اگر می خواهید از مصاحبه کاریتان موفق و سربلند بیرون بیایید بهتر است برخی اصول و نکات مهم رفتاری را رعایت کنید، مبادی آداب باشید و با گشاده رویی و متانت سعی کنید نظر صاحبین مشاغل را جلب کنید بر مهارت ها و توانایی هایتان تمرکز کرده و ویژگی های خود را به آن ها نشان دهید، برای چند لحظه همه چیز را فراموش کرده و به دستیابی به شغل مورد نظرتان فکر کنید.
اگر این روزها در گیر یافتن شغل جدیدی هستید یا قرار است به زودی در یک مصاحبه شغلی حاضر شوید و شغل مورد نظر نیز برایتان با اهمیت است، به طور حتم با خود فکر میکنید چگونه میتوانید از این مصاحبه با موفقیت بگذرید. ما برای شما چند توصیه مهم داریم، اشتباهاتی که اگر مرتکب شوید به طور قطع نمیتوانید شغل مورد نظر را به دست بیاورید. پس از این موارد اجتناب کنید.
دیر نرسید
در نخستین قدم باید به شما بگویم، نکته مهمی وجود دارد که کوچکترین غفلت از آن میتواند حتی همه مهارتها و تواناییهایتان را زیر سئوال ببرد، اینکه دیر به محل مصاحبه برسید. مطمئن باشید این بدقولی حتی اگر هزار و یک دلیل برای آن بیاورید، تاثیرات نامطلوب زیادی روی فردی خواهد داشت که قرار است با شما مصاحبه کند. این را هم بگویم که مدیران بسیاری از شرکتها بیتوجهی به این موضوع را تا آنجا مهم میدانند که دیگر تمایلی به شنیدن صحبتها یا حتی خواندن فرمی که پرکردهاید ندارند. دیگر اینکه در بدو ورود با گشاده رویی و اعتماد نفس کامل با فرد مقابل سلام و احوال پرسی کنید، اگر هنگام صحبت نتوانید درست و محکم سخن بگویید، عرق کنید یا کمرو به نظر برسید، اطمینان داشته باشید این صفات شانس شما را برای به دست آوردن شغل مورد نظر کم خواهند کرد.
بدگویی ممنوع
دنیای ارتباطات این روزها آنقدر وسیع شده است که افراد به ویژه اگر در حرفه مشخصی مشغول به کار باشند و شما نیز قصد جابجایی در یک رتبه تخصصی را داشته باشید، ممکن است همدیگر را بشناسند. پس حواستان باشد که به هیچ عنوان از مدیران و روسای قبلی بدگویی نکنید. جدا از اینکه ممکن است فردی که قرار است رییس جدید شما شود، البته در صورت پذیرفته شدن در مصاحبه شغلی که در آن حاضر شدهاید، روسای پیشنین شما را بشناسد و نظری بر خلاف آنچه میگویید داشته باشد، به یک اصل مهم دیگر نیز باید توجه داشته باشید، اینکه فردی که اکنون میخواهد تخصص و توانایی شما همچنین صداقتتان را بسنجد ممکن است با خود فکر کند، چه تضمینی وجود دارد که بعدها درباره وی نیز اینگونه قضاوت نکرده و به افراد دیگر نیز از وی بدگویی نکنید. شما نیز به یاد داشته باشید اکنون وقت آن است که روی شغل جدید تمرکز کنید، نه اینکه با بدگویی از مدیر یا مدیران قبلی توانایی و مهارتهای خود را نیز زیر سئوال ببرید. به به اصل موضوع بپردازید.
گشاده رو و مبادی آداب باشید
ویژگی مهمی که شما را از دیگر متقاضیان کار متمایز میکند را از یاد نبرید. درست است که شما به احتمال زیاد تحصیلات مرتبط و سابقه کاری درخشانی دارید، اما به طور قطع تنها فردی نیستید که اقدام به ارائه درخواست برای این شغل کردهاید. متقاضیان دیگری نیز وجود دارد که رزومه آنها ممکن است از شما بهتر یا در حد قابلیتهایی که دارید باشد. پس مغرور به آنچه میدانید نشوید، یادتان باشد اصول دیگری نیز وجود دارند که میتواند به جز مهارت و دانش شما را در موفق بیرون آمدن از این مصاحبه یاری کند. احترام و صمیمیت، البته در حد عرف را از یاد نبرید. به طور حتم همه مدیران ترجیح میدهند فردی با دانش و مهارت حرفهای برای کارشان انتخاب کنند که هم گشاده رو باشد و هم آداب اجتماعی را به خوبی دانسته همچنین در برقراری تعاملات اجتماعی خود موفق باشد. هیچ فردی دوست ندارد شاهد حضور شخصی در محل کار خود باشد که عبوس بوده و هیچ علاقهای به برقراری ارتباط دوستانه با سایر همکاران خود ندارد.
بیعلاقگی شانستان را کم میکند
اگر علاقه زیادی به شغلی که به دنبال تصاحب آن هستید، ندارید و از سر حادثه یا گذران زندگی قرار است تن به آن دهید، باید بگویم نداشتن شوق و اشتیاق به یک حرفه، خواسته و ناخواسته ضریب موفقیتتان در مصاحبه را کاهش خواهد داد. زیرا صاحبان مشاغل بهدنبال نیروهایی هستند که شور و هیجان همچنین علاقه به کار مورد نظر داشته باشند و از سر اجبار مجبور به انجام آن نباشند، زیرا نه تنها آنها بلکه شما نیز میدانید که وقتی فرد علاقهای به شغل خود ندارد، چندان وقت و انرژی برای آن نخواهد گذاشت و در نتیجه، حاصل کار نیز مطلوب نیست. یکی از ابزارهایی که میزان علاقمندی شما را آشکار خواهد کرد، هنگامی است که از شما پرسیده شود، آیا سئوالی درباره شغلی که به دنبال آن آمدهاید دارید یا خیر؟ در صورتی که هیچ پرسشی نداشته باشید این امر می تواند چنین شبههای را ایجاد کند که چندان علاقهای به این شغل ندارید یا برای آن آماده نیستید.
مشکلاتتان را برای چند دقیقه فراموش کنید
از مشغلههایتان نگویید. اینکه شما مشکلات زیادی دارید، به هیچ عنوان برای کارفرمای جدیدتان جذاب نیست. وی بیشتر علاقه دارد از موفقیتها و تواناییهای شما بداند و اینکه تا چه میزان به کار وی میآیید. همانطور که پیشتر اشاره شد، بایداز موفقیتهایتان بگویید، اما قرار نیست همه آنها را بیان کنید. به طور قطع میگویید، اینکه چه موفقیتهایی دارید هم مهم است و هم تاثیرگذار. درست میگویید. بنابراین به شما پیشنهاد میکنم فهرستی جامع و دستهبندی شده از آنها تهیه کنید و در هنگام مصاحبه تنها دو یا سه مورد بسیار مهم را بیان کنید. در گام بعدی فهرست تهیه شده را در اختیار فرد بگذارید تا خود مطالعه کند.
مراقب زبان بدنتان باشید
تا فراموش نکردهام به این نکته نیز اشاره کنم که شما وارد جلسهای میشوید که قرار است سرنوشت کاریتان را تعیین کند. اگر عادت دارید هنگام نشستن لم میدهید، غوز میکنید یا غیر رسمی مینشینید، باید بدانید این رفتار شانس شما را در کسب شغل مذکور به میزان زیادی کاهش میدهد. پس مراقب زبان بدنتان باشید.
حمایت آنلاین