با وجود اینکه ابزارهای مختلفی برای ارتباطات جمعی (شبکههای اجتماعی) وجود دارند، اما هنوز هم ارسال پیامک یکی از محبوبترین شیوههای ارتباطی در بین مردم شناخته میشود. همین محبوبیت پیامک موجب شد، کسب و کارها هم به فکر استفاده از اس ام اس بیافتند و بازاریابی پیامکی را در راس کار خود قرار دهند.
البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ارسال پیام کوتاه تنها جنبه تبلیغاتی ندارد و در بسیاری از اطلاع رسانی های بانکی و خدماتی (مثال: واریز وجه، تایید شماره تلفن همراه و…) از این شیوه استفاده میشود. اما در کنار مسئله ارسال پیام کوتاه خدماتی و پیامکهای تبلیغاتی، استفاده از سامانههای هوشمند برای ارسال آنها اهمیت ویژهای دارد و به نوعی انتخاب این سامانه میتواند کیفیت نهایی کار را تحت تأثیر قرار دهند.
با توجه به سابقه و تجربه خود در کار با سیستمهای ارسال انبوه پیامک، در این مطلب قصد دارم که ضمن نشان دادن اهمیت ارسال پیام کوتاه در بازاریابی، یکی از بهترین سامانههای مورد استفاده در این زمینه، یعنی ملی پیامک، را معرفی کنم .
اهمیت ارسال پیام کوتاه در بازاریابی
برای نشان دادن اهمیت ارسال پیام کوتاه در بازاریابی و تبلیغات پیامکی اجازه دهید که به برخی آمارهای رسمی منتشر شده در سال ۲۰۱۷ اشاره کنیم که خواندن آنها میتواند شما را بیش از پیش متعجب کرده و توجه شما را به ارسال اس ام اس و ظرفیتهای آن جلب کند. این موضوع را با طرح یک سؤال شروع میکنم. شما در طول روز چند بار گوشی خود را نگاه میکنید؟ 2-3 بار یا 60-70 بار؟
جالب است بدانید که آمارها نشان میدهد که برای بیشتر افراد این آمار بسیار بالاتر از 60-70 بار است و به طور میانگین هر شخص جوان در طول روز ۵ ساعت خود را به گوشیهای هوشمند اختصاص میدهد که این آمار به بیش از ۷۶ روز در سال میرسد. خوشبختانه یا متاسفانه باید بپذیریم که امروزه زندگی بیشتر انسانها تحت تأثیر گوشیهای هوشمند و روشهای ارتباطی مختلف قرار گرفته است. اما اگر بخواهیم نقش ارسال پیام کوتاه در بازاریابی را نشان دهیم.
جالب است بدانید، نرخ خواندن پیامک در دنیا حدود ۹۸ درصد است و بیش از 90% پیامکها در کمتر از سه دقیقه باز میشوند.
نقش سامانه ارسال پیام کوتاه
سامانه پیامک کوتاه یک نرمافزار آنلاین است که دقیقاً برای ارسال پیامک انبوه ساخته شده است. این سامانه به سیستمهای مخابراتی متصل شده است و به شما اجازه مدیریت آسان پیامهای کوتاه را میدهد. یک سامانه پیامکی به شما امکان ارسال و دریافت پیامکهای تبلیغاتی را میدهد.
زمانی که وارد یک سامانه ارسال پیام کوتاه میشوید و در واقع به عنوان مشترک آنها ثبت نام میکنید، یک پنل (نام کاربری و رمز عبور برای ورود به یک سامانه) در اختیار شما قرار میگیرد که میتوانید با استفاده از آن به هر تعدادی از مخاطبان خود که بخواهید، پیامک ارسال کنید و نیازی به صرف وقت و هزینهی زیاد نداشته باشید.
از طریق سامانه پیامکی چه روشهایی برای ارسال پیامک وجود دارد؟
خب! حالا که مشخص شد که سامانه ارسال پیام کوتاه میتواند سرعت عمل و توانایی ما را در ارتباط با مخاطبان خود افزایش دهند و زمینه معرفی کسب و کار ما را برای مخاطبان و افراد سطح جامعه فراهم کند، یک سؤال بزرگ مطرح میشود که این سامانهها از چه شیوههایی برای ارسال پیامک تبلیغاتی و ارسال پیامک انبوه استفاده میکنند؟
جواب این سؤال در سه گزینه زیر آمده است:
- استفاده از پنل اس ام اس: پنل اس ام اس اولین چیزی است که هنگام ثبت نام در یک سامانه در اختیار شما قرار میگیرد. در این پنل امکانات و قابلیتهای متعددی به شما داده میشود که میتوانید به کمک آن کنترل بیشتری بر فرایند بازاریابی پیامکی خود داشته باشید.
در حقیقت پنل اس ام اس یا سامانه پیام کوتاه به نوعی یک قرارداد بین شما و شرکت ارائه دهنده آن سامانه محسوب میشود که امکان افزایش اعتبار، ارسال و دریافت پیامک، و موارد مختلف دیگر را به شما میدهد که یک تصویر از آن را در بخش زیر آوردهایم.
- استفاده از پلاگین ارسال پیامک: پلاگین دومین شیوهای است که توسط دارندگان سامانه ارسال پیام کوتاه در اختیار شما قرار میگیرد و با کمترین دردسر ممکن میتوانید آن را بر روی سیستم مدیریت محتوای خود (وردپرس/ووکامرس، پرستاشاپ، اپن کارت، whmcs و…) نصب کنید و زمینه ارتباط شما با مخاطبان و مشتریان وب سایت یا نرم افزار خود فراهم کنید. این ابزار برای کسانی که به طور مداوم با مشتریان خود در ارتباط هستند و تمایل دارند که به صورت دائمی وضعیت آنها را کنترل کنند، مناسب است.
- استفاده از وب سرویس ارسال پیامک: وب سرویس ارسال پیامک یکی دیگر از شیوههای مورد استفاده برای ارسال اس ام اس انبوه و تکی است که امکان ارسال پیامک به صورت تکی و انبوه را از طریق وب سایت و نرم افزار اختصاصی ما فراهم می کند. وب سرویس (API) به عنوان پل ارتباطی وب سایت و سامانه ارسال پیام کوتاه در نظر گرفته میشود و کاربر میتواند به کمک آن فرایندهایی همانند ارسال و دریافت پیامکهای مختلف را مدیریت کند. این ابزار برای کسانی که به صورت حرفهای در حوزه وب مستری یا طراحی سایت فعالیت دارند مناسب است.
به چه روشهایی میتوانیم پیامکهای تبلیغاتی خود را ارسال کنیم؟
ارسال انبوه به معنی ارسال تعداد زیادی پیامک تبلیغاتی یا مناسبتی به طیف وسیعی از افراد جامعه است که ممکن است فیلترهای مختلفی بر روی آن صورت گیرد و پیامکها به افراد خاصی فرستاده شوند. در این شیوه میتوان مشخص کرد که پیامهای مورد نظر به چه افرادی و در چه حوزهای ارسال شوند. اگر به تصویر داده شده از پنل اس ام اس ملی پیامک توجه کنید، میتوانید گزینههای زیر را در مورد روشهای ارسال انبوه پیامکها ببینید:
- ارسال پیامک به شمارههای یک شهر: در این بخش مشخص میشود که پیامک مورد نظر به چه شهری با چه پیش شمارهای ارسال شود. با توجه به اینکه اپراتورها برای شهرهای مختلف، پیش شمارههای خاص و متمایز در نظر گرفتهاند، با استفاده از سامانه ارسال پیام کوتاه میتوان پیامها را به یک شهر یا منطقه خاص محدود کرد.
- ارسال پیامک به یک پیش شماره خاص: در این مورد ارسال پیامکها به یک یا چند پیش شماره خاص محدود میشود و تنها اقشار خاصی از افراد جامعه را در بر میگیرد.
- ارسال پیامک منطقهای: با وجود اینکه برای هر کدام از شهرهای ایران یک پیش شماره در نظر گرفته شده است، اما در شمارههای بعدی (۳ شماره دوم)، اعداد اختصاصی به برخی مناطق داده شده است که میتوان پیام مورد نظر را به آن منطقه ارسال کرد.
- ارسال پیامک بر حسب کد پستی: از دیگر ظرفیتهای سامانه ارسال پیام کوتاه در سامانه ملی پیامک، امکان فیلتر کردن پیامهای ارسالی برحسب کدپستی مناطق مختلف است.
- ارسال پیامک به مشاغل و اصناف: در مورد مشاغل و اصناف مختلف نیز بانک شمارههایی تهیه شده است که در سامانه قرار داشته و کاربر میتواند بر اساس این شمارهها، پیام کوتاه خود را ارسال کنند.
البته این چند مورد تنها گوشهای از قابلیتهای سامانه ملی پیامک را نشان میدهند و برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روشهای ارسال انبوه در این سامانه توصیه میکنم که حتماً به آدرس اینترنتی زیر مراجعه کنید و با جزئیات بیشتر آنها آشنا شوید.
https://www.melipayamak.com/send/
وب سرویس ارسال پیامک ملی پیامک
وب سرویس ارسال پیامک یکی دیگر از تکنولوژیهای تیم ملی پیامک برای مشتریان خود است که به آنها در استفاده سامانه پیامک بر روی وب سایت و نرم افزار خود کمک میکند. به کمک این ابزار کاربران این قابلیت را خواهند داشت که با استفاده از وب سایت خود و بر مبنای سیستمهای پایه سامانه ملی پیامک با مخاطبان در ارتباط باشند.
در حقیقت وب سرویس ارسال پیامک یک قطعه کد برنامه نویسی است که برنامه نویس ها با استفاده از آن نرم افزار و وب سایت خود را به سامانه ملی پیامک اتصال دهند.
اگر مایلید که در مورد آن بیشتر بدانید، به آدرس داده شده در زیر مراجعه کنید و از خدمات و پشتیبانی آنها بهره مند شوید.
https://www.melipayamak.com/webservice/
پیشنهاد نمایندگی پنل اس ام اس ملی پیامک
علاوه بر تمام آنچه گفته شد، ملی پیامک یک پیشنهاد جذاب نیز برای کارآفرین ها دارد و آن چیزی نیست جز نمایندگی سامانه پیامکی. شما با اخذ نمایندگی، یک سامانه پیامکی مشابه ملی پیامک دریافت خواهید کرد که تمام امکانات مشابه آن را دارد، تعرفه پیامک شما را کاهش می دهد و مهمتر از هر چیز، شما با برند خودتان کار میکنید و هیچ اسمی از ملیپیامک نخواهد آمد.
سخن آخر
اگر همچنان سوالی دارید برای دریافت پاسخ خود می توانید به صورت رایگان با تیم ملی پیامک با شماره تلفن 63404-021 تماس حاصل نمایید.