۵۰ تکنولوژی برتری که دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

در طول تاریخ تکنولوژی های مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. برخی از آن‌ها تأثیر زیادی در بازار داشته‌اند و موجبات تولید دستگاه‌هایی پیشرفته‌تر را فراهم کرده‌اند. در این میان یک سری از این تگنولوژی ها بودند که در ابتدای تولیدشان دنیا را متعجب و حتی شگفت زده کردند که مگر میشود دستگاهی اختراع شود به این کوچکی بدون هیچ سیمی و بتوان با آن به آن سر دنیا تماس گرفت! در سری اول این مقالات گجت‌های رده ۵۰ تا ۴۱ را معرفی کردیم. در این مقاله شما را با ۱۰ گجت دیگر آشنا می‌کنیم نه تنها دنیا را زیر و رو کردند بلکه متعجب و حیرت زده هم کردند.

۴۰- Sony Discman D-50

در ادامه موفقیت‌های واکمن، کمپانی سونی یک سال بعد از هماهنگ شدن صنعت موسیقی با سی‌دی پلیر‌ها، دستگاه سی‌دی پلیر همراه خود را در سال ۱۹۸۴ عرضه کرد. این وسیله و دیگر دستگاه‌های پخش سی‌دی قابل حمل، کمک کردند تا فرمت‌های موسیقی موجود برای سی‌دی (مانند Mp3) در کمتر از یک دهه به محبوب‌ترین فرمت موجود تبدیل شوند.


۳۹- Oculus Rift

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

هدست واقعیت مجازی Oculus Rift 2016 می‌تواند یک شکست تجاری باشد اما همچنان Oculus جایگاه خاصی را در تاریخ خواهد داشت. فیسبوک کمپانی تولید کننده این هدست را با قیمت ۲ میلیارد دلار خریداری کرد و آینده روشنی را برای واقعیت مجازی در زمینه تعامل اجتماعی و تعطیلات مجازی پیش‌بینی می‌کند. هر اتفاقی که بیافتد، ریفت و پالمر لاکی سازنده آن، برای اینکه امکان استفاده از واقعیت مجازی را از طریق هدست‌های قرار گرفته روی صورت در اختیار کاربران گذاشتند، در خاطرها خواهند ماند.


۳۸- Apple iBook

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

ظاهر آی‌بوک اپل با رنگ‌های روشن و پوشش پلاستیکی ممکن است امروزه قدیمی به نظر برسد اما این وسیله اولین لپ‌تاپی بود که از شبکه‌های بیسیم پشتیبانی می‌کرد. این وسیله قابل حمل اپل به دلیل جذابیت‌ها و تکنولوژی آن به کسب و کاری قدرتمند برای این شرکت تبدیل شد. این وسیله مثالی کامل از جذابیت معرفی محصولات توسط استیو جابز است. در کنفرانس اپل سال ۱۹۹۹، استیو جابز در حالی که داشت یک صفحه اینترنتی را باز می‌کرد و صفحه نمایش را به مهمانان نمایش می‌داد، این وسیله را از روی میز برداشت و به وسط صحنه آورد. تماشاگران بسیار مشتاقانه او را تشویق کردند و این حرکت نشان داد که وای‌فای قرار است فعلاً ماندگار باشد.


۳۷- Motorola Dynatac 8000x

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

Dynatac 8000 x موتورولا در حقیقت اولین گوشی قابل حملی است که در سال ۱۹۸۴ عرضه شد. مارتین کوپر مهندس شرکت موتورولا اولین بار در سال ۱۹۷۳ اولین تماس با گوشی‌های همراه را در نیویورک انجام داده بود. این گوشی موتورولا حدود ۲ پوند (تقریباً یک کیلوگرم) وزن داشت و قیمت آن ۴۰۰۰ دلار بود.


۳۶- Palm Pilot

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

نمونه اولیه دستگاه Palm Pilot 1000 جایگاه کامپیوتر‌های دستی را در سال ۱۹۹۶ محکم کرد و راه را برای بلک بری و در نهایت گوشی‌های هوشمند، هموار کرد. این وسیله با یک صفحه نمایش لمسی تک‌رنگ با پشتیبانی از دست خط و امکان سینک اطلاعاتی مانند شماره تماس‌ها و تاریخ با کامپیوتر‌های شخصی، عرضه شد. این وسیله جزو اولین وسایل دستیار دیجیتالی شخصی (PDA) بود گرچه اولین نبود. Apple Newton اولین دستیار دیجیتال شخصی بود اما Palm Pilot وسیله‌ای بود که در سطح وسیعی از آن استفاده شد.


۳۵- HP Deskjet

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

این پرینتر که در سال ۱۹۸۸ عرضه شد، برخلاف دستگاه‌های سوزنی که صدای زیادی ایجاد می‌کردند، به کاربران این امکان را می‌داد که با سرعت دو صفحه در دقیقه تصاویر و نوشته‌ها را بدون ایجاد صدا روی صفحات کاغذ چاپ کنند. این وسیله اولین پرینتر جوهر‌ افشان بازار نبود اما با برچسب قیمتی ۹۹۵ دلاری اولین پرینتری بود که در بسیاری از خانه‌ها نیز مورد استفاده قرار گرفت. از زمان عرضه این پرینتر تا ۲۰ سال بعد از آن، کمپانی اچ‌پی بیش از ۲۴۰ میلیون دستگاه از سری پرینتر‌های Deskjet را به فروش رساند. حتی در پرینتر‌های سه بعدی نیز از سیستم جوهر افشان استفاده می‌شود اما این پرینتر‌ها به جای جوهر از پلاستیک Moltan استفاده می‌کنند.


۳۴- Nokia 3210

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

گوشی نوکیا ۳۲۱۰ با طراحی ظاهری جذاب خود، بعد از عرضه در سال ۱۹۹۹ ، مفهوم گوشی موبایل را برای بسیاری از کاربران تغییر داد. با فروش بیش از ۱۶۰ میلیون عدد، نوکیا ۳۲۱۰ به پر‌فروش‌ترین گوشی این کمپانی فنلاندی در آن زمان تبدیل شد. ۳۲۱۰ فقط معنای تلفن همراه را به کاربران نشان نداد بلکه سوابق زیادی نیز از خود به جا گذاشت. نوکیا ۳۲۱۰ اولین گوشی با آنتن داخلی بود و با بازی‌هایی مانند Snake عرضه شد. منتقدان گجت‌ها حتی تا ۱۰ سال بعد از عرضه این گوشی نیز، دوام باتری و صدای واضح نوکیا ۳۲۱۰ را تحسین می‌کردند.


۳۳- Jerrold Cable Box

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

اولین شبکه کابلی در سال ۱۹۵۰ ساخته شد. البته شبکه Ted Turner در دهه ۱۹۷۰ و MTV در دهه ۱۹۸۰ باعث شکوفایی این سیستم شدند اما شبکه‌ای که الهام‌بخش تمامی این شبکه‌ها بود، با یک جعبه چوبی و توسط یک شرکت پنسیلوانیایی با نام Jerrold Electronics عرضه شد که ده‌ها شبکه را ارائه می‌داد.


۳۲- Wii

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

Wired در آگهی درگذشت مدیر عامل نینتندو تیتر نخست خود را اینگونه نوشت : ” به خاطر ساتورو ایواتا سازنده نینتندو است که هم اکنون همه ما گیمر هستیم.” هیچ دستگاهی از ساخته‌های نینتندو بیش از کنسول Wii در صنعت بازی تأثیر‌گذار نبود. این وسیله که در سال ۲۰۰۶ عرضه شد، با کنترلر‌های حرکتی خود تمامی اعضای خانواده را درگیر بازی‌های ورزشی و موسیقی خود می‌کرد. هیچ وسیله دیگری در این سطح تمامی خانواده‌ها را درگیر سرگرمی‌های تعاملی نمی‌کرد.


۳۱- Sony PlayStation

50 تکنولوژی برتری گه دنیا را زیر و رو کرد (بخش دوم)

سخت است که یکی از ویژگی‌های پلی‌استیشن را به تنهایی نام ببرید که صنعت بازی را دگرگون کرده باشد. بلکه این دستگاه با امکانات سخت‌افزاری قدرتمند خود در تمامی نسخه‌ها، قیمت مناسب و دسترسی ساده برای توسعه‌دهندگان، توانست زینت‌بخش اتاق و پذیرایی بسیاری از افراد باشد. این وسیله به عنوان دستگاهی برای بازی بزرگسالان و کودکان معرفی شد که پیش از آن از آتاری و نینتندو استفاده می‌کردند. این امکانات باعث شد که پلی‌استیشن که در سال ۱۹۹۴ عرضه شد فروش بسیار خوبی داشته باشد و کنسول پلی‌استیشن‌۲ با ثبت رکورد فروش کنسول‌ها در گینس همچنان بدون رقیب باشد. رکوردی که هنوز هیچ کنسولی به آن نزدیک نشده است.

در این سری از مقالات ۵۰ گجت تأثیر‌گذار، وسایلی مانند کنسول پلی‌استیشن، پرینتر جوهر‌افشان اچ‌پی و آی‌بوک اپل را معرفی کردیم. در بخش بعدی این مقالات شما را با دی‌وی‌دی پلیر توشیبا، آی‌پد اپل و چندین وسیله دیگر آشنا خواهیم کرد.

myportal

۱۷ خرداد ۱۳۹۵

مطالب پیشنهادی