خانگی، مخصوصا غذایی كه اصل آن برنج باشد، بعد از فریزكردن و یخ زدن به‌شدت كاهش پیدا می‌كند. پس تا جایی كه می‌توانید از قراردادن غذاها در فریزر خودداری كنید یا اینكه نهایتا آنها را ظرف ۲ تا ۳ روز مصرف كنید.

پلو دو دَمه یا غذاهای بازیافته در خانه
پلوی ۲ دَمه یك نمونه از غذای بازیافته است كه معمولا در آشپزخانه كدبانوهایی كه از سلیقه و انصاف بیشتری برخوردارند، بعد از یك مراسم مهمانی بزرگ با غذاهای باقیمانده به‌دست می‌آید.

گاهی كه مقداری چلو و خورش باقی می‌ماند، كدبانوی ایرانی آنها را با هم مخلوط می‌كند و به‌صورت غذایی تازه دم می‌كند. این غذا را «پلو دو‌دَمه» می‌نامند و معمولا قورمه‌سبزی و قیمه برای پلوهای دودمه مناسب‌تر از هر خورش دیگری هستند. پلو و خورش را با هم مخلوط كنید و با دَم‌كنی و شعله پخش‌كن روی شعله ملایم گاز بگذارید.

مقدار كمی آب هم در اطراف و كف قابلمه بریزید، چند‌دقیقه بعد از اینكه پلو دم‌كشید، غذا آماده است. می‌توانید آن را با مقدار ترشی و سالاد نوش‌‌جان كنید. گاهی اگر خورش غذای نذری را خورده‌اید و صرفا برنج آن باقی‌مانده است، می‌توانید با برنج آن و تركیب آن با مقداری تخم‌مرغ و ماست و زعفران یك ته‌چین خوشمزه طبخ كنید.

منبع : hamshahrionline.ir

myportal

۸ آبان ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی