صحبت های جالب ساغر عزیزی

صحبت های جالب ساغر عزیزی

در این بخش به مصاحبه با ساغر عزیزی پرداخته ایم این هنرمند سینما و تلویزیون نقش فرح دیبا را در سریال طنزایفا کرده است همچنین در مجموعه های تلویزیونی فراوانی ایفای نقش کرده است نظرات وی را در مورد نقش هایی که ایفا کرده است جویا شدیم در ادامه پیشنهاد می کنیم گفت و گوی جالب و خواندنی امروز را بخوانید.

ساغر عزیزی را مخاطبان تلویزیون با نقش فرح دیبا در سریال معمای شاه می‌شناسند،‌اما او علاوه بر تعداد زیادی تئاتر، در مجموعه‌هایی مانند سال‌های مشروطه، تبریز در مه، یلدا و شهر دقیانوس نیزبازی کرده و البته این شب‌ها با نقش فروغ در سریال لژیونر حضور دارد. عزیزی در نقش فروغ، بازی طنز اما ظریفیارائه می‌کند که ضمن ارائه تصویری تازه از این بازیگر و ایجاد تنوع، بسیاری از ضعف‌هایموجود در شخصیت‌پردازی و قصه‌پردازی فیلمنامه لژیونر را تحت تاثیر قرار داده و از نقاط قوت اینسریال به حساب می‌آید.
درباره این نقش و حضور در یک اثر کمدی،‌ گفت‌وگویی با این بازیگر داشته‌ایم.

مدتی بود،‌ ناخواسته نقش ملکه‌ها به من پیشنهاد می‌شد

بازی در یک سریال طنز، آن هم بعد از بازی در نقشی مانند فرح دیبا، تغییر بزرگی است.چطور این اتفاق افتاد؟

مدتی بود،‌ ناخواسته نقش ملکه‌ها به من پیشنهاد می‌شد. چند سال قبل نقش عزت‌الدوله، زن امیرکبیر و دخترشاه قاجار را در سال‌های مشروطه بازی کردم. در سریال تبریز در مه نیز به همین ترتیب و حتی این اواخر در تئاتر چندبار نقش ملکه را بازی کردم. دیگر این وضعیت را دوست نداشتم.
برای همین صبر کردم و دو سال و هفت ماه جلوی دوربین نرفتم تا وقتی که در مینی‌‌سریال تلاطم به کارگردانی وحیدبی‌طرفان، نقش زنی را برعهده گرفتم که بعد از فوت همسرش با رختشویی فرزندانش را بزرگ می‌کند
و بعد از آن هم در لژیونر بازی کردم.

قرار بود من نقش فریدا را بازی کنم

در تلویزیون نقش طنز بازی نکرده‌اید. آقای آب‌پرور از شما نقش طنز دیده بودند؟

آقای آب‌پرور تاکنون چند تئاتر از من دیده و البته قرار بود، نقشی به نام فریدا را بازی کنم که در ادامه وارد سریال می‌شود.

روز فیلمبرداری نمی‌‌دانم چه اتفاقی افتاد که بازیگر نقش فروغ نیامد و هر دو طرف باکمال احترام، قرارداد را فسخ کردند.
بناچار از من پرسیدند فردا می‌آیی نقش فروغ را بازی کنی؟
تصور کنید قرار بود من نقش فریدا را بازی کنم، اما گفتند فروغ را بازی کن که یک زن خانه‌دار، سنتی، پولدار و البتهبسیار زرنگ است که عنان شوهرش را هم به دست گرفته.

و شما هم قبول کردید؟

به اعتماد آقای آب‌پرور و گروه تولید، رفتم و اصلا پشیمان نیستم. من بازیگر تئاتر هستم و بازیگری را این‌طورییاد گرفتم که اول متن داشته باشم، بنشینم براساس متن، شخصیتی را که قرار استبازی کنم خوب بشناسم، برایش بیوگرافی طراحی کنم، ابعاد متفاوت آن را شناسایی کنم، آن‌قدر نقش را زیر و رو کنمتا خوب بفهمم و بعد بتوانم آن‌را درست به نمایش بگذارم.

جسارت این را که وارد سناریوها یا نمایشنامه‌های ناکامل بشوم، ندارم اما رفتار و آرامشی که آقای آب‌پرور هنگام کارداشتند، نشان می‌داد که کارش را بلد است. خوشبختانه تجربه خیلی خوبی شد و من حسابی کیف کردم.

احساس می‌کنم فریدا زنی شبیه همان ملکه‌هایی است که قبلا بارها بازی کرده بودید!

آفرین! دقیقا.

من بیشترین بازخوردها را در اینستاگرام می‌گیرم

پس چقدر خوب که فروغ را بازی کردید. البته ممکن است مخاطب متوجه نشود که شما همان بازیگر نقش فرح هستید! بازخوردی در این زمینه گرفته‌اید؟

بله. من بیشترین بازخوردها را در اینستاگرام می‌گیرم و آنجا همه مرا می‌شناسند که دارند دنبالم می‌کنند.
نظرات این افراد درباره تفاوت بین نقش فرح و فروغ برایم بسیار لذت‌بخش است. می‌خوانم و لذت می‌برم.

در قسمت اول سریال بازی طنزی نداشتید. آیا از جایی به این نتیجه رسیدید که این نقش را طنز بازی کنید؟

همین‌طور است. وارد پروژه‌ای شده بودم که فیلمنامه به مرور در حال نوشتن بود. قرار بود نقش یک زن سنتی خانه‌دار رابازی کنم که یک دختر دم بخت دارد و بر اساس توضیحات آقای آب‌پرور هم خانواده توفیق و هم خانواده بهمن را مدیریت می‌کند.
در میان تمام شخصیت‌ها که درگیر و گرفتار هستند و لنگ می‌زنند، فروغ قرار است نخ‌تسبیح باشد.
خوشبختانه من مادر یک دختر ۲۱ ساله هستم.

 

من نقاشی می‌کشم

با آقای شریفی‌نیا در سریال یلدا همبازی بودم و اطلاعات اولیه را برای بازی در این نقش در اختیار داشتم.
بنابراین کار خیلی سختی نداشتم.

من نقاشی می‌کشم و به نظرم هارمونی تاثیر قابل توجهی در ایجاد حس زیبایی دارد. شاید مخاطب متوجه آن نشود،اما تاثیرش را حس خواهد کرد! دیدم سریال طنز است و در آن نقش زنی را بازی می‌کنم که خیلی از من دور است،
انگشتر‌های بزرگ طلا به انگشت دارد،
لباس‌های پر زرق و برق می‌پوشد و طوری رفتار می‌کند که اصلا از نظر من به‌عنوان ساغر عزیزی پسندیده نیست!
دلم می‌خواست این شخصیت به دل تماشاچی بنشیند و دافعه ایجاد نکند. بنابراین باید طنازی‌های ریزی در این شخصیت می‌گنجاندم که دخالت‌ها، وراجی‌ها و سیاست‌هایش زیر لایه‌های شیرین طنز پنهان شود. لهجه ملایمی همبرایش در نظر گرفتم و سعی کردم فروغ، شیرین و دوست‌داشتنی باشد.

من از استادم خانم گلاب آدینه یاد گرفته‌ام…

خیلی خطر کردید. نگران نبودید؟

بازیگر اگر شانس داشته باشد که انتخاب‌های متفاوتی بکند، هر نقشی را که به او بدهند، می‌تواند بازی کند، بخصوصاگر ابزارهایش را که بدن و بیانش هستند خوب بشناسد؛گفت‌و‌گو با ساغر عزیزی
درست مانند یک نقاش که هر جا بوم و رنگ در اختیارش باشد، می‌تواند هر نقشی را بکشد. با همه اینها به دلیلمشکلاتی که در اجرای پروژه وجود داشت، به آقای آب‌پرور گفتم، من خیلی نگرانم اما ایشان گفت: فروغ من درآمده است!
من از استادم خانم گلاب آدینه یاد گرفته‌ام که بازیگر باید در خدمت اثر باشد و کارگردان از او رضایت داشته باشد.
می‌دانم در درجه اول باید برای کارگردان بازی کرد.

جام جم

 

myportal

۲۲ مرداد ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی