آلودگی هوا از جمله عوامل اصلی مرگ میر در دنیا به حساب می آید. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست. تا چند سال پیش به دلیل وجود خودرو های کاربراتوری هوا بسیار آلوده تر از حال حاضر بود اما به دنبال تعویض و جای گزینی آنها مقداری از آلودگی هوا کاسته شده است. با دکتر سلام همراه باشید.
مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا در برنامه زنده گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: راهکارهای مبارزه با آلودگی هوا باید بر اساس آلاینده زدایی از خودروها به ویژه خودروهای سواری، موتورسیکلت ها و اتوبوس ها باشد.
حسینی افزود: تعداد دستگاه های سنجش آلودگی هوا نیز چهار برابر نیاز شهر تهران در این شهر فعالند.
وی گفت: چگونه 90 هزار وام با بهره کم به خودروسازان می دهیم اما یک خودروی فرسوده از تهران خارج نمی شود و روزانه 1000 خودرو در تهران پلاک می شود.
حسینی افزود: برای مبارزه با آلودگی هوا مشکل قانون نداریم بلکه مشکل در اجراست.
وی گفت: با توجه به مصوبه دولت خودروهای دیزل باید در سیستم خود فیلتر داشته باشند اما سه سال است که خودروساز برای گذاشتن فیلتر در این خودروها مقاومت می کند.
ناصر صادق نیت رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت نیز در این برنامه گفت: با توجه به بسیار ریز بودن اندازه ذرات آلاینده ماسک های پارچه ای و کاغذی برای مقابله با آلودگی هوا تأثیری ندارند.
وی افزود: کارآیی وسایل تصفیه هوا نیز تأیید نشده است و اگر اینگونه وسایل کارآمد باشند حتماً تأییدیه وزارت بهداشت را دارند.
صادق نیت گفت: در شرایط آلودگی هوا باید در فضاهای بسته برای کاهش مواجهه با هوای آلوده قرار گیریم.
وی افزود: در روزهایی که آلودگی هوا به مرحله هشدار می رسد باید فعالیت های ورزشی را کاهش داد.
صادق نیت گفت: با توجه به تلاش های انجام شده، سال گذشته شاخص آلودگی هوا بیشتر از 200 نشد.
وی افزود: آلودگی هوا جزو 10 عامل نخست مرگ و میر در جهان و در ایران است.
صادق نیت گفت: میزان آلودگی هوای کلانشهرهای کشورمان در مقایسه با سال های 92 و 93 کاهش یافته است.
وی افزود: اکنون به دلیل حذف شدن سرب از سوخت خودروها و تبدیل خودروهای کاربراتوری به انژکتوری در تولید خودروها و کاهش CO و اوزون آلودگی هوای کلانشهرها کاهش یافته است.
صادق نیت گفت: با توجه به اینکه شش شاخص در آلودگی هوا تأثیر دارند گفت: اگر یکی از این عوامل نیز بالای 100 برود شرایط هشدار اعلام می شود.
وی افزود: اکنون آلودگی هوا مربوط به ذرات زیر دو و نیم میکرون است که بین 100 تا 150 قرار گرفته و برای بیماران قلبی و تنفسی و کودکان خطرناک است.
صادق نیست گفت: تعطیلی مدارس در این وضع توصیه نمی شود اما دانش آموزان نباید در محیط های باز حضور یابند.
ناصر مهردادی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در این برنامه با اشاره به تشکیل کمیته شرایط ویژه آلودگی هوا در استانداری گفت: بر اساس مصوبات این کمیته تردد در محدوده زوج و فرد فقط برای خودروهای دارنده طرح ترافیک مجاز است و فروش طرح ترافیک برای یکشنبه و دوشنبه متوقف می شود.
وی افزود: کارخانجات بتن ، آسفالت و شن و ماسه نیز در این دو روز نباید فعالیت کنند.
مهردادی گفت: تشدید برخورد با خودروهای دودزا و موتورسیکلت های آلاینده، حذف زنگ ورزش مدارس برای روزهای یکشنبه و دوشنبه و استقرار گروه های اورژانس در میادین تهران از دیگر مصوبات کمیته شرایط ویژه آلودگی تهران است.
وی افزود: عصر دوشنبه آینده مشکل آلودگی هوای که اکنون در شرایط هشدار است کاهش می یابد.
مهردادی گفت: اکنون میزان گوگرد در گازوئیل به زیر ppm50 کاهش یافته است و خودروهای تولیدی جدید بر اساس استاندارد یورو4 هستند.
وی افزود: راه اندازی نظام یکپارچه صدور معاینه فنی و کاهش مصرف مازاد مازوت برای نیروگاه از 70 درصد به 10 درصد و وجود بنزین یورو4 در همه پمپ بنزین های تهران از علل کاهش آلودگی هوای تهران در مقایسه با سال های گذشته است.
مهردادی گفت: اکنون نیروگاههای تهران دیگر از مازوت استفاده نمی کنند.
وی افزود: خودروسازان مسائلی دارند که همه دستگاه های اجرایی باید به آنها کمک کنند که این مسائل حل شود.
مهردادی گفت: در سال 92 دو روز پاک و 147 روز سالم، در سال 94 دو روز پاک و 174 روز سالم و در سال 95 تاکنون 11 روز پاک و 193 روز سالم در تهران داشته ایم.
وی افزود: از ابتدای پاییز امسال تولید موتورسیکلت های کاربراتوری ممنوع شده است.
مهردادی گفت: در بنزین یورو2 خودرو در هر کیلومتر دو و هفت دهم گرم آلودگی تولید می کند اما در یورو4 این میزان به یک و شانزده صدم گرم کاهش می یابد.
حمیدرضا فولادگر عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه گفت: حدود دو سوم آلودگی هوا مربوط به خودروهاست.
وی افزود: سوخت خودروها، موتور آنها، خودروهای فرسوده و موتورسیکلت ها عاملان بیشتر آلودگی هوای کلانشهرها هستند.
فولادگر گفت: قوانین مبارزه با آلودگی هوا نقص ندارند اما قوانین جدیدی در این زمینه و موضوع استاندارد در حال تدوین است.
وی با تأکید بر افزایش کیفیت در صنعت خودروسازی افزود: تصمیم ها در رابطه با تولید خودروهای آلاینده باید در همه دستگاه ها گرفته شود.
فولادگر با بیان اینکه صنعت خودروسازی کشور شبه دولتی است گفت: تصمیم ها درباره صنایع خودروسازی در دولت باید همه جانبه باشد.
وی افزود: در حالی که خودروهای پاک باید جایگزین خودروهای آلاینده شوند و سوخت یورو5 و 6 در جایگاه های سوخت عرضه شود اما اکنون در بسیاری از شهرها حتی بنزین یورو4 نیز وجود ندارد.
فولادگر سیستم بانکی را مانع تبدیل خودروهای فرسوده به خودروهای جدید اعلام کرد.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: کاهش بارندگی، خشکی زاینده رود و خشکی باتلاق گاوخونی موجب تشدید آلودگی هوای اصفهان شده است.
منبع: سلامت نیوز