سال هاست که قوانین آموزش و پرورش در خصوص تنبیه بدنی کودکان در مدرسه تغییر یافته و بر اساس آن تنبیه بدنی در مدرسه ها ممنوع است.از سوی دیگر آموزش و پروش در پی سخت گیری های بیشتر است و میخواهد آن ها را افزایش دهد.آموزش و پرورش با این ممنوعیت کار بخصوصی را انجام داد،اما مشکل فقط درون مدرسه است یا به بیرون کشیده میشود؟
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش بر لزوم بازنگری در گزینش معلمان و مقررات مربوط به تنبیه بدنی تاکید کرد.
مهدی نوید ادهم؛ دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تنبیهبدنیهای اخیر دانشآموزان در مدارس گفت: من فکر میکنم که دو نوع اقدام باید صورت بگیرد؛ یک اقدام در درون آموزش و پرورش است؛ به طور مثال باید بر روی گزینش معلمان برای ورود به آموزش و پرورش حساسیتهای بیشتری اعمال شود. آموزش و پرورش از نظر قوانین و مقررات کسری ندارد؛ تنبیه بدنی سالهاست که در قوانین ما ممنوع شده است؛ بحث امروز و دیروز نیست و بارها و بارها در دورههای آموزش ضمن خدمت به معلمان گفته شده که از تنبیهبدنی دانشآموزان خودداری کنند. بنابراین یکی از اقدامات تجدیدنظر در قوانین است و از طرفی دیگر میتوان سختگیریها را افزایش داد.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش ادامه داد: اما به نظر من مشکل با اینها حل نخواهد شد. من مشکل را در بیرون از مدرسه میبینم که در نهایت به صورت تنبیهبدنی به درون مدرسه کشیده میشود؛ یعنی فرهنگ خشونت، پرخاشگری که در جامعه گسترش پیدا میکند، تجلی آن در مدرسه تنبیه بدنی میشود. در میان آسیبهای اجتماعی، آسیب خشونت و ضرب و شتم در جامعه تقریبا مقام اول و دوم را دارد. یعنی به طور مثال طلاق و اعتیاد که درصد بالایی در جامعه دارند، کمتر از درصد آسیب ضربوشتم در جامعه است. اینکه چرا این شرایط به وجود آمده، چرا مردم عصبانی هستند، یا چرا روحیه خشونت در افراد رشد یافته و چه عوامل اجتماعی و اقتصادی و سیاسی باعث این خشونت شده؛ تحلیل مخصوص به خودش را میخواهد.
نوید ادهم همچنین درباره در نظرگرفتن بخشی از بیمارستانها برای ترک اعتیاد دانشآموزان، گفت: وقتی میگوییم؛ دانش آموزی معتاد شده، این جمله یک کجتابی با خود به همراه دارد و آن اینکه مثلا ما او را در مدرسه معتاد کردیم، در صورتی که این چنین نیست و فرد در سن دانشآموزی معتاد شده که این قابل پذیرش است. خیلیها متاثر از پدر یا مادر معتاد میشوند. وظیفه ما در آموزش و پرورش آگاهی بخشی، پیشگیری و مصون کردن دانشآموزان است.
وی همچنین در نظر گرفتن بخشی از بیمارستانها برای درمان دانش آموزان معتاد را طرحی خوب و مثبت ارزیابی کرد و گفت: ما از این طرح استقبال میکنیم و اگر انجام شود، کار مناسبی است؛ اما تاکیدمان این است که دانش آموز معتاد، نوجوانی است که در سن دانشآموزی معتاد شده است.
منبع : ساعت 24