۵ نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(۲)

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)

در ادامه همان بحث عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای برای شما پنج نکته دیگر آماده کرده ایم تا شما مخاطب عزیز بتوانید اطلاعات خود را نسبت به عکاسی بداهه و خیابانی بیشتر کنید. هرچه شما عکس های زیباتری بگیرید برای ما عکسان باعث خوشحالیست که واقعه زیبا یا ناراحت کننده ای ضبظ شده و همه میتوانند آنرا احساساتی شوند ببینند.

نکته: برای خواندن متن ابتدا باید پست شماره یک این مطلب را خوانده باشید.

 مخفیانه عکس بگیرید!

مطمئناً اگر دوربین را جلوی چشم بگیرید و از طریق چشمی اقدام به ثبت تصویر کنید، به نتیجه قابل قبول تری دست خواهید یافت نسبت به زمانی که بدون نگاه کردن از چشمی دوربین، فقط لنز را به سمت سوژه بگیرید و کلید شاتر را فشار دهید. منظور این است که ثبت تصویر را زمانی انجام دهید که دوربین را در گردن آویخته اید و روی شکم یا پهلوی شما قرار دارد و فقط می توانید به سمت سوژه بایستید و شاتر را فشار دهید. قطعاً در چنین شرایطی نتیجه به دست آمده مانند قبل نخواهد بود اما می توان بدون ترساندن سوژه و جلب توجه، به عکاسی خیابانی پرداخت. البته این کار می تواند برای شما گران تمام شود و نباید از این روش سوءاستفاده کنید.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)


در شب عکاسی کنید

عکاسی شب در شهر یک موقعیت بسیار عالی برای ثبت تصاویر ناب است؛ اما به سادگی عکاسی در روز نیست. در این شرایط باید سرعت شاتر و موارد دیگر را کنترل کنید تا تصاویر تار نباشند. برای راحتی بیش تر می توان از سه پایه استفاده کرد که این اجازه را به عکاس می دهد تا تصاویری ثبت کند که خلاقیت در آن ها جلوه بیشتری دارد. استفاده از جلوه سیلوئت هم می تواند کمک بسزایی به عکاسی شب کند. این ترفند عکاسی همان تاریک کردن سوژه جلوی عکس است که نمای زیبایی را ایجاد می کند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)


 خلاق باشید

ایده های قدرتمند می توانند حتی در ساده ترین صحنه ها هم کارساز باشند. خیلی از عکاسان به اشتباه فکر می کنند که در عکاسی خیابانی حتماً باید فرد یا افرادی در قاب تصویر بگنجند؛ در حالی که همیشه نیاز نیست تصویر پر از افراد گوناگون باشد.

ممکن است این کار در مکان های شلوغ سخت به نظر برسد، اما تنها کاری که نیاز است انجام دهید این است که قدم بزنید و به چند کوچه و یا خیابان پایین تر بروید تا با حجم جمعیت کمتری روبه رو باشید.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)


 کیفیت، همه چیز نیست!

شاید برخی عکاسان حرفه ای با این جمله خیلی موافق نباشند، اما تجربه خیلی از عکاسان خیابانی نشان می دهد که نگرانی بابت کیفیت تصویر هنگام عکاسی خیابانی بسیار کم تر از عکاسی در سبک های دیگر مانند عکاسی طبیعت است. در حقیقت این کادربندی، نور، سوژه و احساسات درون تصویر است که آن را ارزشمند خواهد ساخت. پس اگر دوربین و یا لنز گران قیمت ندارید زیاد نگران این مسئله نباشید؛ چراکه با رعایت موارد گفته شده می توان تصاویر خوبی ثبت کرد. کیفیت تصویر بالا و نویز کم بدون کادربندی خوب و احساس پشت تصویر نمی تواند به تنهایی کارساز باشد.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)


۱۰– مهم تر از همه؛ از عکاسی لذت ببرید!

مانند همه ژانرهای عکاسی، لذت بردن از کاری که انجام می شود بسیار مهم است. اگر عکاسی خیابانی شما را خشنود نمی سازد، احتمالاً تصاویری معمولی ثبت می کنید؛ پس کاری را انجام دهید که خودتان دوست دارید نه کاری که دیگران انتظار آن را از شما دارند.

5 نکته درباره عکاسی خیابانی و نیمه حرفه ای(2)


  • جمع بندی

    عکاسی خیابانی نیازمند تمرین زیاد است و هرچه بیش تر به این کار بپردازید، اعتماد به نفس تان بالاتر می رود و تجربه بیش تری کسب خواهید کرد. این ژانر عکاسی از دیگر ژانرها آسان تر به نظر می رسد و در اغلب موارد نیازی به ویرایش پس از ثبت نیست و اکثر پردازش روی تصویر هنگام ثبت آن و از طرف خود عکاس صورت می پذیرد.
    ادراک و بینش دو عامل مهم و تأثیرگذار هستند که به عکاس کمک می کنند تا لحظه طلایی را بسازد و تصاویر ثبتی را به سطحی بالاتر منتقل می کنند. به همین دلیل است که عکاسی خیابانی را می توان عکاسی لحظه ها نامید.

myportal

۶ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی