رفتارهای هر فرد ناشی از نحوه نگرش و شخصیتش است به همین دلیل در تعامل و برخورد با دیگران در محیط خانواده و محیط کاری باید به روشی عمل نمود که دیگران کلاس کاری و اتیکت کاری مدیر را باور و با پیروی از سیاست مدیر کار نمایند.
اختلال کم توجهی بیش فعالی یکی از پر مطالعه ترین رفتارهای خوب و شایسته رعایت تمام اصولی است که در هر زمانی برای ایجاد یک حس خوب و احساس آرامش در تمام انسانها به کار رفته می شود.مودب و با اتیکت بودن فقط و فقط برای جوامع پیشرفته و رویدادهای رسمی و یا برای اتاق هیت رییسه ها نیست.رفتارهای شایسته در هرروز, زمان |,مکان و مناسبتی اجتناب ناپذیر هستند.اینکه بدانیم چگونه هنگام مدیریت شرایط ویژه با آرامش و خونسردی خودمان را مثبت نشان دهیم.اینکه بدانیم چه جاهایی می توانیم رفتارهایمان را بهتر کنیم و وقار و متانت بیشتری به آن بیافزاییم .
رفتارهای مودبانه شخصیت و عزت نفس را می سازد .محیط آرامی را ایجاد می کند .و برای ما و دیگران احترام به ارمغان می آورد .آدم هایی که با ما در ارتباط هستند ممکن است سعی کنند از قضاوتهای سریع پرهیز کنند ,اما در اولین برخورد ها به طور ناخود آگاه دیگران را از روی ظاهرشان برانداز می کنند .تنها یک بار فرصت داریم ,کلامی که که بر زبان می آوریم و نحوه بیان این کلام بر چگونگی قضاوت مردم در مورد ما نقش بسیار زیادی را دارد . بعد از ایجاد اولین تاثیر بسیار دشوار است که نظر دیگران تغییر کند.طرز لباس پوشیدن و آرایش و رفتار در مجامع عمومی ,کلیت (بسته بندی)شماست . همان طور که محصولات را برای اینکه افراد بیشتری جذب آن شوند , شکیل بسته بندی می کنند .شما هم می توانید خودتان را طوری نشان دهید که بیشترین جذابیت را داشته باشید.لباس و ظاهر آراسته شما از بخش های ضروری بسته بندی شماست.
برای اینکه با اعتماد به نفس و مطمن به نظر برسید نیاز به درامد میلیونی نیست .ظاهرتان شخصیت , احساسات و افکار درونیتان را به دیگران منتقل می کند.به یاد داشته باشید که رفتار شما روزانه توسط مدیران شما ,ارباب رجوعان ,همکاران و حتی نزدیکان شما مشاهده و قضاوت می شود و توانایی شما برای برقراری روابط موثر با دیگران می تواند موفقیت یا شکست حرفه ای شما را به همراه داشته باشد.در دنیای امروز تنش های روزمره در مورد کار,خانواده,فرزندان,دارایی ها و حتی مسایل کشوری باعث شده که آدمها معمولا افراد دوروبرشان را نادیده بگیرند و این بی اعتنایی ها همان چیزی است که به رفتار ناشایست منجر می شود.
رفتارهای خوب بیشتر شبیه یک نقشه هستند که مسیر هایی را برای بهبود احساس ما در مورد خودمان و دیگران نشان می دهد.آموختن مهارت ها و شیوه های ساده ی رفتارهای مودبانه ی معمول در جامعه ,ممکن است تمام روابط و به طور کلی وضع روحیه و شادی ما را بهبود بخشد . علاوه بر این بالا رفتن میزان شادی و احساس رضایت ما از خودمان می تواند روی نحوه زندگی و کار ما نیز تاثیر مثبت بگذارد.رفتار صحیح را بایستی تمرین کرد .(کار نیکو کردن از پر کردن است) اشاره به این دارد که فقط تکرار یک رفتار است که آن رفتار را به عادت تبدبل می کند .آن رفتاری به عادت تبدیل می شود که تمرین هر روزه دارد.اگر در بعضی شرایط در مورد رفتارتان کمی نامطمین هستید ,فقط به این فکر کنید که می خواهید دیگران با شما چطور رفتار کنند.اگر با دیگران با شکوه و احترام رفتار کنید ,آنها نیز با شما همانطور رفتار خواهند کرد .(از هر دست بدهید با همان دست خواهید گرفت).
رفتارهایتان باید خالص باشند .بنابراین باید آنقدر تمرین کنید که رفتارهایتان به خودی خود و بدون برنامه ریزی انجام شوند و مستقیم از قلب شما نشات بگیرد.سعی کنید ملاحظه ,وقار و برازندگی را به زندگی ,ظاهر و رفتارتان برگردانید .ژرف نگر و آگاه و هوشیار باشید و همیشه بهترین قضاوت ها را به کار بگیرید .اغلب اوقات این رفتار شماست که می تواند رابطه یا کاری را ایجاد یا خراب کند
لغت نامه وبستر , واژه نزاکت را این طور معنی می کند :
1) ادب ,مخصوصا به حالت کاملا رسمی
2)رفتار یا گفتار مودبانه و متمدنانه
شما بیشتر به طور ظاهری ادب و نزاکت را به اطرافیان خودتان منتقل می کنید تابه صورت درونی .وقتی شما در هر حال ,در هر شرایطی مودب هستید ,انگار برای کمک به انسان ها,بهبود شرایط و داشتن زندگی ی مسالمت آمیز در کنار هم فداکاری های کوچکی انجام می دهید .با این وجود مودب و محترم بودن علاوه بر فواید جمعی ,فواید شخصی هم دارد.مانند داشتن شخصیتی ارجمند و عزت نفسی بالا.
رفتار شما نشانه شخصیت شماست .اگر در جهت بهبود شخصیتتان کار می کنید ,پس مسلما رفتارتان هرگز شما را شرمنده نخواهد کرد!
برای ساختن شخصیت خود :
1- ژرف اندیش باشید: فکر کردن با منطق توام با احساس به شما کمک می کند تا در راهی قدم بگذارید که نیازهای دیگران را قبل از خواسته ها و تمایلات خودتان قرار دهید .راه هایی را جستجو کنید که از طریق آن بتوانید در خانه یا محل کارتان به دیگران کمک کنید.
2- برای موفقیت لباس بپوشید :گرچه این مساله به نظر پیش پا افتاده می رسد اما آنچه می پوشید به دیگران القا می کند چه کسی هستید .
3-به لحن بیان خود و جملاتی که انتخاب می کنید دقت کنید:انتخاب کلمات تاثیر فوق العاده ای بر روش برقراری ارتباط با دیگران دارد.سعی کنید تا از لحن حرف زدنتان با دیگران آگاه باشید. مطمن شوید آنچه می گویید مودبانه و مثبت است.کلمات شما به طرز باور نکردنی نشان می دهد چه کسی هستید .فراموش نکنید که توهین نکنید و از بیان جک های زننده ,بدگویی,شایعه پراکنی پرهیز کنید.شایعات وقتی حول و حوش اطلاعات جالب و مثبت باشد ممکن است سرگرم کننده باشد اما هنگامی که شخصیت و آبروی انسان دیگری را در معرض خطر و نابودی قرار دهد یا انسانی را خوار می کند بسیار خطرناک است.محتاط باشید وقتی مشغول بدگویی هستید هرگز معلوم نیست ممکن است چه کسی صدای شما را بشنود.
4-خوش قول باشید : دیر رسیدن سر اولین ملاقات اثر بدی بدی می گذارد .اگر تاخیر داشتید فراموش نکنید که معذرت خواهی کنید .اگر اشتباه از شما بوده پس آن را بپذیرید.
5-خودتان را با اعتماد به نفس نشان دهید:راست بیاستید ,لبخند بزنید ,دست بدهید,ارتباط چشمی برقرار کنید. وقتی خمیده می ایستید و یا قوز کرده می نشینید به دیگران القا می کنید که اعتماد به نفس ندارید و ترجیح می دهید تنها به حال خود رها شوید .ولیکن زمانی که سرتان افراشته و نگاهتان واضح و رو به دیگران است ,در واقع دیگران را به ملاقات با خودتان با کلامی شایسته دعوت می کنید.
6-هرگز خوتان را ضایع نکنید : اضافه کردن عبارات خوار کننده آغازین یا پایانی مانند (من خودم می دونم که سوال احمقانه ای است اما…..),(برای پرسیدن این سوال پیشاپیش از شما معذرت می خوام ….)طوری شما را نشان می دهد که انگار اعتماد به نفس ندارید.
7-از عکس العمل های دیگران استقبال کنید و جواب دادن به درخواست یا توقع تان را برای اطرافیانتان آسان کنید .پذیرای انتقاد سازنده باشید.یادتان باشد مصمم و قطعی بودن با بی ادبی یکی نیست .برای پرورش و حفظ عزت نفستان مسولیت پذیر باشید .وقتی در مهارت های مثبت با کفایت هستید ,پس می توانید در مدیریت بیشتر موقعیت ها اعتماد به نفس داشته باشید و احترامی که مستحق آن هستید را کسب کنید .رفتار با ملاحضه شما می تواند اثر جادویی بر اطرافیان شما داشته باشد .اگر در حفظ و اجرای رفتارهای شایسته موفق شوید احساس اطمینان و آزادی بیشتری در اطرافیان خود ایجاد می کنید.امید است همه ما برای داشتن یک جامعه ی متمدن تر و آرام تر تلاش کنیم.
زینب سلیمانی-مدرس ,مشاور ومربی در زمینه آداب معاشرت حرفه ای و تشریفات کاربردی-نویسنده کتاب : مهر تایید(با رعایت اصول آداب معاشرت ,مهر تایید بر رفتار خود بزنید)
منبع/صبح ساحل