فطریه سال ۹۷ مبلغ زکات فطره از مراجع تقلید مختلف سال ۹۷

فطریه سال ۹۷ مبلغ زکات فطره از مراجع تقلید مختلف سال ۹۷

فطریه سال 97,مبلغ زکات فطره 97,مبلغ فطریه سال 97

مبلغ زکات ماه رمضان امسال نیز همانند سال های گذشته توسط مراجع تقلید مختلف اعلام گردید. پرداخت فطریه سال ۹۷ برای افرادی که فقیر نباشند، واجب است. مراجع تقلید مختلف نظیر آیت الله خامنه ای، مکارم شیرازی، گلپایگانی، نوری همدانی و . . . در ادامه قرار گرفته است.

مبلغ فطریه سال ۹۷ طبق نظر آیت الله خامنه ای

طبق نظر آیت الله خامنه ای حداقل مبلغ فطریه اعلام شده برای سال ۹۷ برای هر نفر حداقل ۸٫۰۰۰ تومان می باشد. همچنین کفاره غیر عمد روزی ۲٫۰۰۰ تومان و عمد روزانه ۱۵۰٫۰۰۰ تومان می باشد.

زکات فطره را کی پرداخت کنیم؟ نحوه پرداخت فطریه سال

زمان پرداخت زکات فطره از شب عید فطر تا ظهر روز عید است و در این فاصله باید پرداخت شود و احتیاط هم آن است که پیش از نماز عید زکات فطره را بپردازد و عمدا نباید تأخیر شود و حتی فرموده اند اگر کسی دسترسی به فقیر ندارد و امکان مصرف زکات فطره در مصارف او نیست باید آن را جدا کرده، کنار بگذارد که بعدها به مصرف برساند.

زکات فطره ۹۷ طبق نظر آیت الله مکارم شیرازی

مطالبی که در ادامه می خوانید مربوط به سال ۹۶ هستند. بر اساس فتوای آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی، زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶ هزار تومان و بر اساس قوت غالب برنج خارجی، مبلغ پانزده هزار تومان و برنج ایرانی، مبلغ ۳۰ هزار تومان اعلام شده است.

کفاره روزه غیر عمد (عذر) برای هر روز مبلغ ۲ هزار تومان است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد برای هر روز مبلغ یک‌صد و بیست هزار تومان است.

بر اساس مسئله ۱۴۹۲ رساله توضیح المسائل آیت الله العظمی مکارم شیرازی، زکات فطره بر تمام کسانی که قبل از غروب شب عید فطر بالغ و عاقل و غنی باشند واجب است، یعنی باید برای خودش و کسانی که نان خور او هستند، هر نفر به اندازه یک صاع (تقریباً سه کیلو) از آنچه غذای نوع مردم آن محل است، اعم از گندم و جو یا خرما یا برنج یا ذرّت و مانند این‌ها به مستحق بدهد و اگر پول یکی از این‌ها را بدهد کافی است.

در ضمن بنا بر فتوای این مرجع تقلید اگر کسی تنها در افطار شب عید فطر میهمان دیگری باشد فطریه او به عهده خودش است.

زکات فطریه سال ۹۷ طبق نظر آیت الله صافی گلپایگانی

طبق اعلام دفتر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند، کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می‌باشد، کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام ۶۰ مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود، با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، متفاوت می‌باشد، لذا روزه‌داران عزیز می‌توانند معادل مقادیر فوق را بر طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه کرده و پرداخت کنند.

فتوای این مرجع درباره میهمان هم این است که اگر مهمان پیش از مغرب وارد شود و بگویند امشب نان او را داده هرچند نان خور حساب نشود بر میزبان واجب است.

فطریه ماه رمضان ۹۷ آیت الله نوری همدانی

مسئول دفتر آیت الله العظمی حسین نوری همدانی در گفتگو با خبرنگار مهر، اعلام کرد: طبق نظر این مرجع تقلید شیعیان زکات فطره امسال برای هر نفر بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ ۶ هزار تومان اعلام شده است.

حجت الاسلام محمدحسن شمس ادامه داد: کفاره روزه غیر عمد (عذر) از سوی این مرجع تقلید هم برای هر روز مبلغ ۲ هزار تومان است و روزه عمد برای هر روز ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده است.

همچنین بر اساس فتوای این مرجع تقلید چنانچه میهمان قبل از غروب وارد بر صاحب‌خانه شود و آن شب نان‌خور وی باشد، زکات فطره‌اش بر عهدهٔ میزبان است.

مبلغ فطریه سال ۹۷

محمد امین اکرمی

۲۰ خرداد ۱۳۹۷

مطالب پیشنهادی