باقلاپلو با ماهیچه یک غذای مجلسی فوق العاده

باقلاپلو با ماهیچه یک غذای مجلسی فوق العاده

حتما تاکنون نام باقلاپلو با ماهیچه به گوشتان خورده است این خورش بسیار لذیذ و دلچسب در میهمانی ها و مجالس سرو می شود. برای تهیه این غذای مجلسی باید برخی نکات مهم آشپزی را در نظر بگیرید که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

مواد لازم

برنج: ۱کیلوگرم

سنگ نمک: ۵۰۰گرم

باقلا: ۲۵۰۰کیلوگرم

ماهیچه: ۱۵۰۰کیلوگرم

پیاز: ۱عدد

هویج: ۱عدد

کرفس: ۱ساقه

شبت: ۷۵۰گرم

زعفران (ساییده‌شده و حل‌شده در آب): ۱قاشق چای‌خوری معادل ۳گرم

کره و روغن جامد: جمعا ۲۰۰گرم

نمک: به مقدار لازم

 

طرز تهیه

برنج را از شب قبل با مقداری آب و سنگ نمک که در دستمال تمیز قرار‌ داده‌اید، خیس کنید.

باقلا را با چاقو برش‌داده، به‌طوری‌که از پوست اول که خارج شد در قسمت پوست دوم از وسـط بـرش دهید. سپس مقداری نمک روی آن ریخته و به مدت ۲ساعت آن را کنار بگذارید.

پس از طی زمان سپری‌شده با یک فشار باقلا از پوسته دوم به‌راحتی خارج می‌شود. ماهیچه را با یک ساقه کرفس، یک عدد هویج و یک عدد پیاز آب‌پز کرده و در آخر نمک و کمی زعفران اضافه کنید. شبت را پاک‌کرده، بشویید و خرد کنید.

در قابلمه‌ای مقداری آب ریخته، زمانی که جوش آمد، آب روی برنج خیس‌خورده را خالی کرده، برنج را به‌همراه باقلا اضافه کنید. پس از این که باقلا و برنج مغز‌پخت شد، محتویات را در آبکش ریخته، ته‌ دیگ را کمی روغن بریزید و مقداری برنج و باقلا را در دیگ ریخته، روی آن شبت خردشده بریزید و مجدداً مقداری برنج، باقلا و شبت اضافه کنید.

این کار را ادامه بدهید تا در ردیف آخر با برنج روی آن را بپوشانید. سپس زعفران را در کنار برنج ریخته، کره و بقیه روغن را حرارت‌داده تا داغ شود. زمانی که بخار برنج بلند شد، کره و روغن داغ را روی آن ریخته و برنج را دم کنید، پس از دم‌کشیدن باقلاپلو را در دیس ریخته و روی آن را با ماهیچه و برنج زعفرانی تزئین و سرو کنید.

 

myportal

۲۵ شهریور ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی