با تأثیرات مختلف انتخاب رنگ بنفش آشنا شوید

می خواهیم در این بخش به بررسی خصوصیات رنگ بنفش پردازیم این رنگ از ویژگی های روانشناسی زیادی برخوردار است. از رنگ بنفش استفاده های زیادی در صنعت پوشاک و دکوراسیون می شود. این رنگ برای طراحی به سبک کلاسیک کاربردهای فراوانی دارد. بهتر است بدانید رنگ بنفش بسیار الهام بخش بوده و تنش های فکری را از ما دور میکند.

همه‌چیز در مورد بنفش

 

شکوه رنگ بنفش را نمی‌توان دست‌کم گرفت. این رنگ پرطرفدار به‌ویژه در دهه‌های گذشته بسیار موردتوجه کارشناسان حوزه پوشاک بوده است. این رنگ در دکوراسیون، پوشاک، طراحی‌های تبلیغاتی و… بسیار پرطرفدار است. برای انتخاب این رنگ به‌عنوان رنگ غالب دکوراسیون یا لباس بهتر است با ویژگی‌های آن آشنا باشید. این رنگ با توجه به میزان ترکیبات آن می‌تواند بسیار پرشکوه یا بسیار آرامش‌بخش باشد.

 

**

 

بنفش رنگی الهام‌بخش محسوب می‌شود. رنگی که تأثیر هر دو رنگ آبی و قرمز را با درصد ترکیبات مختلف یک‌جا دارد.

 

بنفش ترکیبی از رنگ قرمز با طبیعت گرم و آبی با ویژگی‌های سرد است. در چرخه رنگ یوهانس ایتن (رنگ‌شناس و نویسنده معروف کتاب رنگ ایتن) این رنگ با وجود این که رنگی فرعی محسوب می‌شود، بسیار تأثیرگذار است.

 

طیف‌های ملایم رنگ بنفش در فضاهای درمانی مثل مطب مشاورها و روان‌درمانگرها استفاده می‌شود؛ چون این رنگ تنش‌های فکری را کاهش می‌دهد.

 

این رنگ باشکوه در گذشته برای فضاهای مجلل استفاده می‌شده. به همین خاطر است که استفاده از این رنگ در اتاق هتل‌های لوکس بسیار مشاهده می‌شود.

 

در دهه‌های گذشته میلادی این رنگ باشکوه در کنار رنگ زرشکی و طلایی از جایگاه ویژه‌ای در میان اهالی صنعت پوشاک و دکوراسیون برخوردار بوده است.

 

بسیاری از کارشناسان معتقدند بیشترین درجه معنویت و عرفان را با این رنگ می‌توان نمایش داد.

 

در طبیعت هم رنگ بنفش بیشتر در کنار سبز دیده می‌شود. مثل انگور، بادمجان و تمشک که در کنار برگ و بوته‌هایی سبزرنگ جلوه‌ای زیبا پیدا کرده‌اند.

 

ترکیب بنفش و صورتی فضا را بسیار رومانتیک می‌کند. همچنین بنفش بادمجانی در کنار مشکی غم را القا می‌کند، اما در کنار رنگ سفید بسیار شگفت‌انگیز می‌شود و برای فضای اتاق‌خواب بسیار مناسب است…

 

در همه قسمت‌های خانه نمی‌توان از این رنگ استفاده کرد؛ مثلا بنفش جزو رنگ‌هایی نیست که انتخاب آن برای آشپزخانه توصیه شود؛ اما برای فضایی مثل نشیمن و سالن پذیرایی رنگ فوق‌العاده‌ای است و ترکیب آن با سبز، زرد و خاکستری بسیار مناسب می‌شود.

 

در دهه‌های گذشته در لباس بانوان از این رنگ به‌تنهایی یا در کنار رنگ صورتی بسیار استفاده می‌شده است. هنوز هم طراحان سبک کلاسیک، نگاه ویژه‌ای به این رنگ دارند.

myportal

۳ تیر ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی