Graphic1

تعامل و همکاری دانش آموزان بسیار حائز اهمیت است همکاری آن ها در محیط مدرسه و در زمینه های مختلف درسی می تواند قدرت یادگیری دروس را در آن ها افزایش دهد فضای جمعی روحیه اجتماعی شدن را در محصلین افزایش خواهد داد استعداد آن ها را نیز شکوفا خواهد کرد و در فراگیری موارد مختلف تاثیرات فراوان خواهد گذاشت.تحقیقات مختلف در این زمینه نتایج جالبی به پژوهشگران داد.


رییس هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی بیان کرد:روحیه همکاری و انجام فعالیت های گروهی در دانش آموزان ما بسیار ضعیف است حال آنکه کار گروهی موجب افزایش یادگیری می شود.

سید کمال خرازی رییس هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی رفتارگرایی در سیستم آموزش و پروش ایران را مهمترین مشکل آن خواند و گفت: امروزه در بحث آموزش و پرورش، نگاه روانشناسی در جهت رویکرد شناختی است به طوری که خود دانش آموز محور یادگیری قرار بگیرد.

وی اذعان کرد: در رویکرد شناختی، مدرسه با فراهم آوردن امکانات لازم دانش آموز را محور یادگیری قرار داده و دانش آموز باید بتواند اکتشاف گرانه مطالب را فراگرفته و دانش را برای خود بسازد.

رییس هیئت امنای پژوهشکده علوم شناختی راه رسیدن به فضای شناختی در سیستم آموزشی را بسیار طولانی دانست و تصریح کرد: سیستم آموزشی ما افراد را قهرمان‌پرور بار می آورد مانند کنکور که فرزندان با تحمل فشارهای بسیار زیاد باید در این مسابقه ناعادلانه شرکت کنند که علاوه بر هدر رفتن نیروی بالای جوانان، موجب تخریب استعدادها هم می شود.

وی با تاکید بر اهمیت کار و آموزش به صورت گروهی و همکاری دانش آموزان با یکدیگر، ادامه داد: در صورت تعامل دانش آموزان با هم برای یادگیری، در کنار افزایش یادگیری و جذابیت آن، فرزندان ما کار کردن در قالب فعالیت های گروهی را هم تجربه کرده و یاد می گیرند.

خرازی انجام فعالیت‌های گروهی و روحیه همکاری را در جامعه کنونی بسیار ضعیف دانست و بیان کرد: توجه به رویکرد شناختی در آموزش باید از سنین خردسالی و پیش دبستان صورت گیرد تا بتوان استعداد های ذاتی افراد را شناسایی و پرورش داد.

وی از تاسیس مدارسی تحت عنوان مدارس شناختی خبرداد و افزود: برخی از این مدارس بدون آگاهی و دانش لازم تاسیس شده اند و به دلیل نبود نظارت کافی بر آنها، با ادعای اجرای رویکرد شناختی در مدرسه از افراد سوء استفاده می کنند.

خرازی با بیان اینکه پژوهشکده علوم شناختی طی سالهای اخیر در حال بررسی موضوع مدارس شناختی است، ابراز کرد: برای ایجاد چنین مدارسی باید تمام امکانات از فضای فیزیکی تا روش تدریس، معلمین و روش ارزشیابی در قالب یک مدل آزمایشی ایجاد، مشکلات آن بررسی، حل و سپس تکثیر شود.

وی با اشاره به لزوم آموزش علوم شناختی برای تاسیس مدارس، یادآور شد: از تمام مدارس شناختی موجود تنها دو مدرسه در پژوهشکده علوم شناختی آن هم فقط یکی از دوره های آموزشی را طی کرده اند.