3378-1054605-anti-aging_concern_firm-up-your-face
چه نوع محصولات آرایشی برای سلامتی پوست ما موثر و مفید هستند برای انتخاب کرم مناسب چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم چه نکاتی در انتخاب کرم مناسب به ما کمک می کنند فرآورده های زیادی در بازار برای مصرف کنندگان وجود دارد حتما قبل از خرید وجود برچسب هولوگرام و شماره ثبت وزارت بهداشت را دراین محصولات چک کنید.

 از لحاظ علمی تعریفی برای کرم های تقویتی یا مغذی پوست وجود ندارد. تغذیه و مواد لازم برای پوست مانند سایر ارگان ها بایستی به صورت خوراکی تامین شود نه موضعی معمولا پزشکان و متخصصین پوست در مورد کرم های مناسب برای پوست مورد سوال واقع می شوند.
دغدغه بسیاری از افراد بخصوص بانوان اینست که از کرم های مناسب و موثر برای پوست استفاده کنند. در بازار وسیع و پرسود تجارت کرم های پوستی حجم عظیمی از تبلیغات گسترده در مورد کرم ها و نیز تنوع بیش از اندازه ای از این کرم ها با نام های مختلف، مارک های گران قیمت، بسته بندی های شکیل، ادعاهای فریبنده وجود دارد.
تقاضای موجود برای مصرف این کرم ها و عرضه متنوع محصولات در بسیاری از موارد باعث سردرگمی مصرف کنندگان می شود و آنها را با این سوال مواجه می کند که کدام یک از این کرم ها برای پوست مناسب تر و اثربخش تر می باشد.
برای یافتن پاسخ متخصصین پوست را مورد سوال قرار می دهند. در این جا سعی بر آنست که به طور ساده و خلاصه اصول کلی در مورد استفاده از این کرم ها شرح داده شود. قبل از هر چیز بایستی توجه داشت قیمت فرآورده های پوستی همیشه با کیفیت آن فراورده مرتبط نیست به این معنی که الزاما کرم های با قیمت های بالاتر مرغوب تر و موثرتر نمی باشند و گاها کرم های با قیمت های پایین تر اثر مطلوب تری ایجاد می کنند.
نکته بسیار مهم دیگر اینست که اصولا میزان اثربخشی فرآورده های موضعی در حیطه زیبایی بیشتر محافظتی و پیشگیری است نه درمانی و تغییر پوست. به عبارت دیگر اثربخشی کرم ها در حیطه زیبایی بسیار محدود موفقت و قابل چشم پوشی است و به همین علت است که اکثر مصرف کنندگان به هدفشان در استفاده از کرم ها نمی رسند.

در اینجا به بعضی از انواع کرم های پوستی و اثربخشی آنان اشاره می گردد.

1- محصولات آرایشی

این کرم ها و محصولات جنبه پوششی و آرایشی دارند. اثر درمانی و پیشگیری معمولا ندارند. پزشکان در تجویز این نوع کرم ها نقشی ندارند. اکثرا در فروشگاه های لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه می شوند. استفاده از آنها براساس سلیقه و فرهنگ مصرف کنندگان متفاوت است. با توجه به وجود انواع تقلبی آنها در بازار بایستی از اصالت آنها مطمئن بود و به وجود برچسب هولوگرام و شماره ثبت وزارت بهداشت بر روی آن دقت کرد و آنها را از مراکز توزیع مجاز تهیه نمود.

2- کرم های ضدآفتاب
درواقع در بین محصولات پوستی آنچه که بیش از همه در مورد استفاده از آن برای عموم توافق وجوددارد کرم های ضدآفتاب است. این کرم ها مانع اثرات دراز مدت نور آفتاب بر روی پوست می شوند بنابراین می توانند باعث پیشگیری از پیری پوست، ایجاد چین و چروک و لک و سرطان های پوستی شوند.
پزشکان براساس نوع پوست بیمار معمولا انواعی از این کرم ها را برای بیماران تجویز می کنند. نقش ضدآفتاب در پوست را می توان به نقش زدن مسواک و خمیر دندان در پیشگیری از پوسیدگی دندان تشبیه نمود. همچنانکه در مورد زدن مسواک نوع خمیر دندان از درجه چندم اهمیت قرار دارد، در مورد ضدآفتاب نیز آنچه مهم است استفاده از ضدآفتاب به میزان کافی می باشد و از لحاظ اثربخشی و میزان محافظت در برابر آفتاب، ضدآفتاب ها تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.
به عنوان مثال برخلاف تصور رایج ضدآفتاب با SPF=90سه برابر ضدآفتاب با SPF=30 محافظت ایجاد نمی کند و این تفاوت در حد 3-2 درصد می باشد. بنابراین از ضدآفتاب ها اثربخشی و محافظت بیشتری از سایر انواع نخواهندداشت.
نکته دیگر اینست هر چند ضدآفتاب هایی مخصوص دور چشم در بازار وجود دارد، اما می توان از ضدآفتاب های معمولی نیز برای این ناحیه استفاده نمود به شرط این که کرم وارد مخاط چشم نگردد.
3- کمر های مرطوب کننده
این کرم ها برای برطرف کردن خشکی پوست کاربرد دارند و از آنجایی که خشی پوست می تواند باعث مشکلاتی مانند احساس ناخوشایند، خارش، سوزش و اگزماهای پوستی شود بنابراین استفاده از این کرم ها بخصوص در افراد دارای مشکل خشکی پوست توصیه می شود. بهتر است این کرم ها موقعی مصرف شوند که پوست با آب مرطوب شده باشد.

انواع کرم های مرطوب کننده و چرب کننده در بازار وجود دارد. یکی از موثرترین آنها وازلین است. برخلاف تصور عمومی وازلین باعث تیرگی پوست نمی شود و تنها ایراد آن چرب بودن و براق بودن آن است که ممکن است این حالت برای بعضی افراد بخصوص در ناحیه صورت مطلوب نباشد.

4- کرم های ضدلک

جنبه دارویی دارند و بهتر است با توجه به نوع لک و نوع پوست توسط پزشک تجویز شوند.

5- کرم های لایه بردار

این کرم ها معمولا حاوی ترکیباتی با غلظت های مشخصی از اسیدهای میوه یا ترکیبات ویتامین A هستند که در درازمدت می توانند اثرات محدودی را در کاهش چین های ریز یا لکه های پوستی داشته باشند. این کرم ها تاثیری بر روی چین های عمیق یا چین های ناشی از حرکت (مانند چین خنده یا خط اخم) ندارند. بهتر است این کرم ها نیز توسط پزشکان تجویز شوند.

6- کرم های دور چشم
در فرآوری این کرم ها معمولا از ترکیب مرطوب کننده، لایه بردار و گاها ضدآفتاب استفاده می شود. تصوری که در سطح جامعه تبلیغ می شود اینست که استفاده از کرم های دور چشم می تواند باعث از بین بردن چین های دور چشم شود و یا توصیه به استفاده از این کرم ها از سن خاصی می شود. اما واقعیت اینست در مورد میزان اثربخشی این کرم ها اطلاعات کم است.
با توجه به اثرات مرطوب کنندگی این کرم ها، می توانند اثرات موقتی در ظاهر پوست این ناحیه ایجاد کنند و به خصوص افراد با پوست خشک می توانند از اثرات مرطوب کنندگی آنها راضی باشند. اما از آنجایی که مکانیسم اصلی ایجاد چین و چروک دور چشم انقباض عضلات و حرکات این ناحیه است و اصولا کرم های دور چشم تاثیری روی عضلات ندارند. بنابراین کرم های دور چشم تاثیری روی چین های عمیق این ناحیه ندارند. همچنین هیچ تاثیری بر روی پف چشم و یا تیرگی دور چشم نیز ندارند.
7- کرم های ضدچروک

همان گونه که اشاره شد، به لحاظ علمی کرم های لایه بردار می توانند در درازمدت چین های ظریف را به میزان محدودی کاهش دهند. اکثر کرم های ضدچروک حاوی کرم های لایه بردار و یا آنتی اکسیدان هستند. این کرم ها در درمان چین های عمیق موثر نیستند و برای درمان این چین ها بایستی از سایر روش های درمانی غیر از کرم ها استفاده نمود.

8- کرم های تقویتی و مغذی

از لحاظ علمی تعریفی برای کرم های تقویتی یا مغذی پوست وجود ندارد. تغذیه و مواد لازم برای پوست مانند سایر ارگان ها بایستی به صورت خوراکی تامین شود نه موضعی.

9- کرم های روز و شب

معمولا شرکت ها از کرم های حاوی ضدآفتاب و مرطوب کننده به عنوان کرم روز و از مواد لایه بردار و مرطوب کننده برای کرم های شب استفاده می کنند. اما این نام ها بیشتر باعث سردرگمی مصرف کنندگان می شوند.

10- کرم های پرکننده

در حال حاضر هیچ نوع کرمی وجود ندارد که خاصیت پرکنندگی پوست را داشته باشد. چربی زیرپوستی و کلاژن پوست که با افزایش سن کاهش می یابد به صورت موضعی از سد پوست عبور نمی کنند و در صورت نیاز به پر شدن پوست مواد پرکننده بایستی به صورت تزریقی وارد پوست شوند بنابراین این کرم ها تنها جنبه تبلیغاتی دارند.

11- کرم های لیفتینگ و سفت کننده

به لحاظ علمی کرم ها تاثیری بر روی لیفتینگ و شلی پوست ندارند و به این منظور بایستی از سایر روش های درمانی استفاده نمود. بنابراین توصیه می شود پول خود را با استفاده از این کرم ها هدر ندهید.

12- کرم های ضدترک پوست
ترک هایی که در پوست در دوران بارداری خانم ها و یا پس از افزایش وزن ایجاد می شوند در اثر کشیدگی پوست به وجود می آیند. روش های مختلفی از جمله لیزر برای درمان این ترک ها به کار برده شده که متاسفانه اکثرا ناامیدکننده است. اثبات نشده است که کرم ها نقشی در درمان یا حتی پیشگیری از این ترک ها داشته باشند.
13- کرم های دروغین
سود سرشار ناشی از تجارت کرم ها باعث شده است که افراد سودجو با ترفندهای مختلف درصدد کسب حداکثر بهره برداری مادی از این تجارت برآیند. در این میان استفاده از کانال های ماهواره ای و فضاهای مجازی از روش های معمول و متاسفانه موثر در حصول هدف آنان است. این سودجویان  با ادعاهایی غیرواقعی و فریبنده و با استفاده از شگردهای تصویری سعی در نشان دادن اثرات اعجازآمیز این کرم ها (تحت عنوان کرم بوتولیز، رژودرم، کرم حلزون و…) دارند.
ماهنامه پیام یاقوت