شخصیت‌ های مختلف در اینستاگرام!

 

رفتار افراد با تیپ های شخصیتی مختلف در اینستاگرام به چه صورت است؟ هرکدام رفتارهای خاصی دارند و فعالیتی خاص در اینستاگرام  انجام میدهند. می خواهیم از نظر روانشناسی خصوصیات و ویژگی های شخصیتی آن ها را بشناسیم  با ما همراه باشید.

رفتار ایرانی‌ها در فضاي اينستاگرام چه بعدي از شخصيت آن‌ها را نشان مي‌دهد؟

 

اينستاگرام از آن دسته شبكه‌هاي مجازي است كه به‌دلیل فضا و افكت‌هاي خاصي كه دارد تعداد طرفداران و كاربرانش در ایران خيلي زياد شده است. كاربران اينستاگرام مدام مشغول تماشاكردن و به‌اشتراك‌گذاشتن عكس‌هاي مختلف با شرح‌هاي مختلف، لايك‌كردن و خواندن كامنت‌هايی است كه در اين فضا توسط خود و دوستان‌شان به اشتراك گذاشته مي‌شود. اينستابازي يا اينستاگردي هم مانند ديگر فعاليت‌هاي اجتماعي كه افراد از خود نشان مي‌دهند به ویژگی‌های شخصیتی، گرایش‌ها و علایق آن‌ها بستگی دارد. اگر شما هم دوست داريد باتوجه به نحوه و ميزان فعاليت اطرافيان‌ خود در فضاي اينستاگرام به بخشي از ويژگي‌هاي شخصيتي آن‌ها پي ببريد خواندن اين مطلب را از دست ندهيد.

 

طرفداران عكس‌هاي دسته‌جمعي: بشاش و معاشرتي

آن دسته از افرادي كه بيشتر عكس‌هاي دسته‌جمعي به اشتراك مي‌گذارند، افرادي برون‌گرایند كه با ديگران تعامل و معاشرت دارند. از آنجا كه اين تعامل و وقت‌گذراني در آن‌ها حس خوبي ايجاد مي‌كند، دوست دارند اين لحظات شاد را در قالب يك عكس براي دوستان‌شان در فضاي مجازي به نمايش بگذارند. شاد، بشاش و سرزنده‌بودن از ويژگي‌هاي بارز اين دسته افراد است.

 

لذت‌طلب‌ها از خوردني‌هاي خوشمزه غافل نمي‌شوند

عده‌اي از كاربران اينستاگرام بيشترين عكسي كه به اشتراك مي‌گذارند عكس از خوردني‌ها و غذاهاي مختلف است. لذت‌طلبي و هيجان‌خواهي يكي از ويژگي‌هاي بارز اين افراد است. خوردن و تجربه طعم‌هاي تازه يكي از لذت‌هاي مهم زندگي‌شان محسوب مي‌شود، از‌اين‌رو از هر خوراكي‌اي كه اين حس خوشايند را در آن‌ها ايجاد كند عكس مي‌گيرندو در صفحه اينستاگرام قرار مي‌دهند تا ديگران هم آن را ببينند و راجع به آن نظر بدهند.

تأييدخواهی و توجه‌طلبي يكي از ويژگي‌هاي شخصيتي اين دسته افراد است و نياز به تمجيد و تحسين ديگران يكي از نيازهاي مهم آن‌ها به‌ شمار می‌رود.

 

احساساتي‌ها عكس‌هايي با جملات قصار، آموزنده و نكته‌دار به اشتراك مي‌گذارند

اگر شما هم يكي از كاربران اينستاگرام هستيد حتما عكس‌هايي كه در آن يك جمله پندآموز، نكته‌دار، عاشقانه و احساسي نوشته شده و در قالب عكس به اشتراك گذاشته شده، را در اين فضا ديده‌ايد. كاربراني که بیشتر از این عکس‌ها و جملات استفاده می‌کنند افرادي هستند احساساتي و هيجاني كه موضعی حزن‌انگیز و غمگین دارند. اين افراد از آنجا كه تمايل دارند احساسات و هیجانات‌ خود را سرکوب کنند هميشه در ذهن‌شان حرف و عقيده‌اي براي گفتن دارند و چون نمی‌توانند به‌خوبي آن را بيان كنند در فضاهاي مجازي به‌طور ناخودآگاه بيشتر دنبال عكس‌ها و متن‌هايي هستند كه بتوانند از طريق آن عقايد و احساسات‌ خود را بروز دهند و مورد تأييد و توجه ديگران قرار گیرند.

 

همين الان يهويي‌ها، هيجان و حس‌هاي قوي‌اي دارند

حتما شما هم بين كاربران اينستاگرام افرادي را ديده‌ايد كه بيشترین عكس‌هايي كه به اشتراك مي‌گذارند عكس‌هايي است كه بدون هيچ مقدمه‌ و الزامي از اشخاص يا حتي اشيا در موقعيتي خاص گرفته شده است. مثلا شخص عكس تكي يا دسته‌جمعي‌اي از خود، دوستان يا همكارانش، يا از ميز كار، غذايي كه در رستوران سفارش داده، لباسي كه تازه خريده و… مي‌گيرد و به اشتراك مي‌گذارد و در شرح آن مي‌نويسد: «همين الان يهويي!» اين اشخاص احساسات خيلي قوي ‌دارند؛ به عبارتي به‌دنبال حس كردن لحظات ناب زندگي‌شان هستند و دوست دارند با گرفتن عكس‌هاي يهويي و به اشتراك‌گذاشتن آن‌ها حس‌ خود را در آن لحظه ضبط و ابراز كنند.

هيجان اين دسته افراد خيلي زود بالا و پايين مي‌شود، به همين دليل يك اتفاق روزمره هم مي‌تواند برايشان خيلي جذاب و جالب به نظر برسد به حدي كه آن لحظه را شكار كنند و در قالب عكس در صفحه اينستاگرام خود براي ديگران به نمايش بگذارند. افرادي كه اين كار را به‌طور افراطي انجام مي‌دهند درجاتي از خودشيفتگي و نمايشي‌بودن در شخصيت‌شان ديده مي‌شود.

 

افرادی که زیاد طرفدار دارند برون‌گرا و جسورند

در اينستاگرام افرادي هستند كه شهرت زيادي ندارند، در زمينه خاصي هم صاحب‌نظر نيستند اما تعداد افرادی که آن‌ها را دنبال می‌کنند خيلي بالاست. اين افراد معمولا به تشكيل گروه علاقه زيادي دارند و از اينكه حس مي‌كنند عده زيادي در گروه او قرار دارند و پيرو او هستند احساس خوشايندي را تجربه مي‌كنند. برون‌گرا‌یند و فعاليت‌هاي اجتماعي زيادي دارند. مورد تأييد قرارگرفتن براي اين افراد ارزش زيادي دارد و يكي از نيازهاي اصلي آن‌ها به شمار مي‌رود و با كسب فالور بيشتر احساس غرور و موفقيت مي‌كنند. اين افراد جسور و شجاع‌اند و برای اینکه حس اعتمادبه‌نفس را در خود تقویت کنند همواره براي بالابردن فالورهايشان تلاش مي‌كنند.

 

 

عكس‌هاي مربوط به طبيعت، خوراك سرزنده‌هاست

دسته‌اي از افراد بيشترین عكس‌هايي كه در اينستاگرام به اشتراك مي‌گذارند عكس از طبيعت و گل و گياه است. اين افراد علاقه زيادي به طبیعت دارند و از طبيعت نيرو مي‌گيرند. بسیار پرجنب‌وجوش، فعال، سرزنده، شاد و بشاش هستند و از آنجا كه بيشتر به گل و گياه و طبيعت علاقه دارند و بيشتر زمان و انرژی‌شان را صرف طبیعت‌گردی می‌کنند بيشتر عكس‌هايي كه مي‌گيرند و به اشتراك مي‌گذارند از اين دسته است.

 

افراد سخت‌كوش و بااراده دستاوردهايشان را به اشتراك مي‌گذارند

دسته‌اي از افراد كه به فعاليت خاصي مشغول‌اند مثلا در يك رشته ورزشي، هنري يا علمي فعاليت مي‌كنند و بيشتر عكس‌هايي كه در صفحه شخصي اينستاگرام‌شان (نه صفحه تبليغاتي) به اشتراك مي‌گذارند در اين رابطه است، شخصیتی سخت‌کوش، مستقل، مصمم و بااراده‌ دارند و معمولا از به‌اشتراك‌گذاشتن عكس‌هايي احساس رضايت مي‌كنند كه بتوانند در آن توانایی‌های خود را به نمايش بگذارند. بيشتر اين افراد در زندگي‌شان هدفمندند و در همه حال در جهت رسيدن به اهداف‌شان گام برمي‌دارند، حتي در صفحه اينستاگرام‌شان.

 

افراد جزئي‌نگر و كمي خودشيفته طرفدار عكس‌هاي سلفي هستند

افرادي كه زياد از خود يا خود و ديگران سلفي مي‌گيرند و آن‌ها را در اينستاگرام به اشتراك مي‌گذارند روي خصوصيات ظاهري‌شان بسیار حساس‌اند و معمولا بعد از هر سلفي‌اي كه مي‌گيرند جزئيات آن را به‌دقت بررسي مي‌كنند. بيشتر اين افراد نسبت به ظاهرشان مشغوليت ذهني دارند و هرچه بيشتر سلفي بگيرند و جزئيات آن را بررسي كنند حساسيت و مشغوليت ذهني آن‌ها نسبت به ظاهرشان بيشتر مي‌شود. اين افراد در تمركز و توجه به مسائل دچار سوگيري می‌شوند، ازاين‌رو تمركز بر جنبه‌هاي منفي يكي از ويژگي‌هاي بارز اين افراد است. به عبارتي، اين افراد نكات و جنبه‌هاي منفي خود و پيرامون‌شان را بيشتر و بزرگ‌تر از حد معمول جلوه مي‌دهند. خودشيفتگي از ديگر ويژگي‌هاي اين افراد است، زیرا با گرفتن یک تصویر ساده از خود و به‌اشتراك‌گذاشتن آن سعی در نشان‌دادن و مطرح‌کردن خود و جلب توجه دیگران دارند.

 

خجالتي‌ها بيشتر نظاره‌گرند

عده‌اي از كاربران تقريبا هر روز به صفحه اينستاگرام‌شان سر مي‌زنند اما هيچ عكس و پستي به اشتراك نمي‌گذارند. اين افراد توانايي ابراز وجود بالايي ندارند و اعتمادبه‌نفس‌شان پايين است و از آنجا كه مطمئن نيستند آنچه دارند به اندازه كافي جذاب است يا نه، ترجيح مي‌دهند آن را به اشتراك نگذارند. خجالتی‌اند و از تعامل و ارتباط با دیگران لذت نمی‌برند و زمان‌هايي كه در جمع حضور دارند، بيشتر شنونده‌اند و كمتر احساسات خود را نشان مي‌دهند، ازاين‌رو در فضاي اينستاگرام هم تمايل چنداني به فعاليت و به‌اشتراك‌گذاشتن عكس ندارند و بيشتر ترجيح مي‌دهند تماشاگر فعاليت ديگران در اين فضا باشند.

 

اينستاگرامي‌هاي حرفه‌اي: پرحرف و وسواسي

افرادي هم هستند كه بيشتر وقت‌شان را در طول روز به فعاليت در اينستاگرام اختصاص مي‌دهند. اين دسته در دنياي حقيقي افرادي هستند پرحرف و نياز به بيان احساسات، حالات، افكار و عقايدشان را در اين فضاي مجازي به‌صورت به‌اشتراك‌گذاشتن مدام پست‌ و عكس برآورده مي‌كنند. توجه‌طلبی يكي از نيازهاي اصلي اين افراد است كه در دنياي مجازي با حضور افراطي آن را برآورده مي‌كنند. وسواسي‌بودن نیز از ديگر ويژگي‌هاي آن‌هاست. درواقع فعاليت آن‌ها در اينستاگرام هم به‌نوعي وسواس‌گونه است. معمولا اين افراد عزت نفس و اعتمادبه‌نفس پاييني دارند.

 

myportal

۲۴ خرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی