در هفته های ابتدایی گشایش مدارس هستیم و از این بابت سخت میشود تبلت و کامپیوتر را از دست کودکان در آورد و آن ها را سر درسشان نشاند. گفته میشود که بازیهای ویدئویی مهارتهای حرکتی، مدت زمان واکنش و حتی عملکرد بچهها را ارتقا خواهند داد، اما تحقیقات جدید نشان میدهد که حد زیاد بازیهای ویدئویی میتواند با مشکلات اجتماعی و رفتاری مرتبط باشد. در ادامه استاندارد مدت زمان بازی با کامپیوتر در کودکان را به شما خواهیم گفت؛ با ما همراه باشید.
در این زمینه، محققان اسپانیایی دریافتند که هر نوع ارتقای مهارت مرتبط با بازی کردن بچههای ۷ تا ۱۱ ساله اغلب بعد از هشت ساعت بازی در هفته افزایش خواهد یافت. و آن دسته از بچههایی که ۹ ساعت یا بیشتر در هفته بازی میکنند، احتمال بروز مشکلات اجتماعی و رفتاری در آنها بیشتر خواهد بود.
در این زمینه، از والدین ساکن در بارسلونا خواسته شد تا عادات مربوط به بازیهای ویدئویی بیش از ۲۴۰۰ پسر و دختر ۷ تا ۱۱ ساله را گزارش دهند. حدود پنجششمِ بچهها حداقل یک ساعت در هفته بازی کرده و بقیه اصلا بازی نمیکردند. سوای سن، آنهایی که عادت به بازی داشتند حدود چهار ساعت به طور متوسط در هفته بازی کرده و این میان میزان بازی کردن پسرها در هفته تقریبا دو ساعت بیشتر از دختران بود.
این آزمایشها نشان داد بچههایی که عادت به بازی دارند، واکنشهای سریعتری نسبت به سایر بچههایی که عادت به بازی نداشتند از خود نشان میدادند. اسکن مغزی ۲۶۰ کودک نشان داد که بازی کردن هم با بروز تغییراتی در ماده سفید بخش عقدههای قاعدهای مغز همراه بوده و هم باعث ارتقای سیستم سیمپیچی مغز با محوریت یادگیری شده است.
با همه اینها، تنها پیشرفتهای حرکتی مازاد خفیفی در بین کودکانی دیده شده که دو ساعت یا بیشتر در هفته بازی میکردند. و در حالی که آمار نشان داده کودکانی که عادت به بازی دارند، به طور بارزی نمرات بالاتری در مدرسه کسب میکنند، اما مزیت چندان شاخصی نسبت به آنهایی که عادت به بازی ندارند در ارتباط با حافظه فعال یا مهارتهای توجهی آنها وجود ندارد.
اما از طرفی هرچه کودکان زمان بیشتری را برای بازی کردن سپری کنند، وقت کمتری برای خوابیدن خواهند داشت. در واقع کودکانی که عادت به بازی دارند به ازای ساعات بیشتری که به بازی اختصاص میدهند، خطر بروز مشکلات رفتاری در آنها بیشتر خواهد بود خصوصا زمانی که میزان بازی کردن آنها از ۹ ساعت در هفته بیشتر شود. این مشکلات شامل جر و بحث و دعوا با سایر کودکان، بروز رفتارهای مشکلساز و یا مهارتهای اجتماعی ضعیفتر است.
منبع: الو دکتر