جوش، تیرگی و التهاب؛ سوغات لوازم‌آرایشی تقلبی برای شما!

برخی لوازم آرایشی تقلبی بوده و باعث آسیب به سلامتی مصرف کنندگان خواهند شد. انواع جوش ها و لگه های صورت می توانند با این محصولات ارزانقیمت روی پوست شما پدید بیایند. بهتر است با مواد تشکیل دهنده خطرساز انواع محصولات آرایشی در این بخش آشنا شوید.

زیبایی به‌صرف جیوه و سرب! ارزش‌اش را دارد؟!

بیشتر خانم‌ها از فرط خوشحالی و ذوق‌زدگی هنگام خرید لوازم‌آرایشی جدید فقط به مارک آن‌ها توجه می‌کنند و حتی نگاهی هم به فهرست مواد تشکیل‌دهنده آن نمی‌اندازند. این در حالی است که بعضي مواد به‌کاررفته در رژ‌لب، لاک ناخن، ریمل، کرم‌های صورت، ضدآفتاب‌ها، دئودورانت‌ها و… می‌تواند به بدن شما آسیب برساند و در طولانی‌مدت عوارض زیادی ازجمله سرطان، اختلالات هورمونی و… ایجاد کند. پس برای خودتان ارزش قائل شوید و حتی اگر کار وقت‌گیری باشد، قبل از خرید به محتویات تک‌تک لوازم‌آرایشی نگاه کنید و انواع سالم، بی‌خطر و از همه بهتر «ارگانیک» آن‌ها را انتخاب کنید.

 

فتالات (Phthalates)

فتالات ماده‌ای است که باعث اختلالات هورمونی می‌شود. معمولا دو نوع از این ماده در مواد آرایشی استفاده می‌شود: بنزیل فتالات (BBP) و دی‌بوتیل فتالات (DBP). فتالات و ترکیب‌های مختلف آن اثری شبیه به هورمون زنانه استروژن دارند. اگر زنان باردار در معرض این ماده قرار گیرند، فرزندشان با ناهنجاری‌های مادرزادی در اندام تناسلی ‌متولد مي‌شود. علاوه‌‌بر این تأثیر مخرب آن روی کبد، کلیه‌، ریه‌ و غدد جنسی ثابت شده است.

فرمالدئید (Formaldehyde)

فرمالدئید باعث التهاب و تحریک پوست شده و درصورت تماس مزمن باعث ضعف عمومی بدن می‌شود. تنفس اين ماده موجب ايجاد سردرد، سوزش گلو، اختلال تنفس و بروز علائم آسم مي‌شود. مصرف مقادير زياد و طولانی‌مدت آن باعث ایجاد آثار سمی و سرطان در بدن می‌شود و مقادير اندک آن نيز باعث تحريک، سوزش چشم و ريزش اشک مي‌شود. مسموميت، افزايش اسيد خون و کاهش شديد حرارت بدن نيز از عوارض جذب فرمالدئيد از طريق دستگاه گوارش هستند.

اکسی بنزون (Oxybenzone)

هنگام خرید رژلب یا لیپ‌استیک حتما برچسب آن را بخوانید تا مطمئن شوید در آن اکسی بنزون به کار نرفته باشد؛ به‌خصوص در مورد رژلب‌های ضد‌آفتاب. این ماده می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و اختلالات هورمونی شود و به سلول‌ها آسیب برساند.

پارابن (Paraben)

این ماده به‌طور وسیعی در مواد آرایشی استفاده می‌شود و نوعی نگه‌دارنده محسوب می‌شود که از رشد میکروب‌ها جلوگیری می‌کند. همیشه روی برچسب لوازم‌آرایشی به‌دنبال واژه paraben یا عبارت‌های propylparaben و ethylparaben باشید؛ زیرا این مواد شیمیایی می‌توانند باعث اختلالات غددی و هورمونی شوند.

فراگرنس (fragrance)

اگر پوست حساسی دارید، سعی کنید از لوازم‌آرایشی حاوی مواد خوشبوکننده استفاده نکنید. محصولاتی تهیه کنید که روی برچسب آن‌ها عبارت «fragrance free» چاپ شده باشد. گاهی‌اوقات این مواد و همچنین عطر و ادکلن می‌توانند باعث سردرد، سرگیجه، آلرژی پوستی و تغییرات رنگ پوست شوند.

بوتیل هیدروکسی (Butylated Hydroxyanisole)

بوتیل هیدروکسی نوعی ماده نگه‌دارنده است. این ماده می‌تواند منجر به سرطان شود، اما متأسفانه هنوز در بسیاری از مواد آرایشی و بهداشتی مثل رژ‌لب و خط چشم به کار می‌رود. بوتیل هیدروکسی تولوئن یکی از مواد اصلی تشکیل‌دهنده لاک ناخن است و تماس طولانی‌مدت با آن، علائم جسمی و روانی متعددی ایجاد می‌کند.

سورفاکتانت (Surfactant)

سورفاکتانت از طریق پوست، تنفس و گوارش می‌تواند جذب بدن شود. این ماده علاوه‌بر خشکی، التهاب پوست و مخاط، درماتیت آلرژیک، حساسیت چشمی و چروک‌خوردگی سریع‌تر پوست، در صورت مصرف زیاد آثار سرطان‌زایی نیز خواهد داشت. سورفاکتانت در بیشتر مواد شوینده، کف‌کننده، شامپوها و صاف‌کننده‌های مو و لباس نیز استفاده می‌شود.

رنگ‌ها

رنگ‌های شیمیایی مختلفی که در محصولات زیبایی و آرایشی به‌کار می‌روند، درصورت رعایت‌نکردن استانداردهای خاص می‌توانند مشکل‌ساز باشند و باعث عوارض پوستی و داخلی شوند. به‌خصوص در مورد رژلب که طی روز چندین‌بار استفاده می‌شود و احتمال دارد با خوردن هر نوع ماده غذایی مقداری از آن نیز مستقیما وارد بدن شود.

 

حساسیت، مهم‌ترین عارضه لوازم‌آرایش

صرف‌نظر از مجاز‌بودن یا نبودن لوازم‌آرایشی، رنگ‌ها و مواد شیمیایی به‌کاررفته در آن‌ها می‌توانند باعث ایجاد حساسیت شوند. برای مثال ریمل‌ها، سایه چشم‌ها و خط چشم‌ها ممکن است باعث تورم، قرمزی و خارش پلک شوند. همچنین کرم‌پودرها ممکن است باعث ایجاد جوش و حساسیت شوند. رنگ موها و اکسیدان‌ها نیز ممکن است در ناحیه پس گردن و جلوی پیشانی ایجاد حساسیت، قرمزی و التهاب کنند و از طرفی باعث خشکی مو و حساسیت پوستی در کف سر شوند. گاهی‌وقت‌ها لاک‌های ناخن هم می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. دئودورانت‌ها و ضدتعریق‌ها نیز ممکن است باعث حساسیت ناحیه زیر بغل و آسیب غدد لنفاوی شوند؛ بنابراین بیشتر عوارضی که در پی استفاده از لوازم‌آرایشی و بهداشتی ایجاد می‌شود، حساسیتی است.

برچسب‌های تقلبی روي لوازم‌آرایشی تقلبی

معمولا نمی‌توان به‌راحتی مواد به‌کاررفته در لوازم‌آرایش غیرمجاز را تشخیص داد. می‌توان گفت که بیشتر آن‌ها از رنگ‌های مختلف تشکیل شده‌اند، اما این که این رنگ‌ها از چه منشأیی تهیه می‌شود، بستگی به سازنده‌اش دارد. جالب است که بدانید مصرف لوازم‌آرایشی مجاز یا غیرمجاز باعث چروک و پیری زودرس پوست نمی‌شود. درعین‌حال برخی سازندگان لوازم‌آرایشی مدعی هستند که محصولات‌شان، چین‌وچروک پوست را از بین می‌برد، اما ۹۰درصد این ادعاها فقط برای تبلیغات است. بیشتر این کرم‌ها و محصولات تنها خاصیت رطوبت‌رسانی به پوست را دارند و می‌توانند تا حدودی از پوست حفاظت کنند. علاوه‌براین تابه‌حال ثابت نشده که استفاده از مواد آرایشی بی‌کیفیت بتواند باعث سرطان شود، اما اگر در آن‌ها سرب وجود داشته باشد، می‌توانند بسیار خطرناک باشند؛ زیرا سرب از طریق پوست جذب بدن می‌شود.

پوست‌تان قرمز‌شده و می‌خارد؟!

مهم‌ترین عوارضی که در اثر استفاده از لوازم‌آرایشی غیر‌مجاز و تقلبی ممکن است اتفاق بیفتد، واکنش‌های حساسیتی و اگزماست. این حساسیت‌ها در ناحیه دور چشم بیشتر دیده می‌شوند؛ زیرا پلک پوست بسیار نازکی دارد و حساس‌ترین منطقه پوستی به‌حساب می‌آید. اگزمای ایجادشده در ناحیه دور چشم، خود را با قرمزی، خارش و پوسته‌ریزی نشان می‌دهد و تا زمانی که فرد مصرف آن محصول را ادامه دهد، مشکلش تکرار و مجبور می‌شود بارها به پزشکان مختلف مراجعه کند. همین‌طور استفاده از لوازم‌آرایشی دیگر مانند کرم‌پودر، رژگونه و… می‌تواند باعث التهاب، قرمزی و خارش شود.

سرب استفاده می‌کنند؛ چون ارزان‌تر است!

بسیاری از افراد فکر می‌کنند که دست‌فروشان به علت این که خارج از مغازه کار می‌کنند، محصولات آرایشی با مارک‌های معروف را با قیمت‌های ارزان‌تر می‌فروشند، اما در واقع علت این ارزان‌‌بودن استفاده از مواد اولیه غیراستاندارد و ارزان‌قیمت است. برخی تولیدکنندگان برای این که بتوانند ساختار، استحکام و پایداری لوازم‌آرایشی را حفظ کنند، ممکن است از سرب استفاده کنند؛ زیرا سرب قیمت کمتری دارد. استفاده از این مواد می‌تواند در درازمدت عوارض زیادی را برای افراد ایجاد کند. همیشه از مراکز معتبر مانند داروخانه‌ها و مراکزی که لوازم‌آرایشی و بهداشتی می‌فروشند، خرید کنید. همچنین هنگام خرید حتما به کد و برچسب استاندارد و مجوز وزارت بهداشت توجه كنيد.

منبع: مجله زندگی ایده آل

myportal

۲۵ شهریور ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی