مشاوره و روان درمانی از راهبردهای درازمدتی است که می تواند در افزایش عزت نفس خودآگاهی کودکان ADHD و مجهز ساختن آنان به کار برد راهبردهای جانشین برای مقابله با مشکلاتشان به کار گرفته شود. هم چنین خانواده درمانی به ویژه از این لحاظ که می تواند در پیشگیری از دور منفی توسعه رفتار نامطلوب در درون خانواده موثر باشد نقشی حیاتی در این زمینه دارد.
کودکان مبتلا به ADHD در معرض خطر زیادی از نظر طرد توسط همسالان خود هستند آموزش مهارت های اجتماعی به ویژه به آن هایی که علائمی از بی توجهی دارند اساسی است. برنامه های درازمدت و چند جانبه در این زمینه که در آن ها والدین، معلمان و همسالان بتوانند در ایجاد تغییرات معنی دار موثر باشند لازم است.
بسیاری از والدین که کودک مبتلا به ADHD دارند برای سازماندهی و در مدیریت مشکلاتی که با آن مواجه هستند نیاز به کمک احساس می کنند. درگیر نمودن والدین در این زمینه امری اساسی است و ثابت شده که افزایش قابلیت والدین می تواند اثر مثبتی بر رفتار کودکان داشته باشد. به طوری که برای به حداکثر رساندن ثمربخشی برنامه های کمک به کودکان تحکیم این برنامه ها در محیط خانه لازم است. به عنوان مثال بارکلی یک برنامه مشاوره و آموزش والدین را که در آن زمینه های تعلیم و تربیت بحث و آموزش اصلاح رفتار کودکان با یکدیگر ترکیب شده اند شرح داده است. واکنش های منفی دیگران غالبا به شکل گیری دور باطل شکست می انجامد که به نوبه خود موجب افزایش بیماری ADHD می شود. بنابراین ترغیب و تشویق کودکان توسط والدین و معلمان امری اساسی است.
این مطلب توسط مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد