آیا میدانستید تا چه حد تغذیه ما به رنگ و روی غذا بستگی دارد اشتهای ما با غذاهای رنگارنگ تحریک می شود و تمایل ما به نشستن پای سفره های رنگین بسیار بالاست رنگ و تزئین و شکل غذا بر افزایش میل شما به خوردن تاثیرات فراوانی خواهد گذاشت .اگر می خواهید لاغر شوید سعی کنید چشم از خوراکی های خوش رنگ و لعاب بردارید وگرنه ناخواسته به سمت آن ها خاهید رفت.
شما هم به سفره های رنگین و شاد جذب می شوید؟ تعجب نکنید. تقریباً همه ما به رنگ قرمز غذا واکنش نشان می دهیم. چون رنگ ها مثل چراغ راهنما برای مغز عمل می کنند و در تصمیم گیری های ما برای خوردن یا نخوردن چیزی مؤثر هستند.
محققان تریسته در ایتالیا در پژوهش اخیر خود به این نتیجه رسیده اند که حس اصلی مورداستفاده ما برای انتخاب غذا حس بینایی است. درواقع ما برای ارزیابی کالری دریافتی بدنمان به «رمز رنگ ها» وابسته هستیم.
به گفته این محققان بعضی از نظریه ها می گویند سیستم بینایی ما طوری تکامل پیدا کرده است که به راحتی توت، میوه و سبزی را از میان برگ های جنگل شناسایی کند. سیستم بینایی انسان سه رنگی است یعنی در شبکیه چشم سه طبقه از گیرنده های نوری وجود دارند که با سه گروه مختلف از طیف مرئی تطابق دارند. این یعنی ما می توانیم تعداد زیادی از رنگ ها را (چیزی بیش از حیوانات تک رنگ و دورنگ و کمتر از آنهایی که 4 و حتی 5 گونه از گیرنده های نوری دارند) هستیم. ما مخصوصاً در بازشناختن قرمز از سبز توانایی خوبی داریم؛ بنابراین ما برعکس سگ ها که به حس بویایی خود وابسته هستند «جانوران بینا» هستیم. در این میان رنگ غذا شرایط ویژه ای برای هدایت ما در سیر تکامل داشته است.
اما ما در غذا به دنبال چه می گردیم؟ البته که مواد غذایی یا هرچیزی که کالری و پروتئین بالایی داشته باشد جواب این سؤال است. محققان می گویند رنگ در غذاهای طبیعی پیش بینی کننده خوبی برای کالری موجود در آن است. هرچه یک غذای فرآوری نشده قرمزتر باشد احتمالاً مغذی تر است درحالی که غذاهای سبزرنگ کم-کالری به نظر می رسند. این قاعده حتی برای غذاهای پخته یا فرآوری شده نیز که رنگ کارایی خودش را به عنوان یک شاخص کالری از دست می دهد صادق است.
علاوه بر این تحقیق موردنظر نشان داده است که کد رنگ برای اقلامی به جز غذا نقش ایفا نمی کند؛ یعنی ترجیح شرکت کنندگان برای انتخاب رنگ قرمز به جای سبز در مورد اشیای غیر خوردنی مشاهده نشد. این یافته ها که تأثیر مهمی بر سلامت عمومی برای مثال بازاریابی غذا و درمان اختلال های خوردن دارند و نشان می دهد که ما درون مغزمان یک چراغ راهنما داریم که با دیدن غذاهای قرمز رنگ سبز می شود.
منبع: Medical news today