هر سال رتبه بندی ارزش گذاری برند ها و نماد تجاری که در حوزه تکنولوژی و فناوری فعالیت دارند منتشر می شود که این ارزش گذاری با ملاک های خاص توسط مرجع معتبر اعلام می گردد که در آخرین رتبه بندی ارزش گذاری برند ها شرکت گوگل در جایگاه نخست قرار گرفته است. با این که شاید عدهای از کاربران اعتقادی به برندها و ارزش نام آنها نداشته باشند، اما این یک اصل ثابت شده در اصول اقتصاد جهانی است که برندسازی و بالا بردن ارزش نام یک برند، در نهایت منجر به افزایش درآمد و جامعهی کاربری وفادارتر خواهد شد. در واقع کمپانی هایی که ارزش برند آنها افزایش یافته است، در مجموع میتوانند محصولات خود را با قیمتهای بالاتری به فروش برسانند و در نهایت، سود بیشتری دریافت کنند. رتبههای برتر جدول در تسخیر برندهای آمریکایی
بر طبق نتایج تحقیقات جدیدی که از سوی Brand Finance منتشر شده است، سامسونگ در جایگاه ششم باارزشترین برندهای جهان قرار دارد. این موسسهی انگلیسی که در زمینهی ارزشگذاری برندها فعالیت میکند، در حالی نام سامسونگ را در رتبهی ششم قرار داده است که این برند کرهای سال گذشته (۲۰۱۶) در جایگاه هفتم این لیست قرار داشت.
ارزش کلی برند سامسونگ در سال ۲۰۱۶ به میزان ۵۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده بود. این رقم در سال جاری به ۶۶ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است که یک رشد فوقالعاده به میزان ۱۳ درصد را نشان میدهد.
البته نکتهی خوشحالکننده ی دیگری که مدیران سامسونگ باید به آن افتخار کنند، این است که نام این کمپانی در میان ۵۰۰ برند کرهای دیگر که در سطح بینالمللی فعالیت میکنند، در جایگاه اول قرار دارد. دیگر رقیب سامسونگ یعنی کمپانی ال جی، از جایگاه نود و ششم به رتبهی ۱۱۲ تنزل پیدا کرده است و چند نام مطرح دیگر این کشور یعنی Hyundai Motors و SK Group نیز به ترتیب در جایگاههای شصتم و شصت و دوم قرار گرفتهاند؛ بنابراین سامسونگ تنها برندی از کرهی جنوبی است که موفق به کسب رتبهای در میان پنجاه برند برتر جهان و البته از آن بهتر، در میان ده برند باارزش دنیا شده است؛ در بخش تصاویر میتوانید رتبهبندی ده برند برتر جهان از حیث ارزش مالی آن برند درس ال ۲۰۱۷ را مشاهده کنید.
همانطور که مشاهده میکنید، گوگل، اپل و آمازون با کسب رتبههای اول و دوم و سوم، با اختلاف زیادی از دیگر برندهای جهان در حال حکمرانی هستند. گوگل که سال گذشته در جایگاه دوم جدول قرار گرفته بود، با افزایشی ۲۱ میلیارد دلاری در جدول مواجه شد و امسال به رتبهی اول دست پیدا کرده است. البته جالب است بدانید که اپل با وجود این که در جایگاه دوم باارزشترین برندهای جهان قرار گرفته است، اما سهامداران این کمپانی شاهد کاهشی ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته هستند تا ارزش این برند از ۱۴۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به ۱۰۷ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برسد و اپل در جایگاه دوم قرار بگیرد.
فروشگاه اینترنتی آمازون در جایگاه سوم قرار گرفته است، AT&T از رتبهی ششم در سال گذشته به رتبهی چهارم صعود کرده و مایکروسافت نیز همچنان در جایگاه پنجم قرار دارد. اپراتور مخابراتی بینالمللی Verizon نیز شاهد نزول چشمگیری بوده و از جایگاه پنجم در سال ۲۰۱۶ به کسب رتبهی هفتم در سال ۲۰۱۷ قناعت کرده است. برندهای فروشگاه اینترنتی والمارت با کسب جایگاه هشتم، فیسبوک با کسب مقام نهم (مقام نوزدهم در سال ۲۰۱۶ !) و ICBC با کسب رتبهی دهم (رتبهی سیزدهم در سال گذشته) نیز دیگر خانههای این جدول ده تایی را اشغال کردهاند.
منبع/آخرین خبر