در مورد مشاوره شغلی چه می دانید؟ رجوع به مسئله ی سلامت شغلی، عملی پسندیده است. در رجوع به این مسئله چه کاری را باید و چه کاری را نباید انجام داد؟ در اولین سری مقالات در مورد ارتباط بین HR و مشاوره شغلی، دکتر جان کوپر در مورد بهترین روش ها توصیه هایی ارائه می دهد. در این مقاله از بخش روانشناسی و بهداشت و ارتقاء سلامت دکتر سلام به بررسی بهداشت و سلامت شغلی می پردازیم.

اهمیت بهداشت و مشاوره شغلی

دلیل اصلی رجوع کارمند به مسئله بهداشت شغلی، کمک به مدیر در حل وضعیتی است که ممکن است بر سلامت یک کارمند و تناسب اندام او برای انجام کار خود تأثیر بگذارد یا ممکن است شغل آنها به نوعی تأثیر منفی بر سلامتی آنها بگذارد. یک مدیر می تواند در مورد سیاست های HR، قانون کار و نحوه برخورد با کارمندان که ممکن است مشکلات شخصی داشته باشند و همچنین در مورد مسائل بهداشتی مربوط به تناسب اندام یک کارمند برای کار، از مشاوره منابع انسانی کمک بخواهد.

مشاوره شغلی

در حالی که جزئیات پزشکی برای هر شخص خصوصی و محرمانه است و هیچ مدیر حق ندارد از اطلاعات پزشکی یک کارمند خبر داشته باشد، پزشکان و پرستاران به اصول محرمانه بودن بیمار پایبند هستند. با این حال، کارفرما وظایف متعددی در ارتباط با سلامتی دارد که می توانند از آنها سؤالات خاصی راجع به مشاوره شغلی سؤال کنند. در این سناریو، متخصص مشاوره شغلی مانند فیلتری بین اطلاعات پزشکی کارمند و کارفرما و سوالات خاص آنها عمل می کند.

کارفرمایان مسئولیت کلیه جنبه های بهداشتی کارکنان خود را ندارند؛ اما وظیفه مراقبت از آنها را بر عهده دارند؛ اطمینان از این که کارمند از نظر پزشکی مناسب برای یک کار خاص (به عنوان مثال رانندگی اتوبوس) است و شرایط انجام کار را دارد یا خیر. همچنین نباید بر روی سلامتی یکی از نیروی کار آنها تأثیرات منفی (مانند یک بیماری شغلی) نباید ایجاد شود. در این فرآیند هفت مرحله حیاتی وجود دارد و این اصول به همان اندازه مشاوره حضوری یا از طریق تلفن مهم هستند.

گام یکم

اولین قدم برای یک مدیر، روشن بودن دلیل مراجعه و سؤالاتی که باید از متخصص مشاوره شغلی بپرسد، می باشد. هرچه سؤالات خاص تر باشد، احتمال دریافت پاسخ هایی که به آنها در پیشبرد اوضاع کمک می کند بیشتر خواهد بود. سوالات معتبر از یک نظر بهداشت حرفه ای شامل موارد زیر است:

  • آیا این کارمند از نظر پزشکی برای کار در این نقش مناسب است؟
  • چه موقع، در صورت غیبت، احتمالاً می توانند به سر کار برگردند؟
  • آیا بازگشت مرحله به مرحله توصیه می شود؟
  • آیا قرار ملاقات دوباره با هدف بازبینی توصیه می شود؟
  • آیا شرایط کارمندان تحت پوشش مقررات بازنشستگی در قانون برابری (2010) خواهد بود؟
  • آیا برای کمک به کارمند در کار خود، اصلاحاتی لازم است؟
  • آیا در کارهایی که کارمند می تواند در نقش خود انجام دهد، محدودیت هایی وجود دارد؟
  • آیا کارمند مراقبت و پشتیبانی پزشکی مناسبی را دریافت می کند؟
  • آیا برای کارمند، بازنشستگی درنظر گرفته می شود؟
  • آیا بیماری کارمند ناشی از کار اوست یا باعث تشدید آن می شود؟
  • اگر کارمند دارویی مصرف می کند، آیا این امر می تواند در توانایی انجام کار با خیال راحت و مؤثر اختلال ایجاد کند؟
  • مراجعه به بهداشت های شغلی که مناسب نبوده و کمک کننده نیستند، شامل موارد زیر می شوند:
  • لطفا بررسی کنید- این خیلی مبهم است. مرور چه چیزی: گوش چپ؟ پای راست؟ حالت ذهنی؟
  • جزئیات بیماری این فرد چیست؟: این اطلاعات محرمانه است.
  • کارمندان چه دارویی مصرف می کنند؟: این محرمانه و بی ربط است.
  • آیا احتمال دارد که کارمند در آینده به طور منظم حضور داشته باشد؟: پیش بینی این امر غیرممکن است؛ زیرا حضور به عوامل متغیر زیادی بستگی دارد.
  • و نه آن مراجعه ها که به سادگی پرسیده می شود: “نیاز به پیوند قلب و ریه”: دقیقاً مدیر از مشاوره شغلی چه میخواهد؟
  • یا: “به نظر شما تشخیص و پیش آگهی چیست؟” در یک پرونده پیچیده که هنوز هم تحت تحقیقات قرار دارد؛ تا زمانی که تحقیقات به اتمام نرسد، هیچ راهی برای اطلاع وجود ندارد.

گام دوم مشاوره شغلی

پس از مراجعه، مرحله دوم این است که مدیر هدف و روش مراجعه را به کارمند توضیح داده و رضایت او را برای مراجعه به بهداشت حرفه ای دریافت کند.

مشاوره شغلی

نمونه هایی از آنچه مدیر ممکن است بگوید شامل موارد زیر است:

  • “من اخیراً نگران عملکرد شما در محل کار هستم و می خواهم شما را به مشاور سلامتی شغلی ارجاع دهم تا آنها بتوانند این را کشف کنند که آیا به بیماری در این کار مبتلا شده اید یا خیر؛ اگر چنین است، چه کاری می تواند در مورد آن انجام شود. “
  • “ما می دانیم که شما مشکل سلامتی دارید و می خواهیم اطمینان حاصل کنیم که از شما حمایت کافی می کنیم.”
  • “تعداد دفعات غیبت شما بالاتر از حد متوسط ​​است و ما می خواهیم مشاوره شغلی در مورد اینکه آیا می توان کمک بیشتری برای سلامتی شما انجام داد یا خیر.”

گام سوم

مرحله سوم این است که مدیر ارجاع را بنویسد که غالباً بر روی الگوی فاکتور انجام می شود.باید در مورد شغل کارمند، طول مدت خدمت، سابقه غیبت (در صورت لزوم)، تاریخ تولد و هرگونه رغبت های ناسازگار در محل کار مانند شکایت یا رفتار شکایت آمیز در این فرم ها نوشته شود. در این فرم، دلیلی مشخص برای ارجاع به طور واضح بیان شده و سؤالاتی که متخصص مشاوره شغلی باید پاسخ دهد نیز نوشته می شوند.

در حالت ایده آل، مراجعه ها باید به حدود چهار تا شش سؤال محدود شود؛ زیرا بعید است که زمان کافی برای پزشک معالج مشاوره شغلی وجود داشته باشد. کارمند باید قبل از ارسال فرم جهت تنظیم قرار ملاقات، یک نسخه از فرم را ببیند و در حالت ایده آل نیز باید با ارائه رضایت خود آن را امضا کند.

گام چهارم مشاوره شغلی

مرحله چهارم مشاوره است. پزشک معالج مشاوره شغلی باید از سابقه پزشکی کارمند و همچنین شغل آنها و هرگونه خطرات احتمالی یا عوامل استرس زا را در نظر داشته باشد. ممکن است معیارهای معاینه پزشکی، بسته به رضایت کارمند، برای شرایطی مانند کمردرد انجام شود.برای موارد پیچیده تر ممکن است لازم باشد گزارش های پزشکی از پزشک مختص کارمند، فقط یکبار با رضایت، دریافت شود.

لازم به یادآوری است که کارمندان در درجه اول بیماران مراجهه کننده به پزشک عمومی خود هستند و متخصصان مشاوره شغلی نباید در جاهایی که پزشک عمومی در حال انجام وظیفه است، بیایند. متخصص مشاوره شغلی معمولاً فقط قادر به انجام تحقیقات، ساخت برخی ارجاع ها ویا درمان کارمندان نیستند؛ اما برخی از مشاوره شغلی شامل منابع اضافه مانند مشاوره یا فیزیوتراپی برای ارزیابی سریع و درمان هستند.

اگر شک و تردید در مورد اینکه چه چیزی ممکن است متخصص مشاوره شغلی قادر به انجام دادن باشد یا نباشد، دارید، بهتر است با پزشک شخصی خود تماس بگیرید تا متوجه شوید چه کسی چه کاری را انجام می دهد.

گام پنجم

مرحله پنجم گزارشی است که توسط متخصص مشاوره شغلی تهیه شده است. رضایت کتبی و آگاهانه از این کارمند برای این گزارش لازم است و راهنمایی شورای پزشکی عمومی توصیه می کند که کارمند حق دارد گزارش را قبل از ارسال به مدیر خود ببیند یا خیر. در چنین مواردی ممکن است کارمند بخواهد یک واقعیت را که باید انجام شود، اصلاح کند.

اما اگر با نظر موجود در گزارش مخالف باشند (مثلاً در رابطه با زمانی که می توانند به سر کار برگردند)، پزشک معالجه مشاوره شغلی موظف نیست نظر خود را تغییر دهد. با این حال، آنها ممکن است در این گزارش خاطرنشان کنند که نظر آنها با نظر کارمند متفاوت است. به طور معمول، یک یا سه روز به کارمند داده می شود که در آن می توانید گزارش خود را قبل از ارسال به مدیر خود ارائه دهید.

این گزارش باید دلیل اصلی مراجعه را هرچه دقیق تر ذکر کند و به سؤالات مشخصی پاسخ دهد تا به گونه ای به اوضاع کمک کند که به نفع کارمندان و مدیر باشد.

گام ششم مشاوره شغلی

مرحله ششم این است که گزارش پس از آن با یک نسخه به مدیر، به کارمند و منابع انسانی ارسال می شود. برخی مشاوره شغلی نیز این گزارش را به پزشک خصوصی و معالج کارمند کپی می کنند.

مشاوره شغلی

گام هفتم

گام هفتم این است که مدیر با توجه به توصیه های کتبی و هرگونه توصیه ای در گزارش مشاوره شغلی، وضعیت را بررسی می کند. در نهایت بهترین گزارش ها به مدیر امکان می دهد که اوضاع را در حالت ایده آل برای حل کامل آن مدیریت کرده و پیشرفت دهد.

نکاتی که هنگام مراجعه به مشاوره شغلی باید در نظر بگیرید

اگرچه ممکن است روی کاغذ ساده به نظر برسد، نکاتی مهم در مورد مراجعه یک کارمند به بخش مشاوره شغلی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. پزشکان و پرستاران همیشه باید در حیطه اخلاقیات و دستورالعمل های پزشکی خود کار کنند. مهمترین این موارد، حفظ اسرار و حریم شخصی بیمار است. پس از آن مشكل پزشك مشاوره شغلی اين است كه بدانيد چه مقدار اطلاعات پزشكي براي گزارش می تواند ارائه مي كند.

در اصل، اینکه مدیر در مورد توانایی های عملکردی کارکنان را آنچه که می تواند یا نمی تواند در شغل خود انجام دهد- به جای هرگونه اطلاعات پزشکی مختص به هر نفر بداند، مفید تر است. اما گاهی اوقات کمک می کند تا در مورد برخی از شرایط پزشکی مانند صرع داشتن یک کارمند که گاهی اوقات به کمک های اولیه نیاز دارد، گزارش می شود. این همیشه منوط به توافق نامه کارمند برای انتشار اطلاعات است.

عامل مهم دیگری که باید در نظر گرفته شود این است که آیا دلیل ارجاع بیشتر برای ارزیابی یا پشتیبانی است یا خیر. بعضی از مدیران فقط می خواهند که کارمندشان برای یک هدف خاصی ارزیابی شود (مثلا: آیا آنها برای بازگشت به رانندگی اتوبوس پس از حمله قلبی خود مناسب هستند؟). برخی دیگر می خواهند به کارمندی که وضعیت سلامتی او در شرایط سخت و دشواری است، کمک کنند و از او پشتیبانی کنند؛ برای مثال، احساس استرس و تقلا و دست‌و پا زدن در شغل خود.

همچنین به دست آوردن زمان مناسب مراجعه به مشاوره شغلی بسیار مهم است. هیچ دلیلی برای مراجعه کسی به مشاوره شغلی وجود ندارد؛ در حالی که آنها هنوز در حال بررسی هستند تا بتوانند تشخیص صحیح و مشخصی را پیدا کنند یا منتظر نتیجه بررسی باشند. به همین ترتیب، افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند، برای بهبودی نیاز به زمان دارند و معمولاً قبل از اینکه برای بازگشت به کار مناسب باشند، جراح خود را برای معاینه بعد از عمل باید مشاهده کنند.

از طرف دیگر افرادی که مسائل مربوط به استرس یا مشکلات بهداشتی-روانی را تجربه می کنند، اغلب از مراجعه اولیه بهره مند می شوند. در صورت ایجاد شک، مدیر یا منابع انسانی باید با مشاوره شغلی ارتباط برقرار کرده و بحث کنند که بهترین زمان برای ارجاع چه زمانی خواهد بود. متخصص مشاوره شغلی همیشه در گزارش تلاش خواهد کرد تا به سؤالات ارجاع دقیق و کامل پاسخ دهد؛ اما باید درک کرد که پزشکی، مانند فیزیک کوانتوم، با احتمالات سروکار دارد و نه یقین ها.

متخصصان مشاوره شغلی دارای علم غیب نیستند و تلاش برای پیش بینی آینده باید با دقت و صداقت انجام شود. بیماری ها می توانند به طرق مختلف، افراد مختلف را تحت تأثیر قرار دهند و در نتیجه پاسخ های متنوعی به یک تشخیص داده خواهد شد. غالباً مهمتر از دانستن اینكه چه نوع بیماری هایی یک فرد داراست، این است كه بدانیم چه سته ای از افراد دارای بیماری اند. همچنین باید دانست که پزشک معالج مشاوره شغلی اغلب کارمندی را مشاهده می کند که او از ارجاع خود بسیار مضطرب است؛

به خصوص اگر فکر می کند شغلش در معرض خطر است. مشاوره شغلی، کسی نیست که باعث اخراج کارمند بشود؛ او “پلیس نظامی سازمان” نیست. متخصص مشاوره شغلی باید در یک زمان بسیار کوتاه اعتماد کارمند را به دست آورد، در غیر این صورت جزئیات کامل وضعیت -پزشکی و شغلی- آشکار نخواهد شد. در عین حال آنها باید کاملاً بی طرف و هدفمند -نه طرف کارفرما یا کارمند- باقی بمانند.

پزشک معالج مشاوره شغلی باید یک پل ارتباطی بین این دو باشد تا بتواند در رسیدگی وضعیت داده شده، بهترین مشاوره و راهنمایی را بکند. بهترین متخصصان مشاوره شغلی که در حیطه ی کاری خود -خطرات آنها به اندازه فرهنگ خود- آگاهی خوبی دارند، به همان اندازه بیماران و وضعیت سلامتی شان را بهتر می شناسند. سپس آنها به خوبی با مشاوره در مورد بهترین راه حل ها بحث خواهند کرد.

مشاوره شغلی

نکات کلیدی

  • هرچه دلایل ارجاع واضح تر و مرتبط تر باشد، ارزش آن ارجاع بهتر می شود.
  • این فرآیند باید به روشی انجام شود که مطابق با دستورالعملهای اخلاقی پزشکی باشد.
  • هرچه این مراجعه کننده بیشتر پشتیبانی شود، نتیجه مفیدتر خواهد بود. تلاش برای “خلاص شدن از شر یک کارمند بد” از طریق بهداشت شغلی، بندرت در عمل انجام می شود.
  • مدیران حق دارند سوالات خاصی راجع به تناسب کارکنان خود بپرسند؛ اما این حق را ندارند که از جزئیات پزشکی سؤال کنند.
  • گزارش از مشاوره شغلی باید به مدیر اجازه دهد اوضاع به خوبی سر و سامان دهد و از نظر ایده آل، آن را کاملا حل كند.
  • همه متخصصان مشاوره شغلی درباره هر بیماری همه چیز را نمی دانند و در بعضی مواقع ممکن است لازم باشد گزارش ها یا اطلاعات بیشتری را جستجو کنند.

هنگام سؤال از اینکه آیا یک کارمند برای این کار مناسب است یا خیر، در مورد مهارتها و تواناییهای انجام کار (که ارزیابی آن توسط مدیر انجام می شود) تا آمادگی پزشکی تا کار (ارزیابی آن توسط مشاوره شغلی انجام می شود) مطالب را شفاف کنید. مشاوره شغلی مشاوره ارائه می دهد، اما تصمیمات توسط مدیر خط بر اساس توصیه های مشاوره شغلی و HR گرفته می شود. تصمیم گیری در مورد تنظیمات یا محدودیتهای توصیه شده توسط مدیر انجام می شود.

آنها ممکن است تصمیم به نادیده گرفتن یا تغییر توصیه های مشاوره شغلی بگیرند؛ اما اگر مسائل اشتباه پیش بروند، ممکن است مدیر مجبور شود در حضور یک مقام بالاتر یا یک دادگاه شغلی از تصمیم خود دفاع یا آنرا توجیه کند. اگر شک دارید، تماس تلفنی و گفتگو با متخصص مشاوره شغلی بهترین راه پیش رو است. صداقت در چنین مباحث بسیار حیاتی است. اگر واقعاً سعی دارید از شر آنها خلاص شوید، در تظاهر به حمایت از کارمند هیچ مزیت و امتیازی وجود دخواهد داشت.

شفاف سازی کامل اهداف و اهداف واقعی شما در حضور متخصص مشاوره شغلی کمک می کند تا از همه جوانب اوضاع بهتر شود.رویکرد مشارکتی بین مدیر خط، HR و مشاوره شغلی درنهایت مطلوب ترین راه برای برطرف کردن وضعیت اساسی است که در آن ممکن است سلامت یک کارمند با توانایی آنها در انجام وظیفه اش ارتباط داشته باشد و بخواهد بهترین نتیجه ها را هم برای کارمند و هم برای کارفرما کسب کند.

دکتر جان کوپر MB BS FFOM یک مشاور با تجربه در زمینه بهداشت حرفه ای است که در بخش های بین المللی در دو بخش خصوصی و دولتی کار کرده است. وی در دانشگاه آکسفورد و بیمارستان سنت توماس لندن تحصیل کرده و مدیر سابق پزشکی در Mobil Oil است. وی همچنین به مدت 15 سال رئیس ارشد پزشکی در یونیلور بود. وی برنده جوایز برنامه های بهداشت و سلامتی، سخنرانی در سطح بین المللی و انتشار مطالعات در مورد مزایای تجاری یک نیروی کار سالم را منتشر کرده است.


بیشتر بخوانید: شغل افراد و مسئله ی اضافه وزن شغلی


اطلاعات و مشاوره شغلی در مورد کارمندان

ضروری است که مراقب سلامتی خود باشید تا بتوانید از زندگی در داخل و خارج از محل کار لذت ببرید. در تنظیمات بهداشتی، کار کردن با امنیت و سالم ماندن به معنای این است که شما قادر به مراقبت از دیگران باشید.

سلامتی خود را در اولویت قرار دهید

درباره اولویت دادن به سلامتی خود اطلاعات بیشتری کسب کنید:

  • مواظب خود باشید
  • سازگار و متناسب ماندن
  • ترک سیگار
  • تغذیه سالم
  • نوشیدن مشروبات الکلی بطور معقول
  • استفاده مواد مخدر
  • خطر سکته مغزی و حمله قلبی
  • شناخت استرس
  • کمک به خودتان
  • دریافت کمک حرفه ای

مراقب خود بودن

خواب یک نیاز اساسی بشر است. اگر به طور منظم بخوابید، نسبت به استرسهای روزمره مقاومت بیشتری خواهید داشت. سعی کنید به یک روال خواب بپردازید و این به شما کمک می کند خواب خوبی داشته باشید. خوردن سالم و در اوقات منظم به بدن کمک می کند تا به خوبی کار کند. وقت خود را طوری سازماندهی کنید که بتوانید آنچه انجام می دهید را مدیریت کنید و اگر بیش از حد باشد، “نه” بگویید.

مشاوره شغلی

برای چیزهایی که از آنها لذت می برید وقت بگذارید. اگر در حال حاضر کارهای لذت بخشی را انجام نمی دهید، به فکر سرگرمی یا علاقه جدید خود باشید. با دوستان و خانواده در تماس باشید؛ زیرا آنها می توانند حمایت ارزشمندی کنند. آرام باشید. نگرانی چیزی است که همه ما هر از گاهی تجربه می کنیم. این می تواند یک پاسخ طبیعی به وضعیتی خاص باشد؛ به عنوان مثال دادن امتحان یا رفتن به بیمارستان.

مقدار نگرانی میتواند در افراد متفاوت باشد؛ اما مهم اینست که سعی کنیم آرام بمانیم تا بتوانیم اوضاع و نگرانی های خود را مدیریت کنیم. شناخت استرس از اهمیت بالایی برخوردار است تا بتوانید آنرا در هر مرحله ای کنترل کنید.

سازگار و متناسب ماندن

فعال بودن فواید زیادی دارد. سطح انرژی شما را افزایش داده و سلامت جسمی و سلامت روانی شما را بهبود می بخشد. NHS گزینه خوبی برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فواید ورزش منظم، نحوه شروع کار و اطمینان از رعایت فعالیت 150 دقیقه ای توصیه شده در هفته است.

ترک سیگار

همه ما می دانیم که سیگار کشیدن برای سلامتی ما بد است.

تغذیه سالم

آنچه می خوریم می تواند بر نحوه نگاه و احساس ما تأثیر بگذارد. تغذیه سالم می تواند انرژی بیشتری به شما بدهد و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. در صورت تمایل به کاهش وزن، ما برنامه کاهش وزن NHS را توصیه می کنیم که روشی سالم و موثر برای کاهش مداوم وزن است.

نوشیدن مشروبات الکلی معقول

آیا مشروبات الکلی می نوشید؟ این نوشیدنی ها تاثیرات مخربی بر رفتار و روان داشته و بر عملکرد شغلی تان تاثیر می گذارد.

استفاده مواد مخدر

استفاده از مواد مخدر می تواند روحیه و رفتار شما را تغییر دهد؛ به طوری که زندگی شما در محل کار و خانه سخت تر می شود. اگر از مواد مخدر استفاده می کنید، می توانید در مورد اثرات آنها و چگونگی دریافت کمک، مطلع شوید.

خطر سکته مغزی و حمله قلبی

اگر در سن 40 سالگی یا بالاتر هستید، مشاوره شغلیS می تواند خطر ابتلا به سکته مغزی یا حمله قلبی را ارزیابی کند و به شما توصیه می کند که برای کاهش این مسئله، چه کار هایی را باید انجام بدهید. ما به عنوان بخشی از توافق نامه سطح خدمات با برخی از کارفرمایان، یک برنامه غربالگری فاکتورهای قلبی عروقی را به کارکنان ارائه می دهیم.

برنامه ما از راهنمایی ملی پیروی می کند و ارزیابی ها می توانند در مطب یا کلینیک محل کار انجام شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله ی “مراقبت از قلب خود” ما را بخوانید.

شناخت استرس

استرس كلمه ای است كه بسیاری از افراد هنگام مقابله با خواسته های بسیار بزرگ زندگی خود دچار ان می شوند. اگر احساس استرس می کنید، می توانید با کاهش انتظارات مطرح شده از خود و دست و پنجه نرم کردن با زندگی، مقابله کنید یا می توانید از کس دیگری کمک بخواهید.

مشاوره شغلی

استرس می تواند بر حالی که احساس می کنیم، فکر می کنیم، نحوه عملکرد بدن ما و همچنین نحوه رفتار ما تأثیر بگذارد:

چگونه احساس می کنیم

تحریک پذیر، اضطراب، روحیه کم، عزت نفس پایین

چگونه فکر می کنیم

نگرانی مداوم، عدم تمرکز، تفکرات رقابتی، تصور کردن بدترین حالت یک چیز، ورود بیش از حد چیزها در ذهن

نحوه عملکرد بدن

سردرد، فشار عضلانی و درد، احساس سرگیجه، درد قفسه سینه، نفس نفس زدن، خشکی دهان، سرگیجه، مشکلات روده و مثانه

چگونه رفتار می کنیم

طغیان وخیم، افزایش نوشیدن مشروبات الکلی و سیگار کشیدن، مشکلات خوابیدن، راه رفتن مداوم، صحبت بیشتر یا سریع تر

به خودتان کمک کنید

راه های زیادی وجود دارد که می توانید به خودتان کمک کنید؛ اما مکان خوبی برای شروع این است که از راه های ذکر شده در بالا به دنبال کمک بخودتان باشید. با شخصی صحبت کنید که می تواند به شما کمک کند؛ مانند خانواده، یک دوست، مدیر شما یا یک مشاور منابع انسانی در محل کار.

دریافت کمک حرفه ای

اگر به نظر نمی رسد کمک به خود برای شما مفید باشد، دریابید که آیا کارفرمای شما برنامه ای کمک به کارمندان (EAP) دارد که بتواند در مورد چگونگی مقابله با مشکلات و بهبود سلامتی شما به شما مشاوره دهد یا خیر. از طرف دیگر، مشاور شغلی می تواند کمک کند. همچنین ممکن است کارفرمای شما دارای یک خدمات مشاوره در محل کار باشد. پزشک معالج شما می تواند روش های درمانی دیگری را توصیه کرده و در مورد مدیریت علائم خود مشاوره دهد.

مشاوره شغلی

چگونه مشاوره شغلی می تواند بازگشت به کار کردن را پشتیبانی کند؟

متخصصان بهداشت حرفه ای، تندرستی جسمی و روانی کارمندان را در محیط کار تجربه می کنند. آنها می توانند به برنامه های بازگشت به کار کمک کنند و به کارمندانی که به دلیل وجود بیماری قادر به کار نیستند، مشاوره می دهند. در مورد چگونگی انجام برنامه ریزی معقول -مانند کار اصلاح شده اصلاح شده یا اعمال برنامه هایی در محل کار توصیه می کنند.

این برنامه ریزی می تواند به کارمند کمک کند که اگر از نظر جسمی یا روحی نیز به اندازه کافی برای انجام وظایف منظم خود کار نکند، به کار خود برگردد. آنها همچنین می توانند به جلوگیری از زیاد شدن غیبت کمک کنند.

یک مشاور بهداشت حرفه ای همچنین می تواند به حمایت از بازگشت به کار از روش های زیر کمک کند:

  • انجام ارزیابی و ارزیابی ریسک مورد نیاز محل کار؛
  • شناسایی مسائل مربوط به محل کار برای به حداقل رساندن غیبت ها؛
  • اجرای سیاست ها و اطمینان از رعایت بهداشت و ایمنی؛
  • ارائه نصیحت ها و مشاوره به کارمندان.

چه کسی می تواند خدمات مشاوره شغلی را ارائه دهد؟

بسیاری از شرکت ها بخش بهداشت حرفه ای اختصاصی ندارند و اگر اینگونه باشد، شما می توانید تصمیم به استفاده از خدمات بهداشت حرفه ای خارجی در صورت نیاز به پشتیبانی آنها بگیرید.

حمایت از سوی بهداشت حرفه ای (شغلی) می تواند توسط طیف وسیعی از متخصصان ارائه شود، از جمله:

  • پرستاران متخصص در بهداشت حرفه ای
  • پزشکان متخصص در بهداشت حرفه ای
  • کاردرمانگران
  • متخصص بهداشت حرفه ای
  • متخصص فیزیوتراپی
  • مشاوران

آنچه در مشاوره شغلی و ارزیابی بهداشت شغلی رخ می دهد

مشاور بهداشت شغلی ممکن است از کارمندان در مورد مشکلاتی در سلامتی آنها ، روند درمان آنها و هرگونه نگرانیشان در مورد بازگشت به محل کار سؤال کند. بعضی اوقات ممکن است مشاور بهداشت شغلی نیاز به کسب اطلاعات بیشتر از پزشک مختض کارمند داشته باشد. در این حالت باید به کارمند دلیل گفته شود و از وی خواسته شود تا فرم رضایت نامه را امضا کند. کارمند حق دارد گزارش پزشک را قبل از ارسال به مشاور بهداشت حرفه ای ببیند.

اینکه آیا کارمند برای حضور در قرارهای بهداشت حرفه ای پولی باید پرداخت کند یا خیر، به خط مشی محل کار شما بستگی دارد؛ بنابراین ایده خوبی است که آن را بررسی کنید.

چگونگی ارزیابی بهداشت شغلی

از آنجایی که ارزیابی بهداشت شغلی توجه بسزایی به گزارش پزشکی پزشک می کند، بسیار مفید است؛ زیرا بیشتر بر روی موارد زیر تمرکز می کند:

  • چگونه کارمند کار خود را انجام می دهد
  • چگونه کار ممکن است بر سلامت کارمندان تأثیر بگذاردمشاوره شغلی

کارفرما باید توصیه‌های بهداشت حرفه ای و گزارش پزشک را در نظر بگیرد. اگر توصیه متضادی وجود داشته باشد، آنها باید با کارمند خود صحبت کرده و در مورد بهترین مسیر عملیاتی به توافق برسند. مشاور بهداشت شغلی ابتدا با کارمند بررسی می کند که آیا می تواند گزارش خود را به کارفرما نشان دهد یا خیر. کارفرما و کارمند می توانند بهترین دوره عملی را برای کمک به کارمند به کار خود برنامه ریزی کنند.

آنها ممکن است با مواردی نظیر بازگشت دوره ای و مرحله ای به کار، به عنوان مثال کاهش ساعات کاری یا کارهای سبک تر، مراجعه به یک دوره مناسب درمانی، برای مثال فیزیوتراپی یا مشاوره،ایجاد برنامه ها و تنظیمات توسط گزارش در یک فضای جدید کاری، به عنوان مثال یک صندلی ارگونومیک و گرفتن زمان مرخصی بیشتر موافقت کنند.

بسته به موضوع بهداشت و درمان، ممکن است قرارداد کارمند قبل از توافق دوباره در مورد بازگشت آنها به محل کار یا انجام کامل وظایف، مجددا ارزیابی شود. اگر یک کارمند از نحوه استفاده و کاربرد بهداشت شغلی ناراضی باش ، باید این مسئله را با کارفرمای خود مطرح کند.

مزایای غربالگری بهداشت حرفه ای – کارفرمایان

  • کاهش روزهای مرتبط با بیماری-غیبت.
  • افزایش حفظ و نگه داری چیزها، تعامل و بهره وری کارکنان.
  • کار گروهی بهبود یافته.
  • افزایش رضایت شغلی.

مزایای غربالگری بهداشت حرفه ای – کارمندان

  • کاهش خطرات برای سلامتی.
  • عملکرد بهبود یافته.
  • درک بهتر از سلامت روان.
  • دسترسی به اطلاعات مربوط به سلامت جسمی و روانی.
  • به رفع یا مدیریت مشکلات بهداشتی موجود کمک می کند.
  • به دنبال مسائل ناشناخته ی ایجاد شده از قبل باشید.
  • توصیه های سبک زندگی (سیگار کشیدن، نوشیدن مشروبات الکی، کاهش وزن و غیره) برای تقویت و افزایش عمر.

چرا مشاوره شغلی و ارزیابی سلامت شغلی را انتخاب کنیم؟

بسته به نوع شرکت، صنعت و مقررات شما، این خدمات بهداشت حرفه ای اهداف مختلفی را شامل می شود:

  • ایجاد توانایی در فرد برای برآورده کردن نیازهای فیزیکی یک نقش در کار.
  • نظارت بر وضعیت بهداشتی کارکنان در فواصل مناسب در مواردی که شغل در معرض خطراتی برای سلامتی باشد.
  • ایجاد توانایی کارمند برای بازگشت به کار پس از غیبت طولانی مدت.
  • شناخت شرایطی که کارمندان بتوانند در محیطی بهداشتی کار کنند. اینها شامل رفع بیماری ها، ناتوانی ها و آسیب دیدگی هایی می باشند که می توانند فرد را از کار کردن منع کنند.
  • تعیین پیامدهای بلند مدت در معرض مواد خطرناک قرار گرفتن (سختی کار).

انواع غربالگری بهداشت حرفه ای و مشاوره شغلی

غربالگری سلامت کارمندان به اشکال مختلفی از جمله موارد زیر انجام می شود:

  • بررسی های بهداشتی قبل از اشتغال: به کارگران جدید پیشنهاد می شود تا مشکلات مرتبط با سلامتی را که در حین کار به حمایت نیاز دارند، شناسایی کنند.
  • بررسیهای بهداشتی NHS: هر 5 سال یکبار در انگلستان به همه ارائه می شود.
  • بررسی های بهداشتی و یا بررسی های شیوه زندگی: در این زمینه، بررسی های بهداشتی عمومی وجود دارد که به عنوان بخشی از یک برنامه کمک به کارمندان ارائه می شود.
  • نظارت بهداشتی: بررسی های منظم برای پرسنل موجود. ممکن است بررسی کارکنان شما پس از قرار گرفتن در معرض مواد خطرناک در محل کار، یک الزام قانونی باشند.

چه زمانی می توان از مشاوره شغلی استفاده کرد

هنگامی که یک کارمند مدتی طولانی بیمار است یا از غیبت ناشی از بیماری به کار برمی گردد، ممکن است کارفرما بخواهد از مشاوره بهداشت حرفه ای استفاده کند. این امر می تواند از طریق خدمات بهداشتی شغلی شرکت یا نمایندگی خارجی صورت پذیرد. مشاور بهداشت حرفه ای ارزیابی از کارمند انجام می دهد و گزارش های خود را به کارفرما ارائه می دهد.

این می تواند به کارفرما کمک کند تا کارمندان خود را در مواردی مانند داشتن احساس بهتر، بازگشت به کار، انجام دادن بهتر کار خود و برطرف کردن هر مشکلی جهت ارتقای سلامتی یا مواردی که باعث غیبت شده باشند، درک کند. برای نمونه، یک کارمند از ناحیه کمر آسیب دیده است. کارفرمای او از یک مشاور بهداشت حرفه ای می خواهد ارزیابی را انجام دهد. ارزیابی می گوید که کارمند نیاز به تنظیم صندلی کار خود دارد.

کارفرما این تصمیم را اجرایی می کند. این به کارمندان کمک می کند تا راحت و بدون بدتر شدن آسیب، کار کنند. کارمند لازم نیست که با ارزیابی بهداشت حرفه ای موافقت کند؛ اما ایده خوبی است؛ زیرا می تواند به آنها کمک کند تا هر گونه پشتیبانی لازم را بدست آورند و سریعتر به کار خود برگردند.

مشاوره شغلی

بررسی اینکه آیا محل کار شما از مشاوره شغلی استفاده می کند یا خیر

این ایده خوبی است برای بررسی اینکه آیا محل کار شما دارای خط مشی بهداشتی است یا خیر.

این باید به شما بگوید که:

  • چه زمانی می توان ارجاع یا ارزیابی بهداشت حرفه ای انجام داد
  • چگونه، کجا و توسط چه کسی انجام شود
  • کاری که هم کارفرما و هم کارمند باید انجام دهند
  • مراحل بعدی چیست

سازمانهای کوچکتر ممکن است دارای یک سیاست یا طرح بهداشت حرفه ای نباشند. در این حالت کارفرما باید از مشاوره ی هم کارمند و هم پزشک استفاده کند.