نکات ریز آشپزی مهم مختص کدبانوهای ایرانی

2

در این بخش از سایت برای شما عزیزان نکات ریز آشپزی مهم مختص کدبانوهای ایرانی نیز قرار داده ایم همچنین شما با این نکات می توانید حرفه ای تر در آشپزخانه مشغول به کار شوید همچنین شما عزیزان و خانم های ایرانی باید نکات ریز آشپزی مهم مختص کدبانوهای ایرانی نیز بدانید پس با ما همراه باشید تا این نکات را به شما بگوییم.اولین نکته مهم، تهیه وانتخاب برنج خوب است ، خصوصیاتی که باید یک برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر، بدون خرده ، باریک، بلند یکدست و رنگ آن کمی زرد و زیر دندان سفت و محکم باشد . شکننده هم نباشد .

***

مسلما این نوع برنج گرانتر بوده ولی ارزش کار پخت را می افزاید . نکته بعدی طرز شستن و خیس کردن برنج است .برنج را پاک کرده و با آب ولرم چند بار بدون اینکه آن را چنگ بزنید، بشویید. بعد نمک سنگی را در پارچه و یا کیسه مخصوص قرار داده و در وسط برنج جای بدهید و روی برنج آن قدری آب ولرم بریزید که به اندازه ۴ انگشت روی آن را آب بگیرد. در صورتی که اطمینان دارید برنج به اصطلاح کهنه است بهتر است ، آن را شب قبل شسته و خیس بگذارید. در غیر این صورت می توانید ۴ تا ۵ ساعت قبل هم برنج را بشویید.

***

سعی کنید همیشه برنج را در ظرف بزرگتر از حجم خود شسته و خیس بگذارید .۲- برای یک کیلو برنج نیم کیلو سنگ نمک کافی است و در صورتی که نمک سنگی در اختیار ندارید، می توانید ۶ – ۷ قاشق سوپخوری نمک معمولی را در کیسه کوچک ریخته و لای برنج بگذارید . گذاردن نمک در کیسه برای جلوگیری از نفوذ رسوب نمک در برنج است .۳- اگر مقداری برنج در خانه دارید ، که در آن خرده برنج وجود دارد ، بهتر است آن را غربال کرده و خرده برنج باقی مانده را برای تهیه آش ، شله زرد ، کوفته، شیر برنج ، دلمه و… مورد مصرف قرار دهید.- برای پخت برنج بهتراست از قابلمه بزرگ استفاده کنید که برنج روی هم انباشته و له نشود و برنج بهتر بجوشد .در قابلمه بزرگی، نصف آن را آب ریخته و بگذارید جوش بیاید

***

و سپس آب نمک برنج را صاف کنید و در آب جوش بریزید و یکبار آن را با کفگیر به آرامی به هم بزنید (با حرارت یکنواخت) وقتی به جوش آمد ، برنج را امتحان کنید که مغز آن زیاد نرم نشود و سپس آن را داخل آبکش ریخته و روی برنج مقداری آب ولرم بپاشید تا لعاب و نمک اضافه آن خارج شود . در ته قابلمه کمی روغن ریخته و برنج را اضافه کنید و بعد ۲ قاشق سوپخوری روغن را با یک فنجان آب داغ روی برنج بدهید و در قابلمه را بگذارید تا برنج بخار کند. در این مرحله روی برنج دم کنی قرار داده و شعله را ملایم کرده و بگذارید برنج کاملا دم بکشد. برای دم کشیدن این برنج نیم ساعت وقت کافیست.

***

جلوگیری از وارفتن کوفته:

برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد ، قدری آرد و تخم مرغ به آن بیافزائید و حرارت آتش را زیاد کنید.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد:

اگرفلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید و خیلی تند شده است ، چند دقیقه قبل از آن که غذا را از روی حرارت بردارید ، آب یک عدد لیمو ترش تازه را در آن بریزید و خوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

اگر حبوبات بی نمک شده:

اگرحبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید ؛ بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آبجوش حل کنید، سپس داخل حبوبات پخته بریزید . نمک به همه جای حبوبات می رسد.

پخت بهتر ماکارونی:

۱- چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.۲- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید۳- چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذتر شود.

خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو:

برا ی بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمرهندی مخلوط با آب استفاده کنید.

راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران:

برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید:درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده بریزید و دو قاشق غذا خوری آب جوش به آن اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید و دم کنی را روی قابلمه بگذارید. با دم کشیدن برنج ، زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.

خوشمزه تر شدن کوکو سبزی:

برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی ، از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید؛ کوکوی شما بسیارخوشمزه می شود.

راهی برای تشخیص سوسیس تازه :

انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.

چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی :

۱- متاسفانه بسیاری از خانمها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آنها قرمزتر شود. درصورتی که این کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است . در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب می شود.- برای اینکه رب شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.۳- روی ظرف رب ، کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.

نکاتی درباره خورش ها :

۱- ابتدا گوشت خورش را کمی سرخ می کنیم تا در موقع پختن کف نکند ، چون کف در اثر جوشیدن ، و باعث بدرنگ شدن خورش می گردد.-خورش باید با حرارت ملایم پخته شود ، ضمنا کم آب و جاافتاده باشد.- انواع سبزیها را باید بعد از پختن گوشت به آن اضافه کنیم.۴-خورش را نباید زیاد هم بزنیم، چون باعث له شدن مواد درون آن می شود.- پیاز خورش را طوری خلال کنید، که همه به یک اندازه باشد تا در موقع سرخ کردن، همه یکدست طلایی شود . برای خوشرنگ تر شدن پیاز داغ می توانید، کمی زردچوبه اضافه کنید.۶-نمک و ترشی خورش را در آخر طبخ اضافه کنید . مقدار ترشی و چاشنی را می توان به میل وذائقه کم و زیاد کرد.

چند نکته ضروری :

۱-برای خوشرنگ شدن زعفران در ابتدا آن را کاملا نرم کنید و یک قاشق چایخوری زعفران ساییده را در نصف استکان آبجوش بریزید ویک ساعت آن را روی بخار کتری قرار دهید .۲- در صورتی که بخواهید ته دیگ خوبی تهیه کنید بهتر است برای سبزی پلو از برگ کاهو و برای شیرین پلو و مرصع پلو و زرشک پلو با مرغ از لواش و برای ته چین از مخلوط زرده تخم مرغ و ماست و زعفران و برای طبخ ماکارونی از حلقه های سیب زمینی استفاده کنید.- برای تهیه زرشک پلو، چون زرشک لطیف بوده و سریع می سوزد بهتراست پس از داغ شدن روغن، زرشک را کمی تفت داده و بلافاصله شکرو کمی آب را به آن اضافه کنید تا زرشک حالت مربایی به خود بگیرد .۴- خلال بادام را شسته همرا ه با برنج بگذارید نرم شود ، اما خلال پسته را ده دقیقه قبل از دم کشیدن و آماده شدن به برنج اضافه کنید تا رنگ پسته تغییر نکند .

منبع: آسمونی

myportal

۱۴ بهمن ۱۳۹۴

مطالب پیشنهادی