تحصیل یکی از بهترین روش ها برای هر انسانی میباشد که در هر کشوری از همان دوران کودکی کودکان را برای انجام آن به مدرسه و کلاس میفرستند.یکی از دغدغه های مهم برای دانش آموز و دانشجو نتیجه درسی و امتحانی بد و افتضاح میباشد و در کل پیشرفت تحصیلی بسیار مهم است.برخی افراد هستند که سوال و جواب را میخوانند و حفظ میکنند اما بدلیل دقت نکردن سر کلاس و امتحان کم می آورند.
حتما برای همه ما اتفاق افتاده که بعد از امتحان، دچار افسوس شویم که با وجودی که آگاهی از پاسخها، بهدلیل «بیدقتی» به سؤالها پاسخ صحیح ندهیم و اینگونه زحمات ما هدر رود؛ بی دقتی یکی از رایجترین مسائل دانشآموزها و داوطلبهای آزمون سراسری است، بارها اتفاق افتاده که دانشآموزان بهدلیل بیدقتی و با وجود داشتن اطلاعات بالا در امتحانات، نمره از دست دادهاند.
در واقع برای موفقیت در تحصیل، داشتن اطلاعات علمی کافی نیست، استفاده از مهارتهایی که روشهای افزایش آن و کاهش بیدقتی از جمله مسائل کمک کننده به پیشرفت تحصیلی هستند.بتواند میزان بهرهوری ما از این اطلاعات را افزایش دهد نیز امری بسیار مهم به شمار میرود که دقت و روشهای افزایش آن و کاهش بیدقتی از آن جمله است.
بی دقتی ها ریشه در چه مسائلی دارند؟
مساله ای حتما برای همه ما رخ داده که قصد انجام کاری در مدتزمان کوتاهی، داشتیم همچون لحظهی آخر که از منزل خارج میشویم، خیلی هم عجله داریم، یادمان میافتد که باید به کسی تلفن بزنیم در این مواقع ما بهطور معمول، بیدقتی میکنیم و به برخی از موارد مهم توجه نمیکنیم. این مورد در آزمون ها نیزنیز وجود داشته و داوطلبهایی که در حل سؤالها یا خواندن سؤال عجله میکنند، از ضریب دقت بسیار پایینی برخوردار هستند.
در این خصوص پوردستمالچی عنوان کرد: دانشآموزان و داوطلبهای کنکوری بیشتر در سه زمان مطالعه، کلاس و آزمون بیدقتی میکنند که این مساله در هنگام مطالعه و آزمون، به جند دلیل رخ می دهد.
این مشاور تحصیلی به این دلایل پرداخت و گفت: عجله داشتن، سرگردانی چشم بین خطها و برگشتهای غیرارادی چشم به عقب و کاهش غیرارادی توجه از مهم ترین دلایل بی دقتی محسوب می شود و بیشترین بیدقتیها در جلسهی آزمون مربوط به سؤالهای ساده است در واقع ، ضمیر ناخودآگاه ما با خود میگوید: «این سؤال که ساده است؛ سؤال بعدی را هم میتوانم جواب دهم» بنابراین میزان توجه ما کاهش مییابد.
تقویت حس بینایی شاه کلید پیمودن مسیر موفقیت تحصیلی
دقت به معنی توجه غیرارادی از طریق حواس پنجگانه است، اگر هنگام حل سؤال یا مطالعه، اهمیت مطلبی را بدانیم، بهطور قطع به آن توجه می کنیم و بیدقتی زمانی رخ میدهد که ما از کنار مطلبی ناآگاهانه می گذریم پس برای تقویت دقت باید «توجه غیر ارادی» خود را تقویت کنیم چراکه ندیدن، نشنیدن و مواردی امثال آن همگی از نشانههای بیدقتی هستند.
محمدرضاپوردستمالچی مشاور تحصیلی در این باره گفت: «دقت» یعنی دیدن، شنیدن، لمس کردن و… همهی آن چیزهایی که با حس ما در ارتباط هستند نه فقط آن چیزهایی که ما فکر میکنیم مهم هستند یعنی بهطور نمونه اگر در حال خواندن مطلبی هستیم، دقت به معنای دیدن کامل همهی مطلب است.
وی افزود: طبق تحقیقهای انجام شده، 75 درصد از اطلاعات از طریق حس بینایی وارد حافظهی ما میشوند که این موضوع نشان از میزان اهمیت حس بینایی دارد.
این مشاور تحصیلی با بیان اینکه دقت ذاتی نبوده و اولین مرحله از مرحلههای انتقال اطلاعات به حافظهی بلندمدت است، گفت: هر مهارتی با تمرین قابل پرورش بوده و اولین شرط انتقال اطلاعات «توجه یا دقت» است که با وجود بی دقتی هرگز مرحلههای انتقال مطلب به حافظهی بلندمدت انجام نمی شود.
بی دقتی ها را اصولی رفع کنید!
پوردستمالچی برای حذف بی دقتی و کسب موفقیت های تحصیلی باتوجه به تاثیر بالای بینایی و شنوایی در دریافت اطلاعات، اظهار داشت: برای تقویت حس شنوایی، سعی کنید هنگام گوش دادن به موسیقی انواع سازها را تشخیص داده و تعداد آنها را مشخص کنید.
وی افزود: برای تقویت حس بینایی زمانیکه تلویزیون در حال پخش یک برنامهی گفتاری- تصویری بوده صدای تلویزیون را قطع کرده و تلاش کنید تا با استفاده از لبخوانی کلمهها را دریابید همچنین در تمرینی دیگر صدای رادیو را بسیار کم کرده تا جاییکه صدای بسیار کمی شنیده شود، سپس سعی کنید تا صدای گوینده را بشنوید.
این مشاور تحصیلی برای تقویت سایر حواس نیز بیان کرد: برای تقویت «حس بویایی»، سعی کنید با چشمهای بسته، میوهها و غذاهای مختلف را با استفاده از حس بویایی خود تشخیص دهید و برای تقویت «حس لامسه» نیز سعی کنید با لمس انواع پارچه با نوک انگشتها، جنس آنها را تشخیص دهید.
پودستمالچی برای هماهنگی بین چشم با حرکت انگشت هنگام درس خواندن، گفت: کتاب درسی را واروانه گرفته و از اولین کلمهی بالای صفحه، سمت راست شروع کنید و انگشت خطبر خود را از زیر خطها حرکت دهید و سعی کرده چشمهای خود را با آن هماهنگ کنید البته هدف از این تمرین، فقط هماهنگ کردن چشم شما با انگشت خطبر است و نیاز به فهمیدن مطالب نیست.
وی برای افزایش دقت در جلسات آزمون ها بیان کرد: این مساله از طریق «فعال بودن» محقق شده و کافی است از تکنیک «یادداشتبرداری» استفاده کنیم یعنی در آزمون با یادداشتکردن محاسبهها و در هنگام مطالعه، با یادداشت کردن کلمهها و نکتههای کلیدی به این کار بپردازیم.
این مشاور تحصیلی عجله را یکی دیگر از عوامل بیدقتی دانست و اظهار داشت: برای حذف این مورد در امتحانها با استفاده از «تکنیکهای مدیریت زمان»، وقت خود را تنظیم کرده و در هر درس فقط بهاندازهی همان درس وقت بگذارید.
برای موفقیت تحصیلی و کسب نتیجه ای درخور زحمات و اطلاعات علمی رعایت نکاتی هرچند کوچک اما تاثیرگذار کمک بزرگی به دستیابی اهداف می کند و یکی از شایعترین مشکلات بی دقتی است که بدون شک همه ما تجربه نه چندان خوشایند آن را بارها داشتیم بنابراین اجرای تمرین هایی برای کاهش و رفع آن ضروری به نظر می رسد.
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان