«خروس» نشان، هر چند بسیار پر سر و صدا آمده بود. اما بیسر و صدا رفت تا به نوستالژی ملتی تبدیل شود که باید تن به رفتن خیلی چیزهای دیگر میداد، به نقل از کارخانه دار، کارخانه سازنده آدامس خروس نشان در سال ۱۳۳۵ تاسیس شد و به تدریج موفق شد.
تا با افزایش کیفیت و البته شگردهای خاص بازاریابی، دو برند دیگر یعنی آدامس «طاوس نشان» و «طوطی نشان» را از میدان به در کند، تبلیغات پر و پیمان از یک سو و توزیع مناسب و گسترده از سوی دیگر سبب شده بود. که آدامس «خروس» نشان در همان بستههای چهار تایی و کاغذ سبز رنگ به خوبی جای خود را در بازار باز کند.
موفقیت آدامس خروس نشان
درباره موفقیت آدامس خروس نشان شایعات و حرف و حدیثهای زیادی بر سر زبانها بود.
به نظر برخیها، معروف شدن این برند با نوع نامی که انتخاب کرده بود، بیارتباط نبود، چون خروس و خروس بازی طی سالها دهه ۳۰ در ایران طرفدار داشت.
بعضا حتی این کارخانه را متهم میکنند که کل آدامسهای متعلق به شرکت رقیبش یعنی طوطی نشان را یکجا خریده. و در آفتاب فاسد کرده و روانه بازار کرده و به قول امروزیها دامپینگ کرده است، که البته این اقدام با اصول اخلاقی کارخانهداران قدیم ایران خیلی سازگار نبود و بعید است که درست باشد.
اما به هر ترتیب در دورهای که آدامس «خروس» نشان به بازار آمد. «طوطی» نشانها و «طاووس» نشانها هر چه میکردند به ضررشان تمام میشد، قیمت را پایین میآوردند و کیفیت را بالا میبردند، اما در عوض جذب مشتری تنها با بدگمانی خریداران آدامس روبرو میشدند. و این بدگمانیها و سوءتفاهمها تا بدان جا پیش رفت که بالاخره میدان را به «خروس» نشانها واگذار کردند و رفتند.
۲۲سال از تولید خروس نشان نگذشته بود که به ماجرای انقلاب ۵۷ برخورد کرد. و با این اتهام که مالک آن یهودی است کارخانه مصادره شد و به بنیاد مستضعفان واگذار شد، دولتی شدن، کیفیت و کمیت تولید کارخانه آدامس نشان را کاهش داد. به همین دلیل در سال۱۳۷۱، این کارخانه در قالب برنامه خصوصیسازی واگذار شد.
بعدها مجلس پنجم شورای اسلامی در گزارشی واگذاری این کارخانه را زیر سوال برد. و مدعی شد که این کارخانه به قیمت ۱۱ میلیارد ریال به مدیر عامل وقت کارخانه واگذار شده است، در نهایت این برند مشهور ایرانی تعطیل شد و اکنون کارخانه آن محل تشکیل کلاسهای دانشگاه سوره است.