هنگام برف و یخبندان فرود هواپیماها و پرواز آن ها دچار اختلال می شود و یخ زدگی باعث تاخیر در پروازها می شود اما محققان با بررسی خواص سیمان و اصلاح ساختار آن توانسته اند سیمان رسانای الکتریسته را تولید نمایند.یکی از محققان دانشگاه آیوا در آمریکا نوع جدیدی از سیمان رسانای الکتریسیته ساخته که برف و یخ را آب می کند. این سیمان هم اکنون در فرودگاه بین المللی Des Moines در حال آزمایش است. ماده مذکور در قطعه ای با ابعاد ۴.۶ در ۴.۱ متر در محوطه پرواز به کار رفته است. این الکترودها به وسیله یک اپلیکیشن موبایل و از راه دور فعال می شوند و جریان الکتریسیته را به لایه رویی می فرستند. فیبر کربنی موجود در بلوک، سیمان را رسانا می کند. اما با و جود رساناشدن سیمان، در آن نوعی مقاومت الکتریکی نیز ایجاد می شود، بنابراین در بلوک سیمانی گرما به وجود می آید. گرمای تولید شده سطح بلوک را داغ می کند و به این ترتیب یخ و برف آب می شوند.
البته قرار است یک لایه هیدروفوبیک نیز به بلوک های سیمانی آزمایشی اضافه شود تا رطوبت سریعتر جذب شود.
در زمستان ها فقط بال های هواپیما نیاز به یخ زدایی ندارند. یخ زدگی محوطه پرواز و باند فرودگاه نیز اهمیت زیادی دارد. درهمین راستا محققان دانشگاه آیوا به رهبری پروفسور حلیل سیلان نوع جدیدی از سیمان رسانای الکتریسیته را ساخته اند که یخ و برف را آب می کند.
ضخامت هر بلوک ساخته شده از این سیمان ۱۹ سانتیمتر و شامل دولایه است. لایه زیرین با قطر ۱۰ سانتی متر از سیمان معمولی است. اما لایه رویی حاوی یک درصد فیبر کربنی است که با سیمان و شن و ماسه ترکیب شده است. میان این دو لایه شش الکترود قرار گرفته اند که به یک منبع برق متصل می شوند.
منبع/مهر