بررسی وضعیت لکه نفتی سانچی و معظلات زیست محیطی ناشی از آن

بررسی وضعیت لکه نفتی سانچی و معظلات زیست محیطی ناشی از آن

این روزها توجه جامعه بین الملل و به خصوص در کشور خودمان توجه زیادی از سوی مردم به اتفاقاتی که پیرامون کشتی نفتکش سانچی افتاد ، معطوف می باشد . در این راستا اما این اتفاق نه تنها قلب مردم کشور و هر انسان دوستی را آزار داد بلکه در حال حاضر تبعات گسترش لکه نفتی سانچی متوجه محیط زیست نیز می شود . یک مرکز ملی اقیانوس شناسی در بریتانیا که متعلق به کشور انگستان می باشد حاکی از این می باشد که آب هایی که بخاطر نشت نفت از کشتی سانچی آلوده شده اند ، در حال گسترش می باشد و به احتمال فراوان به زودی به آب های ژاپن و دیگر کشور های آن منطقه نیز خواهد رسید . لکه نفتی سانچی روز به روز در حال گسترش می باشد و اگر کنترل و مهار نشود پیامد های جبران ناپذیر زیست محیطی نیز به دنبال خواهد داشت .

لکه نفتی سانچی,کشتی سانچی,کشتی نفتکش سانچی

لکه نفتی سانچی

مرکز ملی اقیانوس شناسی انگلیس اعلام کرد: مدل شبیه‌سازی اقیانوسی اضطراری نشان می‌دهد که لکه نفتی سانچی و آب‌های آلوده شده توسط نفتکش سانچی احتمالا در یک ماه آینده به ژاپن خواهند رسید.

بدترین حادثه نشت نفت از نفتکش در چند دهه گرشته که بعد از غرق نفتکش ایرانی سانچی رخ داده در حال گسترش به صدها مایل از آبهای دریای چین شرقی است.

بر اساس اعلام فدراسیون آلودگی تانکرداران بین المللی، این حادثه منجر به بروز بدترین حادثه نشت نفت از تانکر در طی ۳۵ سال گذشته شده است.

مسئولان دریایی به راحتی قادر به ارزیابی گستردگی لکه نفتی ایجاد شده از این حادثه نیستند، زیرا با توجه هب جریانات قوی اقیانوسی، وسعت این لکه هر روز تغییر می کند. اما بر اساس اعلام مزکط مبس اقیانوس شناسی انگلیس، نگرانی ها در خصوص تاثیرات احتمالی این لکه نفتی بر مناطق گسترده ماهیگیری و اکوسیستم های دریایی حساس در نزدیکی سواحل ژاپن و کره جنوبی هستند که احتمالا در مسیر گسترش این لکه نفتی قرار دارند.

لکه نفتی سانچی,کشتی سانچی,کشتی نفتکش سانچی

وضعیت لکه نفتی سانچی

این مرکز در گزارشی اعلام کرد: «مدل شبیه سازی اقیانوسی اضطراری این حادثه نشان می دهد که آب های آلوده شده توسط نفتکش سانچی احتمالا در طی یک ماه آینده به ژاپن خواهند رسید… شبیه سازی های بازنگری شده نشان می دهد که آلودگی ناشی از این حادثه ممکن است بسیار بیشتر و سریعتر از آنچه قبلا تصور می شد گسترش یابد. و مناطق بزرگی از ساحل اقیانوس تحت تاثیر قرار گیرد.»

نقشه های شبیه سازی منتشر شده از سوی این مرکز، مسیر و محدوده احتمالی گسترش این لکه نفتی در هفته های آینده را نشان می دهد.

اندازه لکه نفتی حاصل از غرق شدن کشتی ایرانی سانچی در دریای چین شرقی در طول چهار روز ۳ برابر شده است. بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که از منطقه گرفته شده وسعت این لکه به ۳۳۲ کیلومتر مربع رسیده است.

لکه نفتی سانچی,کشتی سانچی,کشتی نفتکش سانچی

مقامات چین روز چهارشنبه وسعت آلودگی را ۱۰۱ کیلومتر مربع اعلام کرده بودند اما این اندازه در طول چهار روز به سه برابر رسید.

همچنین لکه نفتی به دلیل باد شدید در حال حرکت به سمت شمال دریای چین است و این احتمال وجود دارد که موجب آلودگی آب‌های ژاپن و کره جنوبی شود.

نفت‌کش سانچی حامل ۱۳۶ هزار تن (یک میلیون و ۱۵۰ هزار بشکه) معینات گازی و نفت سبک بود.

علاوه بر این سانچی هزار تن گازوییل سنگین برای سوخت موتور به همراه داشت

این سوخت به دلیل سنگین بودن قابل مشاهده بر روی دریا نیست و به سرعت به اعماق دریا نفوذ می‌کند و تاثیرات جبران ناپذیر بر روی محیط زیست و بستر دریا دارد.

به نظر می‌رسد غرق شدن سانچی یکی از ۱۰ حادثه فاجعه‌بار برای محیط زیست دریایی در تاریخ باشد.

myportal

۸ بهمن ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی