گسترش روزافزون مد لباس اسلامی

 گسترش روزافزون مد لباس اسلامی

 

به تازگی در دنیای مد و پوشاک اسلامی رویدادهای جدیدی رخ داده است وقتی به شوی پوشاک اسلامی درهفته مد نگاه می کنیم پی به اهمیت جهانی شدن این صنعت در دنیا میبریم . تنوع بیشتر طراحان لباس و ایده های جدیدی که در این زمینه ارائه میدهند بنیانگذاران این صنعت را امیدوارتر و مصمم تر از قبل میکند.

اهمیت بیش‌ازپیش رویدادهای مهم صنعت پوشاک دنیا به سبک پوشش اسلامی

 بحث حجاب و لباس‌های پوشیده مدت‌هاست که نه‌فقط در کشورهای اسلامی، بلکه در رویدادهای مطرح صنعت پوشاک دنیا هم بسیار موردتوجه قرار گرفته است. پذیرش این مسئله نه‌تنها برای مخاطبان پوشش کامل، بلکه در اقتصاد این کشورها هم بسیار تأثیرگذار است. شاید در خبرها در مورد نحوه برگزاری شوی پوشاک اسلامی هفته مد تورین شنیده باشید. مراسمی که هر سال در شهر تورین ایتالیا برگزار می‌شود و به نظر می‌رسد در سال ۲۰۱۷ بیش از گذشته در آن به اهمیت لباس‌های پوشیده و اسلامی پرداخته شد.

 

**

جهانی‌تر شدن اهمیت پوشش اسلامی

پس از موفقیت سال گذشته، از ۲۷ژوئن تا ۳جولای، هفته مد تورین مجدد برگزار شد. هفته مد ۲۰۱۷ با اختصاص ۵روز به استایلیست­های جهانی و ۲روز مختص مردم تورین یا ساکنان خارجی آن نشان داد که نسبت به سال گذشته جهانی­تر شده؛ چراکه میزبان شرکت­ها و طراحان مد بیش از ۱۵کشور بود. خوشبختانه در سال جدید میلادی شاهد حضور فعال طراحان اسلامی بودیم. به نظر می‌رسد این امر بیش از گذشته در دنیا پذیرفته‌شده و به آن بها داده می‌شود.

تنوع بیشتر طراحان

مثل روال سال ۲۰۱۶، حضور طراحان مد تازه‌کار و نوظهور در این مراسم، شاهدی بر اهمیت فرهنگ تجاری جدیدی بود که بر ابداع، نوآوری و خلاقیت تمرکز دارد، ولی به‌دنبال یکسان‌سازی نیست… همان‌طور که قبلا هم اتفاق افتاد، انجمن TMODA با حمایت شهر تورین، این رویداد را سازماندهی می­کند.

 

ورود یک عرصه جدید

وجه تمایز دیگر هفته مد ۲۰۱۷ حضورModest Fashion  یا همان مد پوشیده بود که نوعی مد اسلامی است. این بخش با حضور ۳۱طراح مد برگزار شد که برای اولین‌بار بود که با هفته مد ایتالیا همکاری می‌کردند.

حضور شورای مد و طراحی اسلامی

در میان مهمانان حضور‌یافته در این مراسم، شورای طراحی و مد اسلامی به چشم می­خورد که با مشارکت آلیا‌خان، نماینده شورای طراحی و مد اسلامی، سه‌روز (۱، ۲ و ۳ جولای) روی صحنه قدم گذاشتند. این شورا نماینده ۱۰کشور مختلف، پیشرو و رهبر شورای مد و طراحی است که اقتصاد اسلامی را در حوزه پوشاک به نمایش می­گذارد و به‌عنوان یک هویت اصلی و جدید اقتصاد اسلامی در بازار جهانی در حال شناخته‌شدن است.

جوایز ارزنده برای طراحان اسلامی

در روز سوم جولای و در پایان کت‌واک، هیأت‌داوران ویژه متشکل از سفرای موسسه‌های مختلف فعال در حوزه پوشاک، به ۴طراح برتر مد اسلامی جوایزی اهدا کردند. منتخب اول فرصت رفتن روی صحنه کت‌واک SIM پاریس را خواهد داشت و برای ارائه خلاقیت و طراحی­های خود، از مهم­ترین کمپانی‌های لوکس مد دعوت‌نامه دریافت خواهد کرد.

باکس:

کلودیو آزولینی، نماینده اصلی انجمن TMODA، گفت: «هفته مد تورین فرصت فوق­العاده­ای برای نشان‌دادن استعداد و توانایی­های طراحان به جهان محسوب می‌شود. از نظر ما، طراحان نوظهور منبع الهام هستند و این مسئله تائیدی است بر این موضوع که مد بر اساس تجربه و تحقیق پایه‌گذاری شده. به‌شخصه از حضور شورای طراحی و مد اسلامی خشنودم؛ چراکه این فرصتی است برای ترکیب مهارت­، ایده‌ها و دستیابی به بهترین نتایج در این مراسم.»

 

 

حضور مدل‌هایی با پوشش اسلامی

توجهی که هفته مد تورین به طراحان اسلامی در خاورمیانه دارد، با ملاقاتی که در انجمن طراحیCircolo del Design (در تاریخ ۲۰ژوئن تا ۳جولای) انجام شد، قابل‌تشخیص است. هفته مد میزبان یک نمایشگاه اختصاصی از لباس‌های پوشیده، (عرضه لباس­های مارک‌دار طراحان اسلامی) بود که مدل‌های آن در مراسم تورین روی صحنه رفتند.

اهمیت اقتصاد صنعت پوشاک

«وضعیت گزارش اقتصاد اسلامی در جهان» نشان می­دهد که مد اسلامی پیوسته در حال گسترش است. در سال ۲۰۱۴ این صنعت حدود ۳۰۰میلیارد دلار درآمد داشته و در سال ۲۰۱۹ عدد تجاری آن به ۴۸۴میلیارد دلار خواهد رسید؛ بنابراین صنعت مد نقشی کلیدی در قلمرو اقتصاد داشته و بیان می­کند که چرا معتبرترین طراحان ایتالیایی به مد پوشیده علاقه نشان می­دهند. طراحان لباس ورزشی هم به همین طریق به‌دنبال طراحی لباس­های ورزشی پوشیده هستند و همه‌چیز برای هماهنگی و تناسب با قوانین دنیای اسلام به‌خوبی موردمطالعه قرارگرفته است.

بررسی جنبه‌های رقابتی این صنعت

دومین مراسمی که به مد خاورمیانه اختصاص داده شد، مربوط به مراسمی در ۲۸ژوئن با عنوان «چهارشنبه طراحی» بود. هدف این جلسه تأکید بر جنبه­های رقابتی مختلفی است که به‌منظور محافظت از سلامت مصرف‌کننده و صنعت مد، طراحی لباس‌های پوشیده و بی‌زرق‌وبرق برای مخاطبان این مراسم در نظر گرفته شده بود.

 

 

myportal

۲ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی