414477
 مهارت ها و تکنیک های رفتاری برای موفق شدن در مصاحبه و جلب نظر طرف مقابل به چه صورت باید باشید مهارت های غیرکلامی مفید را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد

ما در زندگی روزمره‌ی خود مدام در حال مذاکره هستیم. طرف مذاکره می‌تواند رییس، همکار، کارکنان یا مشتریان ما باشند. حتی این مذاکرات در فضای خانه هم وجود دارد و بارها پیش آمده است که با خانواده‌ی خود بر سر آنچه می‌خواهیم وارد گفتگو می‌شویم. برقراری یک مذاکره‌ی موفق، مهارتی است که با تمرین تکنیک‌های مختلف می‌توان به آن دست پیدا کرد.
ایجاد یک احساس عمیق و ارتباط‌سازی با شخص مورد نظر می‌تواند یکی از کلیدهای مذاکره‌ی موفق تلقی شود. افراد وقتی در مقابل شما احساس راحتی کنند، پاسخ‌های مثبت بیشتری به شما خواهند داد. با بعضی از افراد به صورت خودکار این ارتباط سازی برقرار می‌شود. اما چرا این مسئله‌ی مهم را به شانس واگذار کنیم و این ارتباط سازی را با افراد بیشتری برقرار نکنیم؟ در ادامه به معرفی چند تکنیک ساده خواهیم پرداخت که می‌تواند در این زمینه به شما کمک بیشتری کند.

حتی وقتی با دیگران وارد صحبت نمی‌شویم با حالات مختلف بدن خود با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم. نتایج برخی از مطالعات نشان می‌دهد که زبان بدن می‌تواند گویاتر از کلمات، منظور و احساس را منتقل کند. احساساتی که در طول مذاکرات از اهمیت خاصی برخوردار هستند. برای ایجاد یک ارتباط، در وهله‌ی اول باید انعطاف‌پذیر باشید و حواس و تمرکز خود را روی درک خواسته‌ی طرف مقابل معطوف کنید. پس از آن باید بتوانید خواسته‌ی خود را به بهترین شکل مطرح کنید. اینجا است که زبان بدن نقشی کلیدی در ایفای منظور شما پیدا خواهد کرد.

این سه روش تکنیک‌های ساده‌ای هستند که شرایط را برای شما آسان‌تر می‌کنند.
۱. نسبت به طرف مقابل، در زاویه‌ی ۴۵ درجه قرار بگیرید
 وقتی در حالت رو در رو و مستقیم هستید، ناخودآگاه نوعی احساس تقابل بین شما و طرف مقابل ایجاد می‌شود. چنانچه خواهان یک مذاکره‌ی ساده باشید این وضعیت مشکل آفرین می‌شود. یکی از ساده‌ترین راه‌حل‌ها این است که بدن خود را در زاویه‌ای ۴۵‌درجه قرار دهید. چه در حالت ایستاده یا نشسته هستید، شانه‌های خود را کمی به عقب بکشید. در یک جلسه‌ی داخل اتاق، به چشم هیچ‌کس خیره نگاه نکنید. استفاده از صندلی‌های گردان کمک می‌کند که حالت بدنی خود را راحت‌تر تغییر دهید و در وضعیت نگاه کردن مستقیم قرار نگیرید.
۲. حرکات بدن خود را با طرف مقابل هماهنگ کنید
 نتایج یک بررسی در دانشگاه دوک نشان داده است که تشابه حالت فیزیکی بدن باعث ایجاد احساس راحتی در بین افراد می‌شود و فضای توافق را ساده‌تر می‌کند. البته در استفاده از این تکنیک باید دقت لازم را داشته باشید وگرنه اثر معکوس خواهد داشت! افراد هنگام صحبت با شما بارها حالت بدنی خود را تغییر می‌دهند. پس از تغییر حالت آن‌ها کمی صبر کنید و بعد ماهرانه وضعیت بدن خود را مانند آن‌ها تغییر دهید. برای مثال اگر طرف مقال پای راست خود را خم کرده است، شما هم پای راست خود را خم کنید. یا اگر شخص مورد نظر گوش چپ خود را خاراند، شما هم گوش چپ خود را بخارانید یا اگر آرنج چپ خود را روی میز تکیه داده بود، شما هم آرنج چپ خود را تکیه دهید. روش ساده ای است. تشابه حالات بدنی باعث می‌شود که در سطح ناخودآگاه، افراد احساس بهتری در مورد شما پیدا کنند. سعی کنید در تغییر حالت بدن به اندازه‌ی کافی تمرین کنید تا در شرایط واقعی آن را ظریفانه انجام دهید!
۳. سرعت صحبت کردن خود را با طرف مقابل هماهنگ کنید
معمولا افرادی که سریع‌تر فکر می‌کنند، سریع هم صحبت می‌کنند. آن‌ها جزئیات زیادی در ذهن خود دارند که می‌خواهند آن را به دیگران انتقال دهند. گاهی اوقات هم ممکن است که افراد به دلایلی مانند استرس یا دیگر موارد نتوانند با سرعت شما صحبت کنند. بعضی مواقع سریع‌تر صحبت کردن شما باعث می‌شود که فرد مقابل نتواند اطلاعاتی را که به او می‌دهید درست پردازش کند. از این رو لازم است که ابتدا صحبت کردن افراد را گوش دهید و سرعت خود را با آن‌ها هماهنگ کنید. حتی گاهی بهتر است که سرعت صحبت کردن شما کمی آهسته‌تر از سرعت طرف مقابل باشد. این تکنیک در زمان مکالمات تلفنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. شاید در ابتدا خسته کننده به نظر برسد اما یک تلاش ارزشمند محسوب می‌شود. با انجام این تکنیک‌ها عکس‌العمل‌های متفاوتی از افراد مشاهده خواهید کرد و این کمک می‌کند که با گذشت زمان نسبت به این موضوع استادانه‌تر عمل کنید.+
zoomit.ir – حمیده خادم زاده: