بر اساس یافته های جدید محققان احتمال می رود هنگامی که بچه ها زیاد تلویزیون تماشا می کنند، والدین استرس بیشتری داشته باشند.
به گزارش ساینس دیلی، هرچه بچه ها بیشتر تلویزیون تماشا کنند، در معرض تبلیغات بیشتری قرار می گیرند که این باعث می شود به احتمال زیاد هنگام رفتن به فروشگاه تحت تاثیر تبلیغات برنامه ها درخواست های زیادی داشته باشند که این ممکن است بر سطح استرس والدین تاثیر بگذارد.
این خبر بدی است برای والدینی که برای راحتی خود فرزندان شان را ساعت ها پای تلویزیون می نشانند، چرا؟ چون هر چقدر بچه ها بیشتر تلویزیون تماشا کنند بیشتر در معرض پیام های تبلیغاتی قرار می گیرند. هرچه تبلیغات بیشتری ببینند، احتمال اصرار آنها برای خرید اقلام مختلف هنگام مراجعه با والدینشان به فروشگاه بیشتر می شود که همه اینها ممکن است در سطح استرس والدین نقش داشته باشد.
این یافته های یک تحقیق به سرپرستی متیو لاپیر، استادیار گروه ارتباطات در دانشگاه آریزونا است که نتایج آن در مجله بین المللی تبلیغات منتشر شده که در آن به بررسی اثرات بالقوه عادات تماشای تلویزیون کودکان بر میزان استرس والدین پرداخته شده است.
شاید بارزترین رفتار مقابله با این استرس محدود کردن زمان تماشای تلویزیون برای کودکان باشد. لاپیر می گوید: برنامه ها به دلیل دارا بودن محتوای تجاری در بچه ها ایجاد رفتار خرید می کند، بنابراین اگر این برای شما مشکل ایجاد می کند باید تلویزیون را خاموش کنید، البته که گفتن این کار آسان تر از انجام دادنش است.
وی می افزاید: نکته دیگری که والدین می توانند امتحان کنند این است که درباره مصرف گرایی با فرزندان شان صحبت کنند و در این زمینه به آنها آگاهی دهند.
رفتارهای قهرآمیز کودکان برای خرید وسیله ای ارتباط مشترک بین والدین و فرزندان را کاهش می دهد، بنابراین محققان اذعان می دارند درگیری کمتر می تواند مفید باشد.
لاپیر اذعان می دارد: ما دریافتیم که ارتباط مشترک بین والدین و فرزندان استراتژی بهتری برای کاهش استرس در والدین است. با این حال این استراتژی ارتباطی بازدهی کمتر را نشان می دهد هنگامی که کودکان محصولات بیشتری می خواهند.
وی خاطرنشان می کند: این مطالعه براساس داده های نظرسنجی از 433 والدین کودکان 2 تا 12 ساله انجام شده است و محققان روی کودکان کوچک تر تمرکز کردند زیرا آنها قدرت خرید مستقل کمتری دارند و زمان بیشتری را با پدر و مادر خود نسبت به بچه های بزرگ تر برای خرید سپری می کنند.
بیشتر بخوانید:عوارض تماشای طولانی مدت تلویزیون
بیشتربخوانید:انتخاب مناسب ترین روش برای برقراری ارتباط با فرزند
لاپیر اذعان می کند: شیوه مصرف سرگرمی در حال تغییر است. با ظهور پدیده های جدید در صنعت تبلیغات دیگر بسیاری از بینندگان در معرض تبلیغات سنتی شبکه های تلویزیونی یا کابلی قرار ندارند. با این حال، تبلیغ کنندگان در حال یافتن راه های خلاقانه در این زمینه هستند، از طریق تاکتیک هایی مانند قرار دادن محصول و مارک تجاری یکپارچه، ترکیب نام محصول یا شرکت در روایت یک نمایش و تبلیغات برای کودکان همچنان یک صنعت چند میلیارد دلاری محسوب می شود.
لاپیر می گوید: قرار گرفتن بیشتر در معرض تلویزیون به معنای قرار گرفتن در معرض محتوای تجاری بیشتر است. تبلیغات با هدف قرار دادن کودکان غالبا دارای رنگ های روشن زیاد، موسیقی متناسب و شخصیت های پر زرق و برق متقاعد كننده است زیرا از نظر رشدی كودكان كاملا قادر به درک هدف تبلیغات نیستند.
وی می افزاید: تبلیغات با هدف ایجاد احساس هیجان در کودکان ایجاد می شود. کارهای زیادی برای تحریک کودکان به سمت خرید در این تبلیغات انجام می شود، کودکان از نظر شناختی و عاطفی منابع عقب نشینی را در مقابل تبلیغات ندارند و به همین دلیل این مسئله ویژه ای برای آنهاست. والدین باید درباره زمان تماشای تلویزیون کودکان خود آگاهانه تر رفتار کنند تا از اثرات مخرب آن بکاهند.
مترجم:الهه زارعی