mental health

بسیاری از معلمان متوجه دانش آموزان با مشکلات هیجانی و رفتاری (EBD) می شوند لیکن اغلب تمایز واضحی بین رفتار غلط بهنجار، مشکلات هیجانی و رفتاری و بیماری روانی وجود ندارد. در بخشنامه DFE شماره 94/9 وزارت آموزش، کودکان دارای EBD در طیف پیوسته ای قرار می گیرند که از شیطنت های اتفاقی در یک طرف طیف تا بیماری روانی در طرف دیگر طیف را شامل می شوند. در ارزیابی وضعیت کودکان این که آن ها به FBD دچار هستند یا خیر بستگی خواهد داشت به ماهیت، فراوانی، اصرار، شدت، نابهنجاری رفتار یا اثر تراکمی رفتار آن ها در مقایسه با رفتارهای بهنجار مورد انتظار از کودکان هم سن آن ها. FBD می تواند دارای شکل های متنوع و مختلفی باشد. در آیین نامه اجرایی نیازهای آموزشی ویژه به شکل های انزواجویی، گرایش به افسردگی و خودکشی، اشتغال ذهنی وسواس گونه همراه با عادات خوردن، مدرسه- هراسی، سوء مصرف مواد، رفتارهای تخریبی، ضد اجتماعی و غیر همکارانه و هم چنین محرومیت، خشم و تهدید به تجاوز اشاره شده است.

در هر صورت معلمان به ندرت قادرند تعریف روشنی از FBD ارائه دهند. به عنوان مثال کودکان بیش فعال را اغلب کودکان شیطان به شمار می آورند. ممکن است برای ارزیابی این که کودکان در کجای پیوستار بین شیطنت اتفاقی تا بیماری روانی قرار می گیرند، مشکل باشد. اما لازم است که آن ها بتوانند بین این موارد تمایز قائل شوند تا بتوانند به اقدام مناسب دست بزنند. ارتباط بین FBD مشکلات بهداشت روانی و
اختلال های بهداشت روانی می توان در قالب پیوستاری مفهوم سازی شده نمایش داد.

این مطلب توسط  مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد