این ها مواد حساسیت زای پوست هستند!!

10

یک سری موادی وجود دارند که به آن ها حساسیت زای پوست گفته می شود این حساسیت زای پوست باعث ایجاد یک سری حساسیت ها بروی پوست می شود که چندان خوش آیند نیست اگر ناخواسته از حساسیت زای پوست استفاده کنید باید به صورت سریع باید به پزشک مراجعه کرده پس با ما همراه باشید تا با هم این مطلب را بخوانید.بدترین اتفاق قبل از حاضر شدن برا ی مهمانی کشف لکه های جدید و جوش های قرمز و خشکی های بی دلیلی است که نمی دانید به چه دلیل و چرا حالا خودش را نشان داده است. هیچ وقت دنبال منشا و دلیلش رفته اید؟برا یافتن دلیل آن میتوانید این مطلب آسمونی را بخوانیددکتر ماریا بلومین متخصص پوست معتقد است سیستم ایمنی پوست های حساس بیش از حد فعال است و با محصولات جدید و تغییرات آب و هوایی به عنوان عامل تهدید برخورد می کند و در نتیجه واکنشی نشان می دهد که شما را ناراحت می کند؛ واکنشی مثل قرمزی پوست، خارش، سوزش، سوختگی. پس با ما همراه باشید تا بتوانید بیشتر عوامل مخرب و تاثیرگذار روی پوست تان را کنترل کنید.۳۰ درصد از زنانی که به پزشک متخصص پوست مراجعه می کنند صاحب پوست های حساس هستند. با این حال در برخی موارد عوامل دیگری مثل نوسانات هورمونی یا استفاده افراطی از محصولاتی که مواد ناملایم دارند نیز در این موضوع دخیل هستند.امروزه زنان بیش از هر زمانی از محصولات ضدپیری پوست استفاده می کنند. این در حالی است که مواد لایه بردار قوی موجود در آنها باعث سوزش و ناراحتی پوست می شود، به همین دلیل بروز حساسیت های پوستی بین خانم ها بیشتر شده است. اما نگران نباشید؛ در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با مواد حساسیت زای پوست آشنا شوید و راه های مراقبت از انواع پوست را بیاموزید.

عطرها و ادکلن ها

آنچه مشام تان را می نوازد، پوست تان را می آزارد

عطر عامل شماره یک حساسیت پوستی در مواد آرایشی و بهداشتی و مراقبت از پوست به شمار می آید. شما با رایحه مرکبات، گل و بوی تند و نعنایی به راحتی می توانید پوست سالم تان را بیازارید. برای اجتناب از این حالت توصیه می شود از محصولات آرایشی و بهداشتی و شوینده های خانگی بدون بو استفاده کنید، همچنین باید از محصولاتی که روی شان Hypoallergenic نوشته شده دوری کنید.وقتی رایحه از محصولات شیمیایی حذف شود، مواد شیمیایی حساسیت زا در دسته کم خطرتر قرار می گیرند. اگر نمی توانید عطر را از زندگی تان حذف کنید، حداقل پیرو این قانون باشید: «ولو کن، اسپری کن!» یعنی لباس تان را روی تخت پهن کنید، سپس به آرامی روی آن اسپری کنید. چند دقیقه صبر کنید تا رطوبت اسپری خشک شود و بعد لباست تان را به تن کنید. این کار از تماس مستقیم عطر با پوست جلوگیری می کند. به این ترتیب کمتر دچار حساسیت خواهید شد.

صابون ها و شوینده ها

مراقب باشید زیادی تمیز نشوید

شاید با استفاده از شوینده ها احساس کنید از تمیزی برق می زنید، اما واقعیت این است که مواد شوینده حاوی سورفکتانت، اثر مخرب زیادی روی پوست می گذارند. سدیم لوریل سولفات نیز ماده ای قوی است که در محصولات بدن شو و پاک کننده های صورت و صابون ها به کار می رود و پوست را از آلودگی ها و چربی ها پاکسازی می کند، اما در عین حال چربی های مفید را که باعث انسجام و به هم پیوستگی سلول های پوست می شوند هم از بین می برد.علاوه بر اینها بسیاری از صابون ها حاوی عوامل ضدباکتری خشک کننده مثل EDTA تتراسدیم و ترکلوزان هستند. از آنجایی که پوست های حساس تقریبا همیشه خشک هستند، صابون زدن و شست وشو با این مواد باعث خارش و پوسته پوسته شدن آن می شود؛ بنابراین به جای آنها باید از شوینده هایی با فرمولاسیون مخصوص پوست های حساس یا خشک استفاده کنید. این محصولات حاوی ترکیبات ضعیف تری از سدیم لورال سولفات هستند و آسیب کمتری به پوست می رسانند.

محصولات آرایشی

از سایه چشم تیره استفاده نکنید

رنگدانه آبی تیره که معمولا در سایه چشم یافت می شود، می تواند عامل موثری در ایجاد حساسیت پوستی باشد. به جای رنگ آبی تیره حساسیت زا، از رنگ طبیعی سایه چشم مثل قهوه ای یا بژ استفاده کنید. این سایه ها رنگدانه های کمتری دارند و حساسیت زایی آنها به مراتب کمتر است. ماده «میکا» که در مواد آرایشی با پایه معدنی و پودرهای برنزه کننده یافت می شود هم می تواند باعث بروز خارش شود.

عوامل محیطی

دوری و دوستی با آفتاب

روزهای آفتابی برای پوست های حساس چندان مفید و نشاط آور نیست. حتی کمترین میزان نور طی روز می تواند شما را در معرض اشعه پرخطر UV قرار بدهد. اشعه ماوراءبنفش میزان پروتئین در پوست را تغییر می دهد و باعث از بین رفتن سلول های پوست، خارش و قرمزی می شود. برای جلوگیری از این حالت باید تا حد امکان از نور مستقیم آفتاب دوری کنید. روزهای آفتابی اگر کار ضروری و مهمی ندارید بیرون نروید، در غیر این صورت حتما از کلاه و پوشش مناسب استفاده کنید. همچنین با مشورت پزشک می توانید از ضد آفتاب های مناسب نیز استفاده کنید. این کرم را باید هربار قبل از خروج از خانه روی بخش هایی از بدن تان که در معرض تابش آفتاب قرار می گیرد، بمالید.اما در انتخاب ضدآفتاب دقت داشته باشید. زیرا ضدآفتاب ها هم مانند سایر کرم ها از یکدیگر قابل تفکیک هستند و بهتر است کرمی را انتخاب کنید که مناسب نوع پوست شما باشد. همچنین تحقیقات نشان داده ضدآفتاب از بروز پیری زودرس و سرطان پوست جلوگیری می کند.با این حال بهتر است این مزایا را فدای انتخاب اشتباه نکنیم. زیرا اگر در انتخاب ضدآفتاب مناسب دقت به خرج ندهیم ممکن است پوست مان دچار عارضه یا آلرژی شود، همچنین آکنه را تشدید کند. نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که استفاده از این کرم ها تنها با یک بار استفاده در روز تاثیرگذار نیستند چرا که باید هر سه الی چهار ساعت یک بار تمدید شوندولی با شنا کردن در آب استخر یا دریا، این کرم ها در عرض یک ساعت کم کم اثر خود را از دست می دهند و پس از ۸۰ دقیقه دیگر اثری از ضدآفتاب باقی نخواهد ماند. در آخر به خانم ها توصیه می شود به جای استفاده از کرم پودرها که به مرور زمان به پوست آسیب می رسانند، از کرم های ضدآفتاب با خاصیت کرم پودری استفاده کنند. زیرا کرم های آرایشی منافذ پوست را می بندند؛ با بسته شدن منافذ، سموم و عرق از پوست خارج نمی شود و در نتیجه افراد دچار پیری زودرس می شوند.

منبع: پورتال آسمونی

myportal

۱۵ آذر ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی