سامسونگ و تحریم ورزشکاران ایرانی در المپیک تا احضار وزیر کره

سامسونگ و تحریم ورزشکاران ایرانی در المپیک تا احضار وزیر کره

دیروز بود که خبری مبنی بر عدم اهدای موبایل های سامسونگ به ورزشکاران ایرانی و کره ای را در شبکه محبوب تلگرام خواندیم، موضوع را که بیشتر پیگیری کردیم متوجه شدیم که ورزشکاران ایرانی و کره ای توسط سامسونگ در المپیک زمستانی سئول تحریم شده اند. با اینکه سامسونگ بیش از ۴۰۰۰ هزار گوشی موبایل گلکسی نوت ۸ ( Galaxy Note8 ) را برای اهدا به ورزشکاران المپیک و مقامات کشورها تدارک دیده بود، اما گویی این تدارک شامل حال ایران و کره شمالی نمی شود.

نقش سامسونگ در تحریم ورزشکاران ایرانی,تحریم ورزشکاران ایرانی در المپیک سئول

برگزارکنندگان کمیته المپیک نیز از ترس نقض قوانین تصمیم گرفتند به ورزشکاران ایرانی و کره شمالی این هدایا را تقدیم نکنند. نیویورک تایمز می گوید احتمالاً می شود از این موبایل «استفاده دوگانه» داشت و برای مقاصد نظامی از آن بهره جست. از طرفی به گفته ورج اهدای موبایل به ورزشکاران کره شمالی در سال ۱۹۹۷ مشکلاتی را به وجود آورده، چون در این کشور همراه داشتن دستگاه مجهز به GPS و دسترسی آزاد به اینترنت ممنوع است.

با این حال دلیل حضور ورزشکاران کشورمان در این تصمیم همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد و مشخص نیست آیا گلکسی نوت ۸ را می توان ” کالای لوکس یا محصولی با قابلیت استفاده نظامی ” در نظر گرفت یا خیر. دوری مباحث سیاسی از ورزش همواره یکی از مواردی بوده که نهاد های بین المللی ورزشی بر روی آن تاکید کرده اند و حال مشخص نیست در حالی که سامسونگ به صورت رسمی در ایران فعالیت دارد و‌ محصولات خود را به فروش می‌رساند، چگونه چنین تصمیم حاشیه سازی در یکی از معتبرترین رویدادهای ورزشی دنیا گرفته شده است.

احضار شدن وزیر کره جنوبی در پی تحریم موبایل سامسونگ به ورزشکاران ایرانی

در این دیدار مراتب اعتراض شدید وزارت امور خارجه و جمهوری اسلامی ایران نسبت به این رفتار غیر اخلاقی و مغایر با روح حاکم بر بازیهای المپیک که شعار خود را ورای رنگ، دین، نژاد و سیاست قرار داده، به وی اعلام شد. در این دیدار خاطر نشان شد در صورتی که شرکت سامسونگ مراتب عذرخواهی خود را از این اقدام نابخردانه اعلام ننماید، این موضوع شدیدا بر روابط تجاری شرکت سامسونگ با جمهوری اسلامی ایران تاثیر خواهد گذاشت.

سفیر کره جنوبی ضمن ابراز تاسف فراوان در این دیدار اعلام داشت طی تماس های مکرر با مقامات ذیربط در وزارت امور خارجه و دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ موضوع را بدلیل اهمیت و حساسیت دنبال کرده و طبق اظهارات مقامات رسمی دولت کره جنوبی و شرکت سامسونگ هیچگونه دخالتی در بروز این سوء تفاهم و توزیع اقلام اهدائی به عنوان اسپانسر این بازیها نداشته اند.

نقش سامسونگ در تحریم ورزشکاران ایرانی

محمد امین اکرمی

۱۹ بهمن ۱۳۹۶

مطالب پیشنهادی