حتی یکی از مطالعات دانشگاه بوستون نشان میدهد امروزه کودکان کلاس دومی و سومی، ۳ برابر بیشتر از حد استانداردی که National Education Association توصیه میکند، کار درسی انجام میدهند.
گزارش دیگری از دانشگاه ویرجینیا نشان میدهد وقت مشخصی که در مهد کودکها برای آموزش سواد اولیه به کودکان اختصاص داده میشود، از سال ۱۹۹۸ به بعد تا ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است، در حالی که زمان مشخص برای مواجهه کودکان با هنرهای تجسمی، موسیقی و حتی تربیت بدنی بهطور چشمگیری کاهش پیدا کرده است.
به نظر یکی از متخصصان دانشگاه کارولینای شمالی، یکی از مشکلات دیگر، وسواسهایی است که امروزه در مورد آزمایشهای مختلف جسمی و ذهنی مربوط به کودکان وجود دارد. این آزمایشهای مکرر، فشار زیادی بر کودکان وارد میکند و حتی بعضی از کودکان کلاس سومی دچار مشکلاتی مثل اختلال خواب و بیمیلی شدید برای رفتن به مدرسه شدهاند.