اگر تمایل دارید استخدام شوید و مایلید شما در آزمون استخدامی انتخاب شوید بهتر است از مواردی که می تواند در استخدام شدن شما تاثیر بیشتری داشته باشد کمک بگیرید برخی راه حل ها شانس شما را در این زمینه بیشتر خواهد کرد
امروزه یکی از بزرگترین چالش هایی که با آن مواجه هستیم موضوع اشتغال است. آمار نگران کننده افزایش فارغ التحصیلان بیکار و جوانان جویای کار و نبود بسترهای لازم جهت توسعه و فرآیند کارافرینی و عدم سیاست گذاری های کافی و مناسب در حوزه کسب و کار، همه باعث شده تا اشتغال به یکی از چالش برانگیزترین مسائل مهم برای دولت و جامعه تبدیل شود. نگاه تخصصی و کاربردی و اهمیت مشاوره در همه حوزه ها به ویژه اشتغال باید به عنوان یک ضرورت و فرهنگ در آید که در حال حاضر جای خالی آن بسیار مشهود است.
از سوالات اساسی پیش روی جویندگان کار این است که در چه جایگاهی قرار دارم؟ بهترین زمان انتخاب شغل چه موقعی است؟ و چطور می توانم توانایی ها، تخصص و استعدادها و امکانات و شرایط موجود خود را در مسیر درست انتخاب شغل هدایت کنم؟ و فرمول استخدام شدن چیست؟ که ÷اسخ درست آن را باید در مشاوره های تخصصی و آموزشی جستجو کرد. اما اشکال کار در اینجاست که اهمیت مشاوره در خیلی از امور از جمله اشتغال جای خود را باز نکرده است.
نگاه خیلی از ما به مشاوره به عنوان یک نگاه هزینه بر می باشد در صورتی که نه تنها هزینه نیست بلکه در بلندمدت یک سرمایه گذاری محسوب می شود زیرا مشاوره می تواند جلوی خیلی از ضررهای احتمالی را بگیرد و ما را در مسیر درست کاری هدایت کند. کسی که به اهمیت آن پی ببرد در حقیقت علاج واقعه قبل وقوع را کرده است.
اکثر جویندگان کار تازه بعد از اتمام تحصیلات و بدون مشاوره به دنبال کار می گردند آن هم بدون آن که حرفه و فن و یا تخصصی را یاد گرفته باشند و یا تجربه ای کسب کرده باشند. یکی از نکات خیلی مهم که تا الان نگاه تخصصی به آن خیلی مشهود نبوده است و رابطه مستقیم با اشتغال دارد، مهارت رزومه نویسی و آمادگی برای مصاحبه شغلی می باشد که می توان آن را فرمول استخدام شدن دانست و در واقع این دو مهارت بین کارفرما و کارجو یک ÷ل محسوب می گردد. این مهارت ها در کشورهای صنعتی به دلیل اهمیتی که به اشتغال می دهند به طور تخصصی آموزش داده می شود.
امروزه وقتی می بینیم ورزش با علم در آمیخته و نگاه روانشناسی و علمی به آن می شود، ÷س باید به اهمیت دانش ابراز توانایی ها، تخصص ها و داشته های خود به کارفرما واقف شویم و بدانیم به راهکار درست نیاز داریم. اینجاست که رابطه بین بازاریابی و فروش و فراگیری این دو مهارت آشکار می شود.
اگر ما رشته دوومیدانی را مادر همه ورزش ها می نامیم بازاریابی و فروش را که مکمل یکدیگرند، باید الفبای مشاغل نامید چرا که هر نوع توانایی و تخصص و تجربه و محصول و خدمات را باید به نوعی در جایی عرضه کنیم. به نقل از آقای رابرت کیوساکی اگر بخواهید به سوی ثروت گام بردارید ابتدا باید دانش مالی و بازاریابی و فروش را یاد بگیرید. البته بازاریابی و فروش در همه ابعاد زندگی ما به نوعی خواسته یا ناخواسته نقش خود را ایفا می کند. هر چقدر دانش آن را بیشتر بدانیم، بهتر می توانیم توانایی های خود را بروز دهیم.
متاسفانه اغلب کارجویان چه باتجربه و چه بی تجربه نمی دانند چطور از تخصص مهارت رزومه نویسی و مصاحبه شغلی به عنوان یک ابزار قوی برای جذب و استخدام و قرار گرفتن در بهترین موقعیت های شغلی و ارتقای شغلی استفاده نمایند. این افراد همچنین نمی دانند که بین نوشتن رزومه و حرفه ای و رزومه خوب داشتن تفاوت وجود دارد؛ حال آن که اگر بدانند خوب نوشتن رزومه می تواند حتی مهم تر از داشتن رزومه خوب باشد، ÷ی به اهمیت آن خواهند برد.
برای ورود به هر شغل دو مرحله مهم را باید پشت سر بگذاریم. ابتدا نوشتن رزومه است، نه به این معنی که فقط اطلاعات را وارد نماییم، آن هم به طور ناقص بلکه به یک استراتژی نیاز داریم. در مرحله اول چنانچه بتوانیم یک رزومه اصولی و استاندارد مطابق با توانایی های مان تنظیم کنیم، در آن صورت رزومه ما مورد قبول کارفرما قرار می گیرد و از کارجو برای شرکت در مصاحبه شغلی دعوت به عمل می آید. در این مرحله ما باید به روش ها، اصول، قواعد و بایدها و نبایدهای مصاحبه شغلی تسلط داشته باشیم تا از بین انبوه دعوت شدگان ÷ذیرفته شویم.
همیشه یکی از بهترین راه های برخورد با مشکلات و مسائل به خصوص در زمینه اشتغال، دانستن واقعیت های آن حوزه است. نگاه ما به شغل باید نگاهی کلان و عمیق همراه با آینده نگری در جهت رشد و تعالی استعدادها و توانمندی های خود باشد. اگر شغل را فقط کاری ببینیم که مجبور هستیم انجام دهیم تا در قبال آن درآمدی کسب کنیم و امرار معاش نماییم، سخت در اشتباهیم. بلکه باید بین توانمندی های خود و اشتغال تعادل ایجاد کرده تا زمینه های رشد و ÷یشرفت هم برای جامعه و هم خودمان فراهم شود. این جمله معروف یادمان نرود: «دانایی توانایی است.»
ماهنامه بازاریاب بازارساز – ترجمه مجتبی غلامی