معلم به کسی گفته میشود که بتواند آموخته هایش را به دیگران انتقال دهد و در کنار این انتقال آموخته ها،تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش نیز باید در اصل کار باشند.اکثر مردم تحصیل در مدرسه را تجربه کرده اند و میدانند که معلم سر کلاس درس برای آموختن اصل های مهم به دانش آموزان تلاش میکند و سعی در روشن سازی دانش آموزان دارد.
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین سلامت عمومی با فرسودگی شغلی و کفایت اجتماعی معلمان زن مدارس ابتدایی در شهر تهران انجام شده است. در این تحقیق از پرسشنامه 28 سؤالی GHQ، که برای سنجش سلامت عمومی به کار میرود، استفاده شده است. همچنین برای سنجش فرسودگی شغلی (MBI) از پرسشنامه 25 سؤالی مسلچ، شامل چهار خردهآزمون (خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، عملکرد شخصی، و درگیری) استفاده شده است و در نهایت برای سنجش کفایت اجتماعی از پرسشنامه الگوی چهاربعدی کفایت اجتماعی فلنر، شامل 47 پرسش، استفاده شده است. دادههای خام گردآوریشده از طریق روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و آمار استنباطی تجزیه و تحلیل شده است. برای تحلیلهای استنباطی از رگرسیون ساده تکمتغیره استفاده شده است. نتایج این تحقیق نشان داده است که بین سلامت عمومی و فرسودگی شغلی ارتباط معکوس و معناداری وجود دارد؛ به این معنی که با افزایش سلامت عمومی، فرسودگی شغلی کاهش و با کاهش میزان سلامت عمومی، فرسودگی شغلی افزایش مییابد، اما بین سلامت عمومی و کفایت اجتماعی ارتباط معناداری وجود ندارد
منبع : فارس نیوز