چه اشتباهاتی حین کار با کامپیوتر مرتکب می شوید و برخی از رایج ترین خطاهای ما در این بین کدامند و قتی پای سیستم نشسته ایم چه خطاهایی از ما سر می زند که هم به ما و هم به سیستم آسیب می رساند
برای حرفهای شدن و کسب مهارت در هر زمینهای ، تمرین و تکرار لازم است و در این مسیر مسلما اشتباهات ما سبب ایجاد مشکلاتی میشود.
حین کار و تمرین با کامپیوتر نیز این مشکلات متفرقه ایجاد میشود که ناشی از کمتجربگی افراد است.
در این پست ، یک لیست مختصر از تجربههای شخصی هنگام استفاده از کامپیوتر تهیه کردهایم تا با مطالعه این موارد ، از همین حالا از ایجاد مشکلات ناشی از بی تجربگی یا تفکر اشتباه در استفاده از کامپیوتر جلوگیری کنید. با ما همراه باشید.
استفاده نادرست از کامپپیوتر
قبل از شروع میتوانید برای جلوگیری و آشنایی بیشتر با راههای مقابله با اتفاقات رایجی که در هنگام کار با کامپیوتر و لپتاپها رخ میدهد پستهای قبلی انزل وب درباره اگر آب،چای و.. روی لپتاپتان ریخت چکار کنید و نحوه درست تمیز کردن نمایشگرهای LCD و LED را نیز مطالعه کنید.
۱) زمانی که کار شما با کامپیوتر به اتمام میرسد ، سیستم را خاموش کنید.
اغلب افراد سیستم خود را ، حتی زمانی که کاری با آن ندارند روشن میگذارند. روشن گذاشتن کامپیوتر بدون دلیل و زمانی که شما هیچ عملیات خاصی در محیط دستکتاپ انجام نمیدهید ، مضرات زیادی از نظر سختافزاری و نرمافزاری برای سیستم شما ایجاد میکند. زمانی که کار شما به اتمام میرسد ، سیستم را به صورت کلی خاموش کنید.
خاموش کردن سیستم سبب میشود که کش و اطلاعات جانبی و پس ماندههای حاصل از باز کردن هر برنامه که سبب اشغال فضای مموری سیستم میشود ، پاکسازی شود. نکته قابل توجه بعدی ، هک شدن سیستم شما میباشد.
زمانی که شما آنلاین هستید و کامپیوتر شما نیز روشن باشد ، بیشترین احتمال برای هک شدن وجود دارد.
۲) از کلیکهای نابجا بپرهیزید!
این که هر فایلی که توسط یک وب سایت به شما پیشنهاد داده میشود ، مثلا دانلود یک بازی غیررایگان به صورت رایگان و یا فایلهایی که از طرف افراد ناشناس به شما ایمیل میشوند را باز کنید ، دقیقا به منزله خوش آمدگویی به هرگونه عامل مخرب ، ویرروس و بدافزار به محیط سیستم شماست.
قبل از باز کردن هر فایلی ، فکر کنید و در ارتباط با آن جست وجو کنید.
۳) از اطلاعات موجود در کامپیوتر خود بک آپ گیری کنید.
تهیه نسخه پشتیبان یا بکآپ، یکی از مهمترین بخشها، در استفاده از هر نوع وسیله نظیر موبایل و کامپیوتر میباشد.
همانطور که به صورت دورهای از وبسایت بکاپگیری میکنیم، لازم است که اطلاعات موجود در سیستم به صورت دورهای بکآپگیری شود. با این حال تعداد بیشماری از کاربران به این موضوع توجهی نمیکنند.
برای بکآپگیری راههای مختلفی وجود دارد. بکآپگیری از طریق اتصال درایو USB میان کاربران رایج است که با استفاده از آن، خیلی ساده میتوانید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید .
همچنین میتوانید دادههای مهم خود را در سرویسهای ابری (cloud) ذخیرهسازی فایل، یا حتی سیستم دوستان خود ذخیره و نگهداری کنید.
۴ ) سیستم خود را به صورت منظم خانه تکانی کنید!
بار اطراف سیستم شما ، به خصوص درون کیس یا پشت لپتاپ که از مهمترین بخش سیستم شماست ، سبب میشود که گرمای ناشی از کارکرد قطعات ، به خوبی منتقل نشود و سیستم تهویه نشود.
گرما مهمترین عامل برای تخریب قطعات الکترونیکی میباشد. علاوه بر اطراف ، گردو غبار داخلی که روی قطعات قرار میگیرد، مهمتر از گردو غبار بیرونی است .
لذا هر ۶ ماه یکبار کیس را باز کنید و با استفاده از دستمالهای ظریف و مخصوص ، قطعات موجود را غبارگیری کنید.
دقت داشته باشید که زمان گردگیری و پاک کردن، هیچ اتصالی به جریان برق وجود نداشته باشد. در صورتی که با قطعات موجود در کیس و باز کردن آن آشنایی ندارید ، از تکنسین مربوط کمک بخواهید.
۵) از محافظ برق و یو.پی.اسها (UPS) غافل نشوید!
UPS ، مخفف عبارت Uninterruptible Power Supply به معنی منبع تغذیه بدون وفقه است.
در واقع این دستگاه برای بسیاری از وسایل الکتریکی کاربرد دارد و زمانی که به هر دلیلی برق محیط کار شما قطع شود ، این دستگاه جریان را نگه میدارد و از خاموش شدن ناگهانی سیستم جلوگیری میکند.
UPS ، استفادههای سازمانی دارد و ابزاری تقریبا گران قیمت هستند اما اگر دادههای مهمی در سیستم خود د ارید ویا کار شما به صورت لحظهای به کامپیوتر وابسته است این محصول برای شما بسیار ارزشمند و ضروری خواهد بود. ابزار دیگری که استفاده از آن برای کامپیوتر بسیاری مهم و در واقع اجباری است ، محافظ برق میباشد.
این وسیله استفاده خانگی دارد و کاربران معمولی بیشتر از آن استفاده میکنند و نجاتدهنده سیستم شما از شوکهای الکتریکی و نواسانات برق که میتوانند به دستگاه شما آسیب برساند است.
۶) سعی نکنید هر مشکلی را به تنهایی حل کنید!
به عنوان یک کاربر، به مرور زمان در استفاده از کامپیوتر و نرمافزارها، حرفهای میشوید و میتوانید مشکلات خود را به راحتی رفع کنید.
حتی اگر نمیتوانید مشکلات خود را به تنهایی برطرف کنید، از منابع اینترنتی موجود استفاده میکنید ؛ اما به یاد داشته باشید که شما به تنهایی ملزم به رفع هر خطایی که بر اثر بی تجربگی شما بروز می کند نیستید!
چرا که کاربران در اغلب موارد از تفکرات و پیش فرض های ذهنی خود استفاده می کنند و به جای اصلاح خطا و حل مشکلات ، مشکلات دیگری ایجاد می کنند .تلاش کنید، جست وجو کنید و در این راه حتما از متخصصان کمک بگیرید .
۷) از نصب و آپدیت کردن نرمافزارها بلافاصله بعد از انتشار خودداری کنید!
بعد از نصب هر نرمافزار به صورت دورهای آپدیتهایی ارائه میشود که کاربران بدون هیچ تحقیقی نرمافزار را به روزرسانی میکنند.
خیلی از کاربران نیز با انتشار اولین نسخه یک نرمافزار ، حتی با پرداخت هزینه ، آن را نصب میکنند و با مشکلات زیادی که اصطلاحا به آنها باگ گفته میشود رو به رو میشوند.
صبر کنید و بعد از گذشت چندین روز و حتی یک تا دو ماه از انتشار به روزرسانی و یا اولین نسخه نرمافزار را نصب کنید تا در صورتی که خطایی هم وجود داشته باشد ، از نظرات کاربران مطلع شوید و سپس اقدام به نصب کنید.
اگر نرمافزاری استفاده میکنید که به صورت خودکار آپدیت میشود ، قبلا ترفندی برای جلوگیری از آپدیت خودکار نرمافزار معرفی کردیم.
۸ ) برای کامپیوتر خود آنتی ویروس نصب کنید و سیستم خود را اسکن کنید!
برخی با بهانههایی مشابه سیستم من با ویروس کار میکند و یا این که ویروسها در کار من مشکلی ایجاد نمیکنند ، از سیستمآلوده به ویروس خود استفاده میکنند.
در اولین فرصت یک آنتیویروس مناسب نصب کنید و به صورت دورهای سیستم را اسکن (Scan) امنیتی کنید.
برای این که بتوانید اینکار را آنلاین انجام دهید، از بهترین آنتی ویروسهای رایگان که قبلا معرفی کردیم استفاده کنید.
۹ ) به هر وای.فای ناشناسی متصل نشوید!
در اماکنی نظیر فروشگاهها و کافیشاپها ، امکان اتصال به اینترنتی از طریق وای.فای (WiFi)به صورت رایگان فراهم شده است و خیلی از مشتریان بلافاصله به این شبکهها متصل میشوند تا در وقت و هزینه خود نیز صرفهجویی کرده باشند.
دقت داشته باشید که شبکههای وای.فای رایگان ، بهترین موقعیت برای هکرها جهت تجاوز به حریم خصوصی افراد است.
از شبکه وای.فای مطمئن مثل وای.فای خانگی استفاده کنید و در صورت لزوم ، با استفاده از آموزشهای وبسایت ، محدود سازی حجم وایرلس مهمانان و سایر افراد را اعمال کنید.
۱۰) در انتخاب پسورد دقت کنید !
آخرین موضوعی که در انزل وب به آن اشاره میکنیم ، انتخاب پسورد یا کلمه عبور میباشد. این بحث شاید تکراری باشد اما بی توجهی به آن به خسارتی جدی و جبران ناپذیری را میتواند به همراه داشته باشد پس پسوردی که انتخاب میکنید، حال آن که برای فضای مجازی و شبکههایی مثل اینستاگرام و… باشد ، و یا این که برای خود سیستم تنظیم شده باشند، باید قدرتمند باشد و از انتخاب هر نوع کلمه عبوری خودداری شود.
نام دوستان و آشنایان ، سال تولد ، شماره پلاک ماشین و… مواردی از ضعیفترین پسوردهای ممکن میباشند که متاسفانه اغلب افراد انتخاب میکنند.
برای تنظیم کردن پسورد ، از ترکیب حروف و اعداد استفاده کنید و سعی کنید تعداد کاراکترهای پسورد شما تا حد امکان بالا باشد. تجربه و پیشنهاد شما؟