مشکل عمده در تشخیص ADHD این است که در این مورد اغلب چند اختلال که به نحوی پیچیده با یکدیگر تعامل دارند با همدیگر وجود دارند. ناتوانی های یادگیری و مشکلات رفتاری و هیجانی به ویژه در بین کودکان دارای ADHD مشترک است. یک چهارم تا نصف این کودکان دچار ناتوانی های یادگیری اند و نیز ارتباط نزدیکی بین ADHD و اختلال های گفتاری پیچیده تر است. درصد بالایی از کودکان مبتلا به ADHD دارای مشکلات رفتاری و هیجانی از قبیل رفتار سلوک نیز شایع هستند. ADHD و اختلال سلوک چنان با هم پیچیده اند که برخی در ارزش تمایز قائل شدن بین این دو تردید دارند. از طرفی پژوهشگران مانند هین شاو معتقدند که ADHD و اختلال سلوک با وجود همبستگی زیاد بین آنها اختلال های جداگانه ای هستند. تمایز بین این دو به خاطر تفاوت فاحش پیامدهای تشخیص این دو مهم است. احتال این که بیش فعالی پیشاهنگ هر دو اختلال باشد یا این که این هر دو اختلال علت واحدی داشته باشند یا هر دو پیامد شکست مزمن باشند وجود دارد. عزت نفس اندک و دور منفی شکست در کودکان ADHD که در تمام جنبه های زندگی آنان تجربه می شود می تواند منجر به سایر اختلال ها در آنان شود.
این مطلب توسط مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد