نارسایی کلیوی یک کودک و پیوند کلیه والدین

نارسایی کلیوی یک کودک و پیوند کلیه والدین

کودکی که در این تصویر میبینید دچار نارسایی حاد کلیوی شده است. والدین وی به صورت داوطلبانه هرکدام یکی از کلیه هایشان را به این دختر پیوند زده اند. جانفشانی و از خودگذشتگی این خانواده تحسین برانگیز است.

«آسیه حسن» ۱۲ ساله که برای دومین بار در بیمارستان شهر «بیرمنگام» انگلیس تحت عمل جراحی پیوند کلیه قرارگرفته، در ۴ سالگی به‌دلیل نارسایی شدید کلیوی مجبور به دیالیز شد. ازسوی دیگر پزشکان به‌دلیل شرایط خاص جسمانی کودک، او را در اولویت دریافت کلیه قرار دادند، اما از آنجا که گزینه مناسبی برای اهدای کلیه وجود نداشت پدر «آسیه» پس از چندین آزمایش دریافت می‌تواند کلیه‌اش را به دخترش اهدا کند.دخترک که پس از پیوند جدید به زندگی بازگشته بود با وجود محدودیت هایش، شاد زندگی می‌کرد، تا اینکه پس از ۷ سال کلیه اهدایی از کار افتاد. بنابراین تلاش مجدد خانواده‌اش برای پیدا کردن یک اهدا‌کننده واجد شرایط آغاز شد. از سوی دیگر این بار به پیشنهاد پزشکان، مادر «آسیه»تحت آزمایش‌های تخصصی قرار گرفت و در کمال شگفتی مشخص شد شرایط لازم را برای اهدا دارد. به این ترتیب دخترک بار دیگر زیر تیغ رفت و این بار برای ادامه زندگی کلیه مادرش را دریافت کرد.

معمولا اطراف چشم‌های افرادی که از بیماری‌های کلیوی رنج می‌برند، متورم و پف کرده است.

کلیه‌ها به عنوان تصفیه‌خانه‌ بدن نقش حیاتی در حفظ سلامت اندام‌ها و بدن ایفا می‌کنند، ولی عوامل مختلفی باعث می‌شود آنها وظیفه اصلی خود را انجام نداده و مشکلات کلیوی متعددی ایجاد شود. در آمریکا بیش از ۲۶ میلیون نفر با بیماری کلیوی زندگی می‌کنند که بسیاری از آنها از بیماری خود مطلع نیستند و بیماری آنها پنهان است.

آمارها نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد افرادی که علائم نارسایی کلیوی دارند، از بیماری خود بی‌خبرند در صورتی که مراجعه به پزشک در صورت مشاهده برخی علائم و آگاهی از وضع بدنی یکی از راه‌های تسریع در روند درمان به شمار می‌رود.

myportal

۱۲ دی ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی