وقتی محصولی را تولید میکنید یا خدماتی را ارائه میدهید خوب است که وضعیت مشخصی برای کار خود داشته باشید. داشتن برندی مخصوص، به شما این امکان را میدهد افرادی که از خدمات و محصولات شما استفاده میکنند شما را بشناسند و بدانند دقیقاً از چه محصول و خدماتی استفاده میکنند. ثبت برند و شرکت به معنای قانونی کردن کسب و کار شما است؛ این کار برای رشد کار شما بسیار مفید است. به بیان ساده، مشخصه یک شرکت برند آن شرکت است. مکان یا محیطی که قرار است شرکت شما شود و همچنین نام تجاری که قرار است داشته باشید نیاز به ثبت دارند؛ برای این منظور نیاز است پروسه و راهی را طی کنید.
برای ثبت شرکت باید افرادی که قصد برپا کردن یک شرکت را دارند، با توجه به حوزه فعالیتی که شرکت به آن میپردازد و میزان مسئولیتی که هریک از آنها میتوانند انجام دهند، نوع شرکت را انتخاب و شروع به پیمودن مسیر ثبت شرکت کنند. برای این کار مراحلی باید گذرانده شود که وقتگیر و کمی سخت است و عده زیادی ترجیح میدهند این اقدام را به شرکتهایی که در این زمینه فعالیت میکنند بسپارند. اگر قصد ثبت هرکدام از این دو مورد را دارید ما را در ادامه همراهی کنید.
ثبت برند
برای ثبت برند خود نیاز است که یک لیست کامل از محصولات و خدمات خود حاضر کنید. تا معلوم شود قرار است محصولات و خدماتی قرار است به مخاطب ارائه شود. باید بدانید برای ثبت برند چه مجوزی باید بگیرید، چه مراحلی را باید طی کنید، چقدر زمان باید صرف کنید، چه مدارکی موردنیاز است و چه هزینههایی را شامل میشود.
ارائه مدارک: بعدازآن انتخاب نام و استعلام به ارائه مدارک موردنیاز برای ثبت برند، لوگو و… میرسیم. مدارک ارائه داده شما باید تکمیل باشد تا فرایند ثبت برند در زمان کوتاهتری انجام شود. در زمان نامنویسی در سایت مدارک شما بارگذاری میشود؛ بعد از تأیید اولیه که در سایت انجام میشود شما میتوانید برگههای خود را به اداره ثبت ببرید.
مدارک لازم برای ثبت انواع برند
برندها در دو نوع حقیقی و حقوقی هستند. مدارک و مراحل هرکدام اندکی متفاوت است.
مدارک موردنیاز ثبت برند اشخاص حقیقی
- کپی شناسنامه به همراه عکس کارت ملی شخص
- در صورت لاتین بودن نام تجاری تصویر کارت بازرگانی لازم است.
- کپی از مجوز فعالیت
- آدرس، شماره، ایمیل، شماره تلفن همراه، کد پستی و شماره تلفن ثابت
مدارک موردنیاز ثبت برند اشخاص حقوقی
- کپی از شناسنامه تمام افراد دارای حق امضا و همچنین کپی کارت ملی افراد
- کپی مجوز فعالیت
- کپی روزنامه رسمی و روزنامه رسمی آخرین تغییرات
- تصویر کارت بازرگانی
- آدرس، شماره همراه، ایمیل، کد پستی و شماره تلفن ثابت تمام افراد
ثبتنام در سایت اداره مالکیت
بعد از تاییدیه اول نوبت به ثبت اظهارنامه در سایت اداره مالکیت میرسد. در اصل این شروع این پروسه بعد از آمادهسازی مدارک است. در این مرحله وارد سایت مالکیت معنوی کشور میشوید و مشخصات اولیه را وارد کرده و برای ثبتنام اقدام مینمایید. در آخر موفق به دریافت برگهای از سایت میشوید که باید برای تأیید حساب کاربری در سایت، آن را به یکی از دفاتر اسناد رسمی ببرید و گواهی امضا بگیرید. سپس با تأیید حساب و بارگذاری گواهی امضا در سایت، نام کاربری و کلمه عبور به شما اعطا میشود.
بعدازاینکه حساب کاربری شما تأیید شد باید به بخش ثبت اظهارنامه برند مراجعه کنید و مدارک خود را اعم از جواز فعالیت، کپی کارت ملی و شناسنامه، نام برند پیشنهادی و اگر برند خود را میخواهید به لاتین ثبت کنید کارت بازگانی خود را بارگذاری کنید.
زمان موردنیاز برای ثبت برند
این پروسه از ابتدا تا انتها به طور تقریبی دو ماه زمان میبرد. اگر شما شرکت فعالیت خود را ثبت کرده باشید و بعدازآن برای ثبت برند خود اقدام کنید ازآنجاییکه اطلاعات شما وجود دارد مدت زمان این پروسه کمتر و سرعت انجام کار شما بیشتر میشود. فرایندی که اشخاص باید طی کنند پیچیده و وقتگیر است به همین سبب برخی کار خود را به متخصصهای این حوزه میسپارند؛ شرکتهایی به منظور انجام این امور وجود دارند که برای انجام این مراحل از شما مبلغی دریافت میکنند و بدون دردسر برای شما این مراحل را طی میکنند.
کدام برندها ثبت نمیشوند؟
وقتی برای ثبتنام تجاری اقدام میکنید باید در چهارچوب قوانین عمل کنید. نامی که انتخاب میکنید و مراحلی که انجام میدهید باید قاعدهمند باشند. در صورت وجود هر یک از شرایط زیر، باعث میشود مجوز لازم را دریافت نکنید:
- نامهای تجاری که از علائم رسمی کشور استفاده شود.
- اسمهای تجاری تکراری و یا مشابه ثبت نمیشوند.
- نام هایی که مخالف عفت عمومی و نظم جامعه هستند.
- نام هایی که عبارتهایی منسوب به ایران در آنها وجود داشته باشد.
- نام هایی که به صورت کلی و عمومی باشند مثل یخچال، گاز و… قابل ثبت نیستد.
- علائم و اسامی مشهور ثبت نمیشوند.
- نام هایس که بر خلاف اسلامی و شرع هستند ثبت نمیشوند.
- از صفت نمیتوان به عنوان برند استفاده کرد؛ به عنوان مثال «عالی» برند محسوب نمیشود.
- عدد بهجای برند ثبت نمیشود.
ثبت شرکت
برای اینکه بتوانید شرکت خود را ثبت کنید در ابتدا باید شرکا، با توجه به موضوع فعالیت شرکت و میزان مسئولیتی که بر عهدهدارند، نوع شرکت را انتخاب و نسبت به طی مراحل آن اقدام نمایند. مراحل ثبت شرکت به طور کلی شامل موارد زیر میشود:
- تکمیل مدارک لازم
- انتخاب نام شرکت (ثبت برند)
- تنظیم مدارک شرکت
- امضا مدارک مورد ثبت
- ارسال مدارک به اداره ثبت
- چاپ و انتشار آگهی در روزنامه
اگر میخواهید فعالیت تجاری و یا غیر تجاری خود را شروع کنید از ثبت شرکت آغاز کنید؛ زیرا در این صورت از مزایایی چون نظم بخشیدن به فعالیتها و ساماندهی آنها، انجام فعالیتها به صورت قانونی، جلب اعتماد و اطمینان افراد و نهادها و دولت، شرکت در مزایدات و مناقصات سایر شرکتها، امکان دریافت نمایندگی، امکان استفاده از وام و تسهیلات بانکی، ایجاد سابقه برای شرکت برخوردار میشوید.
برای ثبت تغییرات شرکت و برند مراحلی که برای ثبت آنها طی کردید را باید ئوباره طی کنید. ثبت تغییرات شرکت و برند لازم و ضروری است و میتوان گفت ثبت تغییرات شرکت یکی از سخت ترین کارهای مربوط به شرکت است.
چگونگی ثبت شرکت
انجام امور ذکرشده و طی کردن این پروسه سخت و وقتگیر است. بسیاری از افراد طی کردن این پروسه را به افراد و یا شرکتهای متخصص در این حوزه میسپارند؛ شما نیز میتوانید کار خود را به یک متخصص یا یک شرکت قابل اعتماد بسپارید. شرکتهای مخصوص این حوزه بدون اینکه شما زمانی صرف کنید یا برای انجام این امور جایی بروید کار شما را انجام داده و مجوز شما را میگیرند.
یکی از بهترین و معتبرترین شرکتهایی که در کوتاه ترین زمان برای اخذ رتبه و ثبت تغییرات شرکت، ثبت شرکت و برند شرکتهای متقاضی عمل میکند، الی ثبت است. شما می توانید با مراجعه به ادرس اینترنتی https://elisabt.ir/ از خدمات بیشمار این شرکت بهرهمند شوید؛ همچنین در صورت نیاز به مشاوره میتوانید از طریق شماره تلفن 02126710646 اقدام به تماس با متخصصان مربوطه نمایید.