همه ی ما می دانیم، که هیچ کس کامل نیست و همگی در کارهای خود خطاهایی داریم که نمی شود از انها چشم پوشی کرد. اطرافیان و دوستانمان، به دلیل اینکه علاقه ی زیادی به ما دارند، گاهی انتقاد هایی از ما می کنند که شاید چندان خوشمان نیاید. برای اینکه یک انسان انتقاد پذیری باشیم چه باید کرد.
۱ ) هرگز تدافعی عمل نکنید، این فقط بی ثباتی و عدم اعتماد به نفس شما را نشان میدهد و در ضمن طغیانهای احساسی به ندرت چیزی را حل میکنند و معمولا وضع را بدتر میکنند.
۲ ) اگر انتقاد را بیش از یک بار شنیدهاید حتما آن را جدی بگیرید و به آن توجه کنید. اگر افراد متعددی یک نظر مشابه بدهند حتما اشکالی وجود دارد که باید حل شود.
۳ ) شرایط انتقاد را در نظر بگیرید, آیا شخصی که از شما انتقاد کرده از چیز دیگری دلخور است ؟ آیا این واکنش تند دلیل خاصی دارد؟
۴ ) یاد بگیرید آرام باشید. کار آسانی نیست اما میتوانید یاد بگیرید حتی در شرایط سخت آرامش خود را حفظ کنید، کشیدن نفسهای عمیق و آرام کمک میکند.
۵ ) خود را از رفتار خود جدا کنید. حتی آدمهای خوب هم ممکن است رفتارهای نادرست از خود بروز دهند. اشتباه کردن به معنای بد بودن شما نیست.
۶ ) سعی کنید چیزی یاد بگیرید. ممکن است یک انتقاد درس بزرگی برای شما در بر داشته باشد. بعدا به آن انتقاد بیشتر فکر کنید. اگر بجا بود ببینید چگونه میتوانید اشکال را برطرف کنید و پیشرفت کنید.
با اینکه ما انتقاد را منفی میدانیم اما در واقع انتقاد میتواند یک نیروی مثبت در کمک برای پیشرفت به حساب بیاید. شاید هرگز از انتقاد خوشتان نیاید اما میتوانید یاد بگیرید آن را بپذیرید و از آن برای بهتر شدن رفتارتان استفاده کنید. آن وقت درمییابید که انتقاد آنقدرها هم که فکر میکردهاید ناراحت کننده نیست، بلکه راهی است برای اصلاح کردن خطاها و اشتباهها و عادتهای بدرفتاری. همه ما دوست داریم به تکامل برسیم و به سمت سعادت بشری حرکت کنیم در این راه قطعا از گوشزدهای دیگران بی نیاز نیستیم. پس گوش به زنگ باشید و برای رفع ایراداتتان کمر همت ببندید.
passit