برای آنکه انتقال مثبت انجام شود باید به شرایط زیر توجه نمود:
1- همانندی
میان دو موضوع یادگیری همانندی ممکن است به صورت زمینه کلی، مهارت مشترک، اصل مشترک و روش کار پدیدار گردد.
همانندی در زمینه کلی در درس تاریخ و جغرافیا دیده می شود. زیرا در هر دوی آنها مطالبی درباره موقعیت، ساختمان طبیعی و منابع اقتصادی یک کشور آموخته می شود. همانندی در مهارت مشترک مانند بازیهای پنگ پونگ و تنیس که هر دو یک نوع مهارت را ایجاب می کنند. همانندی در اصل مشترک: عبارت از آن است که یک اصل برای فعالیت در دو موضوع به کار می رود مانند والیبال و جنگ که اصل مشترک بهره گرفتن از موارد ضعف طرف است یا فوتبال و فعالیتهای اجتماعی که در اینجا اصل مشترک روح همکاری است. همانندی در روش کار هنگامی پیش می آید که برای دو موضوع یا دو فعالیت یک روش به کار می رود. مانند طرح آزمایش شیمی و زیست شناسی یا فیزیک و فیزیولوژی.
2- درک همانندیها
یادگیرنده باید نیروی درک همانندیها را داشته باشد و این امر به هوش و آمادگی روانی او بستگی دارد. هر چه فرد باهوش تر باشد همانندیها را بهتر و زودتر درک می کند. اما اگر باهوشها نیز فاقد آمادگی روانی باشند و به یافتن همانندیها توجه نکنند از ادراک درست در می مانند. هر گاه میان اعضاء یک خانواده یگانگی و احساس مسئولیت وجود نداشته باشد آشفتگی و نابسامانی در آن خانواده پدیدار خواهد شد. عین همین وضع در ارتش یا مدرسه ای ایجاد می شود که میان فرماندهان، اولیاء و شاگردان آن یگانگی و احساس مسئولیت وجود نداشته باشد.
3- چیرگی در موضوع پایه
هر قدر فرد موضوع نخستین یا زمینه انتقال را بهتر بداند میزان انتقال یادگیری بیشتر خواهد بود وگرنه امر انتقال انجام نخواهد شد. اگر شاگردی درس جبر را به خوبی نیاموخته باشد نمی تواند از آن در آموختن فیزیک استفاده کند.
4- بینش در قاعده بنیادی
اگر یادگیرنده در قاعده بنیادی بینش نداشته باشد امر انتقال یادگیری انجام نمی شود. در زبان فارسی واژه هایی مانند تشنه و گرسنه هنگام افزودن (ی) نسبت به (ان) جمع به صورت تشنگی، گرسنگی و تشنگان و گرسنگان نوشته می شوند اما کسی که در قاعده اصلی بینش پیدا نکرده باشد ممکن است رزمندگی و رزمندگان را به غلط رزمنده گی و رزمنده گان می خوانند.
5- انگیزه
یکی دیگر از شرایط لازم برای ایجاد انتقال یادگیری انگیزه است. کسی که می خواهد پزشک شود به درسهای زست شناسی، شیمی و فیزیک توجه بیشتری نشان می دهد و با کوشش و دلبستگی زیادتری مطالب مربوط را می آموزد. در این مورد باید گفت که انگیزه دکترای پزشکی فرد را وادار کرده است که به این درسها توجه بیشتری مبذول دارد.
این مطلب اختصاصی سایت دکتر سلام می باشد استفاده از آن فقط با ذکر منبع مجاز می باشد