چگونه بدون نگرانی لبخند بزنیم؟اگر دندان های شما دچار فرم نامناسبی شده اند و نگران لبخند زدن خود هستید و قصد درمان آن ها را دارید، نباید نگران چیزی باشید. خوشبختانه روش ها و درمان های متنوعی برای رفع این مشکل وجود دارد که بهترین دکتر ارتودنسی در تهران با کمک آنها می تواند مشکل دندان های شما را بر طرف کند. اولین کاری که می توانید برای صاف کردن دندان های خود انجام دهید مراجعه و صحبت کردن با دندانپزشک یا ارتودنیست است. دندانپزشکان با ارزیابی و معاینه دندان شما به طور کامل، بهترین درمان ممکن را برای شما انتخاب خواهند کرد. ارتودنسی دندان، راهی است برای صاف و ردیف کردن دقیق دندان ها و رفع ناهنجاری های فک و دندان، که موجب بهبود ظاهر فرد، طرح لبخند، بهبود جذابیت، سلامت بیشتر دندان و دهان و بهبود بیشتر کارکرد دندان ها نیز می شود. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر در این زمینه ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید.

ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی دندان، شاخه ای از خدمات دندان پزشکی است، که باعث اصلاح شدن دندان هایی که در جای نامناسبی از فک قراردارند می شود. در روش ارتودنسی، دندان های کج، فاصله های زیاد بین دندان و یا تراکم بیش از حد بین دندان ها با استفاده از بریس های دندانی قابل ترمیم است. با وصل کردن براکت ها و بریس ها که باعث ایجاد فشار اختیاری به دندان های نامرتب و بد فرم می شود که با انجام این کار جایگاه و نحوه قرارگیری دندان ها   اصلاح می شود. طول درمان ارتودنسی به میزان نامرتب بودن دندان ها بستگی دارد، می تواند از 1 تا 4 سال ادامه داشته باشد و خبر خوب این است که با پایان دروه ارتودنسی، شما برای همیشه دندان های مرتب و صافی خواهید داشت و همچنین استفاده از ارتودنسی تنها برای اصلاح طرح لبخند یا ردیف کردن دندان ها نیست، با انجام این روش می توانید از بسیاری از بیماری ها و مشکلاتی دندانی نیز جلوگیری کنید.

 انواع ارتودنسی دندان

ارتودنسی دندان انواع مختلفی دارد و هرکدام با جزئیات متفاوتی به برطرف کردن ناهنجاری های دندان کمک می کنند. انواع رایج ارتودنسی دندان عبارتند از:

  • آرتودنسی ثابت
  • ارتودنسی نامرئی
  • ارتودنسی دیمون
  • ارتودنسی سرامیکی
  • ارتودنسی متحرک
  • ارتودنسی لینگوال
  • ارتودنسی رنگی

ارتودنسی ثابت و متحرک

یکی از رایج ترین ارتودنسی است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، ارتودنسی ثابت است که برای درمان مال اکلوژن دندان ها ( ناهنجاری های فکی و دندانی) تهیه شده است، و باعث بهبود بی نظمی و نامرتبی دندان ها، و عدم تناسب فک ها و یا هردو مورد می شود.

ارتودنسی متحرک، این قابلیت را دارد که بیمار هنگام غذا خوردن، آن را از دهان خود خارج کند و بعد از خوردن غذا آن را در دهان خود قراردهد. الاینرها و بریس های متحرک انواع ارتودنسی متحرک هستند و همچنین نام دیگر این نوع دستگاه ها، پلاک است که بین مردم بیشتر مشهور است. از پلاک های متحرک بیشتر برای درمان جزئی استفاده می شود و همچنین از این پلاک ها بعد از ارتودنسی ثابت برای به دست آوردن نتیجه استفاده می کنند.ارتودنسی ثابت و متحرک

7مورد از مزایای ارتودنسی دندان

درمان ارتودنسی از جمله درمان هایی است که با هدف زیبایی بخشی، بهبود کارایی سیستم دندانی و پیشگیری از پوسیدگی دندان و تحلیل لثه صورت می گیرد. مزایای استفاده از ارتودنسی عبارتند از:

  1. کاهش بیماری های گوارشی
  2. سهولت در رعایت بهداشت دهان و دندان
  3. عدم به هم ریختن الگو رشد طبیعی فک و دندان ها
  4. حفظ سلامت دهان و کاهش  ریسک پوسدگی دندان
  5. لبخند زیبا و ظاهر زیبای دندان ها و افزایش اعتماد به نفس
  6. سهولت در جویدن غذا و لذت بردن هرچه بیشتر از خوراکی ها
  7. عدم لزوم به ازبین بردن دندان های طبیعی که کج رشد کرده اند

آیا ارتودنسی دندان درد دارد؟

درد ارتودنسی دندان بسیار خفیف است و در اوایل طول درمان می باشد، که بیشتر بخاطر محرک ها ونصب ابزارهای ارتودنسی می باشد. البته معاینات دوره ای و تنظیم فشار بریس ها جهت جابجایی دندان نیز در برخی از موارد باعث درد خفیف می شوند اما جای نگرانی نیست، به هر حال برای هر دردی درمانی وجود دارد. برای کمک به کاهش و از بین بردن درد ارتودنسی 7 مورد از عواملی که موثر هستند را برای شما ذکر خواهیم کرد:

  1. سن
  2. جنس دندان ها
  3. میزان ناهجاری دندان ها
  4. آستانه درد مراجعه کننده
  5. وضعیت و سلامت روانی مراجعه کننده
  6. میزان نیروی لازم جهت برگرداندن دندان به جایگاه اصلی آن
  7. استرس فرد مراجعه کننده و تجربه های گذشته او از خدمات دندانپزشکی

(کم شدن درد ارتودنسی و عادی شدن آن برای مراجعه کنندگان، حدود یک هفته طول می کشد و همچنین بر اساس تجربه مراجعه کنندگان، درد ارتودنسی پس از 4 ساعت شروع شده و این درد تا 24 ساعت ادامه دارد  و کم کم کاهش پیدا می کند و بر طرف می شود)آیا ارتودنسی درد دارد؟

نکات طلایی برای کاهش درد ارتودنسی

در هفته اول که ارتودنسی ها بر روی دندان های شما متصل می شوند، ممکن است شما درد و حساسیت هایی را احساس کنید که با رعایت نکاتی که در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم می توانید آن ها را کاهش دهید. برخی از این موارد شامل:

  • استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از موم های ارتودنسی
  • شست و شوی دهان با آب نمک
  • پرهیز از خوردن مواد غذایی اسیدی
  • استفاده از مواد غذایی سرد مانند بستنی
  • استفاده از مسکن های بدون نیاز به نسخه
  • رعایت رژیم غذایی و استفاده از مواد غذایی نرم

چه کسانی باید ارتودنسی دندان انجام دهند؟

اگر شما فردی هستید که دندان های نامرتب، نامنظم و ناترازی دارید یا دو فک شما باهم همپوشانی و هماهنگی مناسبی ندارد، همه این ها نشان دهنده این است که شما نیاز به ارتودنسی دندان دارید. اگر بدون درمان دندان های خود را رها کنید، نه تنها بدتر می شوند بلکه مشکلات زیادی برای بهداشت دهان و دندان شما پیش می آید. این مشکلات شامل:

  • کج بودن دندان ها
  • ازدحام یا شلوغی دندان ها
  • روی هم خوابیدن دندان ها
  • رویش نا مناسب دندان ها
  • وجود فاصله بین دندان ها
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها
  • کوتاه یا بلند بودن دندان ها (یا عقب بودن فک بالا)

کلام آخر

ارتودنسی با فشار کافی که بر دندان ها وارد می کند باعث می شود فرایند صاف کردن دندان ها صورت گیرد و در نتیجه شما می توانید از نتایج آن لذت ببرید. علاوه بر اینکه ارتودنسی باعث صاف و یک دست شدن دندان ها می شود، همچنین موجب لذت بیشتر خوردن خوراکی ها و سهولت پاکسازی دندان ها نیز می شود. رسیدگی به دندان و مراقبت از دهان و دندان هر دو در داشتن لبخند زیبا و جذاب به یک اندازه مهم هستند.

از اینکه تا انتهای مقاله با ما همراه بودید، کمال تشکر را داریم و همچنین اگر شما به دنبال بهترین دکتر ارتودنسی در تهران هستید می توانید به سایت ایران دنتال یا (irandental.org)  مراجعه کنید و با ارتودنسی کردن دندان های خود و بر طرف کردن ایراد دندان هایتان لبخندی زیبا و جذاب داشته باشید.