اگر شما هم جزء افرادی هستید که در رویای مدیرعامل شدن به سر می برید و قصد دارید شرکتی را راه اندازی کنید و جهان را تحت تاثیر قرار دهید، به شما پیشنهاد می کنیم در این مطلب با ما همراه باشید.باید به شما بگوییم این رویا خیلی دور نیست، شما می‌توانید با کسب برخی مهارت‌ها این رویای خود را به واقعیت تبدیل نمایید.


یک مطالعه جهانی مرتبط با کسب و کار نشان می‌دهد که 24 نفر از 100 نفر مدیر عامل برجسته و بزرگ دنیا مدرک دانشگاهی ندارند و یا این که در رشته مهندسی تحصیل کرده‌اند. در مقاله دیگری که به تحلیل 50 شرکت برتر می‌پردازد، عنوان شده که مدیر عامل 14 شرکت از 50 شرکت مورد مطالعه، مهندس هستند که 28 درصد را تشکیل می‌دهند، و 7 شرکت از 10 شرکت برتر این تحقیق، توسط مهندسین اداره می‌شوند که پول زیادی را هم بابت این کار دریافت می‌کنند. این داده‌ها نشان می‌دهند که دانشمندان بزرگترین بخش مدیران اجرایی را تشکیل می‌دهند و به خاطر رهبری شرکت‌ها حقوق بالایی دریافت می‌کنند. اگر شما می‌خواهید یک مدیر عامل موفق باشید، باید در گروه آموزشی STEM تحصیل کنید. STEM مخفف علوم طبیعی (Science)، فناوری (Technology)، مهندسی (Engineering) و ریاضیات (Mathematics) می‌باشد.
پاسخ این سوال به دو واژه چرا و چگونه مربوط می‌شود. یک استاد دانشگاه اعتقاد دارد که علم را می‌توان به دو حوزه تقسیم کرد: شما کدام را می‌خواهید بدانید، درک عمیق مسائل و این که چرا فرآیند‌های خاص رخ می‌دهند، یا چگونگی اتفاق افتادن این فرآیندها را. دانستن چرایی فرآیندها، عمیقاً تحلیلی و نظری است و بستگی به درک بازار و عوامل موثر در آن دارد. اما نکته اینجاست که هر چه بیشتر مطالعه کنید متوجه خواهید شد که برای دانستن “چرایی وقوع فرآیند‌ها” باید “چگونگی” وقوع آن‌ها را نیز درک کنید.

اگر چگونگی وقوع یک فرآیند خاص را ندانید، درک چرایی وقوع آن برای شما دشوار خواهد بود. مثلاً، اگر مشغول حل یک انتگرال هستید، باید بدانید که چگونه آن را حل کنید و اگر این موضوع را بدانید، می‌توانید بفهمید که چرا انتگرال با این روش حل می‌شود و نیز ارتباط بین رفتار و راه حل آن چیست. بنابراین به عنوان یک دانشمند، ما آموزش می‌بینیم که هم به چرا و هم چگونگی یک موضوع فکر کنیم. و این‌ها همان سوالاتی هستند که یک مدیر عامل باید پاسخ بگوید. چرا باید محصولی را وارد بازار کند؟ و این که چگونه این کار را انجام می‌دهد؟ این یک فرایند فکری قابل قیاس است، ذهنیتی از تصمیمات منطقی که به فرد اجازه می‌دهد فرصت‌ها را به درستی ارزیابی کند و به موفقیت برسد. با مطالعه رشته‌های علمی، این طرز فکر به طور خودکار در شما تقویت می‌شود و جزیی از ماهیت فرآیند فکری شما می‌گردد. شما به فرصت‌ها فکر می‌کنید، و از این زوایا آن را تجزیه و تحلیل می‌نمایید. البته تمام دانشمندان مدیران برجسته و موفقی نیستند، و خصوصیات دیگری هم باید در آن‌ها وجود داشته باشند یا توسعه پیدا کنند، اما داشتن طرز فکر علمی در مورد مسائل، یک مزیت حرفه‌ای محسوب می‌شود.

منبع: شبکه