آیا افکار ما می توانند هک شوند؟

هک شدن افکار و چیزهایی که در ذهن ماست یکی از هدف های بلند همه ی هکر هاست. نفوذ به مغز می تواند انقلابی در مسیر فناوری باشد و محققان به این نتیجه رسیده اند که این امکان به زودی میسر خواهد شد.

 به نقل از گجت‌اسنو، محققان  هشدار داده‌اند فناوری «ذهن خوانی» در آینده این امکان را برای هکرها فراهم می‌کند که اطلاعات ذهن افراد را سرقت و حتی حذف کنند و باید قوانین جدیدی در حمایت از حقوق بشر برای مقابله با چنین اقدامی تدوین شوند.

پیشرفت‌های جدید فناوری عصبی (neuro-technology) ممکن است آزادی ذهن را به خطر اندازد و محققان برای جلوگیری از چنین خطری چهار قانون را پیشنهاد می‌دهند: حق آزادی شناختی، حق حریم خصوصی ذهنی، حق یکپارچگی ذهنی و حق تداوم روانی.

«مارسلو اینکا» دانشجوی دکتری دانشگاه بازل سوئیس در این خصوص گفت: «ذهن آخرین پناه آزادی شخصی و خودمختاری بشر است؛ اما پیشرفت‌ در زمینه‌ی مهندسی عصبی، تصویربرداری از مغز و فناوری عصبی آزادی ذهن را به خطر می‌اندازد. قوانین پیشنهادی ما به مردم این حق را می‌دهند که به دام فناوری عصبی اجباری و تهاجمی نیفتند، از حریم خصوصی داده‌هایی که فناوری عصبی جمع آوری می‌کند محافظت کنند و از آسیب به جنبه‌های فیزیکی و روانی ذهن جلوگیری کنند».

پیشرفت‌های فناوری عصبی مانند تصویربرداری از مغز و اتصال آن به کامپیوتر باعث شده این فناوری از حالت آزمایشگاهی خارج شده و در دسترس مصرف‌کنندگان قرار گیرد. با اینکه این فناوری مزایای زیادی برای افراد و جوامع بشری دارد؛ سوءاستفاده از آن خطرات بی‌سابقه‌ای برای آزادی شخصی در پی خواهد داشت.

روبرتو آندورنو در این خصوص می‌گوید: «تصویربرداری از مغز در حال حاضر به نقطه‌ای رسیده که درباره‌ی قانونی بودن استفاده از آن در دادگاه جنایی بحث می‌شود. در حال حاضر شرکت‌ها از تصویربرداری از مغز در بازاریابی عصبی استفاده می‌کنند. برای مثال آنها با استفاده از این فناوری سعی می‌کنند به واکنش و رفتار مشتریان پی ببرند».

حتی ابزارهایی هم وجود دارند که برای رمزگشایی مغز استفاده می‌شوند و تصاویر ذهنی را به داده، متن و صدا تبدیل می‌کنند. با پیشرفت این فناوری احتمال هک شدن ذهن وجود دارد. به طوریکه یک نفر سوم قادر به استراق سمع افکار ما خواهد بود. در آینده با اتصال ذهن به یک کامپیوتر که برای دریافتن واکنش افراد به مسائل خاصی استفاده می‌شود خطر مداخله یک شخص سوم در این زنجیره و هک کردن ذهن فرد نیز ممکن می‌شود

 

myportal

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی