6

عصبانیت مسئله ای است که در هر فردی به دلیل مسائل مختلف به وجود می آید. اینکه عصبانی شویم کار ساده و آسانی است. اما اینکه در چه موقع چقدر و چگونه عصبانی شویم ، روش کنترل بر اعصاب است که احتیاج به تمرین و صبر و حوصله دارد.

با شمارش یك تا ۱۰ بر عصبانیت چیره شوید

در جامعه كنونی ما كه به انواع فشارهای روحی و روانی همراه است ، گاهی شاهد مشاجره ها و درگیری هایی در سطح شهر هستیم كه در مواقعی منجر به برخوردهای فیزیكی نیز می شود . این برخوردها به دلیل آن است كه دو طرف درگیر نزاع و مشاجره ، اطلاع دقیق و صحیحی از طرز رفتار و فن بیان ندارند . به عبارتی می توان گفت هنر عذرخواهی را نمی دانند كه باعث می شود یك برخورد ساده و كوچك به یك جنجال بزرگ منجر شود و در نهایت معلوم نیست به كجا می انحامید و بر سر آنها چه می آید.

مسائلی نیز از قبیل ترافیك ، گرمی هوا ، آلودگی های صوتی ، ازدحام و فشردگی بیش از حد جمعیت و صرف وقت فراوان برای رسیدن به محل كار و زندگی بر این تنش های روحی می افزاید .

هنگامی كه از رفتار و حرفهای طرف مقابلتان نارحت می شوید ، صبر و تحملتان تمام می شود و می خواهید با عصبانیت ، هر چه در دلتان است به او بگویید ؛ اما دست نگه دارید و این كار را انجام ندهید . فقط از شماره یك تا ۱۰ بشمارید . خواهید دید كه دیگر صبر و تحملی كه می خواست به جوش آید ، آرام می شود و شما با خونسردی با طرف مقابلتان برخورد می كنید و كار را از این كه هست خرابتر نخواهید كرد . در ادامه چند توصیه كه با به بكارگیری آنها بتوانیم بر عصبانیت خود غلبه كنیم ، ارائه می شود :

۱. هنگام سخن گفتن همیشه تبسمی بر لب داشته باشیم . تبسم خرجی ندارد ، اما سود بسیاری دارد .

۲. در بحث ها هیچ وقت طرف خود را با كلمه “ تو ” مورد خطاب قرار ندهید . نام هر كس برای او مطبوع ترین و مهم ترین كلمات قاموس بشری است .

۳. در مشاجره ها اجازه دهید طرف شما در كمال آزادی حرف خود را بزند و هرچه دردل دارد بر زبان بیاورد .

۴. در مشاجره و بحث ها هیچ وقت به طرف خود نمگویید به بیراهه می رود و اشتباه فكر می كند . عقاید طرف خود را محترم بشمارید.

اگر احساس كردید طرف بحث شما اشتباه می كند راه عاقلانه این است كه بگویید حق با شماست ، من هم اول مانند شما فكر می كردم تا این كه به اشتباهم پی بردم یا حق با شماست من متوجه مقصود شده ام اگر به جای شما بودم شاید همین كار را می كردم .

۵. ایده و فكری را كه می خواهید منتقل كنید به صورت غیر مستقیم باشد ، بگذارید طر ف شما خودش نتیجه گیری كند . به او حق انتخاب بدهید .

۶. هر وقت می خواهید بحث و صحبت كنید ، متوجه باشید در اغاز كلام مسائلی را پیش نیاورید كه مورد اختلاف شماست . بر عكس سعی كنید مسائلی را بیشتر محل توجه قرار دهید كه درآن موافقت طرفین حاصل است و به طرف خود القا كنید كه شما و او به جانب یك مقصد رهسپارید و فقط تفاوت شما در وسایل رسیدن به مقصود است .

۷. با ملایمت و نرمی سخن بگویید ؛ زیرا سخن گفتن با صدای بلند باعث می شود طرف مقابل شما حالت دفاعی به خود بگیرد و در صدد مقابله برآید .

۸. سعی كنید پیش از این كه طرف شما اشتباهاتتان را گوشزد كند ، شما پیشدستی كرده تا طرف شما حالت محبت آمیز به خود بگیرد و از اشتباه شما در گذرد .

۹. بهترین راه غلبه بر بحث و جدل وارد نشدن به آن است . تا آنجا كه می توانید از وارد شدن به بحث و جدل دوری كنید . چنان بگریزید مانند این كه از مار سمی خطرناكی فرار می كنید .

۱۰. در آخر رعایت قاعده ای كه ذكر آن رفت . یعنی شمارش از عدد یك تا ۱۰ را فراموش نكنید .