تحول در آموزش علوم پزشکی از ملزومات تحول در نظام سلامت کشور است، که خوشبختانه با جدیت در دست پیگیری است.معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در ادامه گفت برنامه ریزی اصولی برای این کار در اولویت اصلی قرار دارد.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر سعید نمکی روز پنجشنبه در نشست معاونین آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی، انسان توسعه یافته را هدف توسعه کشورها برشمرد و گفت: زمینه تربیت افراد اثربخش توسعه آموزش در جامعه است و در کشورهای مختلف نیز این امر از محورهای اصلی برنامه ریزی است.
وی اضافه کرد: موضوع توسعه سرمایه انسانی کشور در برنامه های توسعه ای مغفول مانده و لازم است در برنامه ریزی های کلان ملی مورد توجه ویژه قرار گیرد.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی خاطرنشان کرد: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی نقطه عطفی در این حوزه است و باید با عزمی ملی در راستای اجرای این برنامه ها تلاش نماییم.
وی اضافه کرد: این برنامه ها از اصولی است که در سطح جهان نیز در دست پیگیری است و جای خوشبختی دارد که با تدبیر معاون محترم آموزشی در کشور ما نیز در حال اجرا است.
نمکی اظهار داشت: شاید بتوان گفت بزرگترین چالشی که در نظام سلامت کشور مطرح است توجه بیش از حد به ابزارها و وابستگی دانش آموختگان این حوزه به خدمات تشخیصی و پاراکلینیکی است و باید در آموزش علوم پزشکی به این نکته توجه ویژه شود.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اضافه کرد: وابستگی خدمات سلامت به ابزارهای تشخیصی باعث تحمیل هزینه های زیادی به نظام سلامت می شود. بر همین اساس محتواهای آموزشی باید مبتنی بر نظام ارائه خدمات بازبینی شود.
وی با بیان این که لازم است به صورت منطقه ای در نظام سلامت برنامه ریزی شود، گفت: نیازهای اقلیم های مختلف کشور متفاوت است و بالطبع باید برنامه ریزی متفاوتی هم برای هر یک از این مناطق صورت پذیرد.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی اذعان داشت: ما در توسعه کمی آموزش موفق بوده ایم ولی افزایش تعداد دانش آموختگان دانشگاهی باید رابطه مناسبی با ارتقای اقتصاد کشور داشته باشد، این در صورتی است که در اکثر کشورهای پیشرفته افزایش تعداد دانشجو زمینه های افزایش درآمد ملی آن کشورها را فراهم می آورد.
نمکی بر لزوم بازطراحی ساختار نظام سلامت تاکید کرد و گفت: باید به نحوی برنامه ریزی شود که آموزش و پژوهش در سایه درمان نادیده گرفته نشوند.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: حوزه آموزش علوم پزشکی متاسفانه در زمان هایی مهجور بوده و تحت تاثیر سایر دوره های نظام سلامت مورد غفلت واقع شده است. برهمین مبنا در سازمان مدیریت و برنامه ریزی توسعه آموزش علوم پزشکی به صورت جدی در دست پیگیری است.
وی به انتصاب مدیران سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اشاره کرد و گفت: حتی در انتخاب مدیران حوزه های مربوطه سعی شده است که افرادی وارد سیستم شوند که به حوزه آموزش توجه ویژه ای داشته باشند.
نمکی اظهار داشت: اجرای آمایش سرزمینی باعث ساماندهی گسترش های آموزش علوم پزشکی می شود و تمامی سعی ما در سازمان مدیریت بر این است که چالش هایی که دانشگاه های علوم پزشکی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با آن مواجه هستند برطرف گردد.
معاون امور اجتماعی سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفت: برنامه های آموزش زمان بر بوده و نباید انتظار نتایج کوتاه مدت از برنامه های تحول و نوآوری داشت. بی شک اثرات مثبت اقدامات دانشگاه ها در این راستا اثرات مثبتی در نظام سلامت کشور خواهد داشت که چندسال آینده شاهد آن خواهیم بود.
منبع/ایرنا