کودکان مبتلا به ADHD باید در زمینه پرهیز از موقعیت های تنش زا و چگونگی مقابله با مشکلات خود در مواردی که جریان امور خطاست راهنمایی و هدایت شوند. مفید است که در موارد لازم وقت دیدار فردی به دانش آموز با عضوی از کارکنان مدرسه داده شود و هم چنین در کلاس درس کودکان را به استفاده از شیوه های تفکر مثبت تشویق کرد و به آنان برای منتظر ماندن به مدت های طولانی پاداش داد. به این کودکان می توان تشخیص چند راه حل ممکن برای حل یک مشکل را آموخت و آن ها را تشویق به شرکت در فرایند یادگیری مشارکتی کرد.
برقراری ارتباط با والدین و اقدام به حمایت های لازم از آنان می تواند بسیار کمک کننده باشد. برگزاری جلسات منظم که در آن والدین گزارش پیشرفت فرزند خود را ارائه کنند می تواند مفید باشد. از طریق برقراری ارتباط موثر با والدین می توان راهبردهای مدیریت رفتاری کسانی را در خانه و مدرسه برقرار کرد به عنوان مثال مذاکره با والدین می تواند بر اصلاح رفتار، تقویت مثبت، پاداش ها و جریمه ها، انسجام راهبردها، میزان انتظار از کودکان و اختصاص وقت معینی برای این کودکان در هر روز متمرکز شوند. اگر ممکن باشد گزارش هفتگی کمیت و کیفیت کاری که انجام شده است در اختیار والدین گذاشته شود و والدین تشویق شوند که در برنامه ریزی آموزشی کودکان خود تا جایی که امکان دارد مشارکت فعال داشته باشند.
این مطلب توسط مجله پزشکی دکتر سلام تهیه شده است. استفاده از آن فقط با ذکر منبع دکتر سلام(hiDoctor.ir) مجاز می باشد